Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tänkte ta mig en tur från Ritsem upp till Narvik i sommar. Någon som vet huruvida det är möjligt att ta sig upp på Beisfjordtøtta enligt förslaget på bild? Vill försöka undvika bilväg sista biten till Narvik så behöver ta mig förbi branten på något vis.
Inget spår på Strava. Det går buss från Beisfjord till Narvik. Möjligen mindre brant om man väljer att gå en hästsko lite längre norrut dvs nedför och västligt i den söderriktade delen uppför.
Kolla på fjellforum.no kan finnas info men går kanske se från håll var det är bäst att vandra eller där det är stigar drån får eller renar.
Om man är van att gå ´oledat´tränar man upp sig på att gå med mist höjdskillnad om det är det man vill och ej klättra.
Nu verkar ja din plan inte genomförbar, men du kan kannske välja en linje söder om Beisfjordtøtta.
Kolla på openstreetmap https://www.openstreetmap.org/#map=14/68.4072/17.5539
Den sti som finns inritad där finns inte i verkligheten! Jag har följt en diskussion om den tidigare där man även med den som ritade den. Han var faktiskt inte säkert om den skulle vara med längre.
Sen har jag läst att andra faktiskt gick där.
Så väl ingen enkel vandring, men genomförbart även om den är ansträngande och tar sin tid.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer