Bensin/Gasol

Ett ämne som skrivs om hur mycket som helst. Fast om någon orkar svara på min fråga så skulle jag bli glad.
Är det värt merkostnaden för att få ett multikök.
Säklart det beror på vad man ska göra. Men rent allmänt ska man lägga till 1000 kr för att få mutin. Såklart om man åker utomlands eller ska fixa mat på vintern.
Har ni lust att ge lite tips.
Christer
 
Jag är själv en gammal multifuelköksanvändare sedan början på 90-talet då jag övergav mitt Trangia för ett multifuelkök.. Jag har aldrig ångrat mitt val och detta kök har sett till att jag har haft varm mat både i Indiska Himalaya och på det skånska låglandet.. Men.. men ..men, jag har blivit omvänd till gas. Jag köpte nyligen en gasbrännare som skall bli min nya följeslagare. Efter att ha följt massor av diskusioner här på utsidan så verkar det som man kan använda gas året om utan några problem om man bara förbereder sig lite. Fördelarna som jag ser det är många... Ännu så har jag ingen vintererfarenhet men det kommer, det e å andra sidan skönt att slippa sot, förvärmning, läckage och annan multifuelrelaterad verksamhet..


(Åker jag till någon gång till något skumt land så tar jag med mitt multifuelkök)
 
Trangia med gas eller bensin

Hej!

Själv använder jag Trangia med gastillsatsen på sommaren och med Optimus Nova (med bensin) på vintern. Tycker att detta fungerar kanonbra.

// Fredrik
 
Fotogen

Mitt val har varit Trangia Arctic med fotogenbrännare. Lite byngligt men mycket bra när handgreppen med förvärmning sitter i fingrarna. Sotar ej vid rätt användande. Skulle däremot inte låna ut ett fotogenkök till ovana personer det kräver en del inlärning.

Gas och bensin är bekvämare men mer brandfarligt med större risk för explosion och också för gasförgiftning. Därmed inte sakt att fotogen är ofarligt det är det inte. Elspis är nog det säkraste men det är knappast aktuellt i de här sammanhangen.

En sak som kan vara av betydelse är brännarljudet. Jag gillar ljudet från en fotogenbrännare men speciellt inför MSR-köken finns det de som baxnar.

Var och en må bli lycklig med sina grejor.

Thure
 
Dahlin; sa:
Ett ämne som skrivs om hur mycket som helst. Fast om någon orkar svara på min fråga så skulle jag bli glad.
Är det värt merkostnaden för att få ett multikök.
Värt å värt... Jag kör MSR whispelite på bensin, inget mulitfuel inte eftersom fotegen kräver förvärmning med sprit eller bensin. Bensin i förvärmaren och bensin i brännaren men jag har med mig repsatsen med fotogenmunstycket om utifall att.. // Roland
 
Köp en gasinsats till ditt trangia om du har ett.
Har det själv, otroligt smidigt (och prisvärt).
Klart bästa lösningen, framförallt för att det går så fort att tända.
Men det beror förstås som du själv skrev mest på vad du ska ha det till. Ska du mest fara runt i Sverige och på vår/höst/sommar funkar det i varje fall klart bäst.
Jag har en kompis som har Primus multifuel som han kör på bensin eller fotogen eller vad det nu är. Sist vi var ute blev han vansinnig (efter att ha försökt få fart på det i en bra stund, mitt vatten kokade nästan när han väl var igång) och lovade dyrt och heligt att hädanefter bara köra med gas.
Ska du upp på hög höjd eller långt från civilisationen är kanske ett multifuel ändå att rekomendera.
/Björn
 
gasol och miljön...

Jag kör bensin i mitt whisperlite sedan rätt länge.

Jag tycker att gasol verkar vara klockrent på sommarhalvåret om det inte vore för det faktum att man inte kan återanvända de små gasolflaskorna som man kan med de stora campingvarianterna som lämnas in på bensinmacken. Tyvärr finns det väl inga pengar att hämta här för tillverkarna och de får väl heller inte någon påtryckning från användare.

Och förresten - hur mycket gasol går åt för er på låt säga en genomsnittlig fjälltur på en vecka, sommartid och två personer?

/Lasse
 
Re: gasol och miljön...

515442; sa:
Och förresten - hur mycket gasol går åt för er på låt säga en genomsnittlig fjälltur på en vecka, sommartid och två personer?

/Lasse

På min senaste tur hade jag två stycken 220-gramsburkar.
Den första räckte nästan 11 dagar, sen slösade jag lite mer,
kokade mer kaffe, etc. Om jag måste proviantera
under resan kan jag inte få lika effektiva lösningar, t ex
blir koktiderna längre, men sju dagar bör jag klara utan
problem.

il C.
 
När jag skaffade mitt MFS var tanken att kunna använda samma brännare hela året, med bensin på vintern och gas övriga tiden. Med bensin fungerar brännaren utmärkt. Enda nackdelen är att den, liksom andra trattbrännare, väsnas väl mycket när man drar på för att koka upp vatten (vid matlagning är det ingen poäng att kräma på så då låter det inte så farligt). Med gas är effekten medioker, särskilt när temperaturen går mot noll. Om inte gasbehållaren värms på något sätt får man dra på mycket med gas för att det ska hända något, och då dundrar det om köket. Mitt MFS använder jag idag som ett rent bensinkök och kör med heptan under vår/höst och vinter. Heptan sotar inget när brännaren är igång, och inte så det stör under förvärmningen. För sommaren använder jag en ren gasbrännare. Det är möjligt att de nyare multifuelbrännarna ger bättre effekt med gas än vad MFS gör, men det vet jag inte.

Angående din fråga om det är värt det. Är du ute mer än några veckor varje år och/eller på vintern så är det värt att skaffa ett kök du kan använda med bensin/fotogen under den kalla årstiden. Det kan du såklart använda året om. Men gas är bättre ur de flesta synpunkter på sommaren. Mest värt det är om du finner ett kök som är bra med både gas och bensin, men dit hör inte, enligt mig, MFS.

Generellt tycker jag inte att gas är något att hålla på med på vintern. Allt det smidiga med gas på sommaren förvandlas till motsatsen under vintern. Du måste dutta med gasbehållaren för att värma den, typ se till att du på kvällen sparat varmvatten i en thermos, som du kan hälla i en kastrull och ställa gasbehållaren i till frukosten, eller värma den i säcken och isolera med typ någon liggunderlagsbit eller finna andra varianter.....Nä, gas under den varma årstiden, bensin övriga tiden. Jag föredrar att förvärma brännaren, det är bara att släppa fram lite bensin och värma, framför att "förvärma", och hålla varm, gasbehållaren. Finner du en brännare som funkar bra i båda fallen så köp den, det är klart värt det enligt min uppfattning.
 
gas duger

Jag tycker gas är det smidigaste bränslet vad gäller både hantering och vikt.

Nackdelarna tycker jag är
o priset ("gräsklipparbensin" är billigare)
o man vet inte hur mycket som är kvar i flaskan
o engångsförpackningar

Bl a av dessa anledningar har jag gått över till bensin (på ett OmniFuel).

Däremot bör man ta med i beräkningen att man kan köpa rätt mycket gas innan man kommer ikapp de 1000:- det skilde för ett multifuel.
På samma vis kan man räkna bakåt, väga eller ta med en reserv om man är osäker på hur mycket gas som är kvar i flaskan.
Jag har inte heller något belägg för att återvunna engångsbehållare för gas totalt sett är sämre än mitt eldande av gräsklipparbensin. Jag känner inte till hela cykeln och agerar därför mer efter känsla än fakta. (det gjorde ont att erkänna)

Använder man köket lika lite som jag (ca 20 vår- och sommardagar per år) är antagligen gas smidigare. Sedan är det ju naturligtvis en fråga om vad man själv _tycker_.
 
Om man bara skall ha ett enda kök som skall passa till alla lägen så e nog fanken Multifuelköken att föredra.. Men man kan ju köpa flera kök :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.