Jag har ett Fjällmark Xperience 4P, ett 4 manna kupoltält. Nu är det bara dotter och jag som vandrar varför ett 4manna tält är lite stort (vikt 4,5 kg). Dessutom insåg vi i veckan i Sylarna att det skakar duktigt vid blåst. Borde jag skaffa ett nytt mindre tunneltält om vi ska fortsätta med fjällvandringar ? Bergans Trollhetta 2 verkar det ju vara kampanjer på just nu.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Behövs nytt tält ?
- Trådstartare Masken49
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Allt e relativt. Men ett två persons är väl att föredra. Hade aktat mig för bergans. Känner många aom köpt produkter därifrån som gått sönder, spruckit i sömmar, slutat fungera, släppt in vatten etc... Ska du köpa ett nytt satsa då på kvalité. Visst det kostar men i det stora hela tjänar du på det när du inte behöver köpa nytt tält dem närmsta 20 åren vid rätt köp. Testa, undersök och forska i vad du vill ha, vad du BEHÖVER o vad det kan få kosta.
kör på ett Kaitum 2 gt. Lite stort volymmässigt för en person kanske men när den där andra personen kommer eller hunden så klarar vi oss utan att behöva köpa ett nytt tält igen. Även om vi e alla tre. 👍 Ser ut som när jag köpte det 2013 men använt det frekvent sedan dess i alla situationer och miljöer.
Jag har ett Fjällmark Xperience 4P, ett 4 manna kupoltält. Nu är det bara dotter och jag som vandrar varför ett 4manna tält är lite stort (vikt 4,5 kg). Dessutom insåg vi i veckan i Sylarna att det skakar duktigt vid blåst. Borde jag skaffa ett nytt mindre tunneltält om vi ska fortsätta med fjällvandringar ? Bergans Trollhetta 2 verkar det ju vara kampanjer på just nu.
Ett tält rister och skakar i hård vind. Ett bra och hyfsat uppsatt tält med alla barduner / förankringslinor / tvingar ned tältet och säkrar i vinden. Ett segel exempelvis i en båt slår och skakar rejält innan man exempelvis skotat hem seglen. Exakt samma sak gäller tältet. Ett bra förankrat tält fladdrar och hörs ändå som ett fladder inferno. Om du förankrat tältet med långa linor som sträcker sig lågt ned i alla dess fästpunkter brukar det aldrig vara något problem. Även ett enkelt modernt tält klarar hård vind men du måste förankra tältet med alla linor. Själva tältduken klarar då vinden. Om du inte tvingar ned tältet med dessa lintor i hård vind kan det bli problem.. Det vanligaste problemet är att tältet satts upp i stiltje och plötsligt kommer ett kraftigt regn med kraftiga vindar som stökar till det hela om det inte förankrats på ett bra sätt.
Att tältet skakar köper jag. Min fråga var mer om tunneltält är mindre vindkänsliga, även om man sätter upp dem fel ur vindsynpunkt.
Skulle kunna tänka mig att ett litet välbyggd kupoltält är mindre vindkänslig än ett tunneltält rent generellt. Får du kraftig vind in på tunneltältets långsida blir det ännu sämre.
Rymligt fjälltält för hårda tag står det i reklamen för ditt tält du har men jag undrar om det stämmer. Märket är inte speciellt känt vad jag vet och när jag tittar på bilderna av tältet med dess stora förgård till absid så ser det mer ut som ett mindre campingtält. Kan tänka mig att den stora absidkonstruktionen fångar upp vinden och den geodesiska kupolkonstruktionen går förlorad.
Senast ändrad:
Kunskap är alltid nyckeln till success!
Nah sätter du upp ett tunneltält fel så får du lida. "Fördelen" med ett kupol är att båda hållen är fel, alltså du kan inte sätta upp tältet i fel riktning. Dock sätter du upp ett tunneltält i rätt riktning och förankrar alla linor så kan du komma "undan" vinden. Dock behöver du tänka innan du sätter upp ett tunneltält och behöver mer yta än om du har ett kupol. Dock har du chansen att komma undan vinden i ett tunneltält imed att du har absider som tar den första vinden och ett mellanrum som tar upp eventuell tältförvrängning innan du märker av det i innertältet. Detta är om tältet är rätt uppsatt. Annars kommer du att känna tältduken smeka dig om vinden kommer från sidan. Ryck och slit kommer du aldrig ifrån men kan avvärja det bättre i ett tunnel än kupoltält.
Att tältet skakar köper jag. Min fråga var mer om tunneltält är mindre vindkänsliga, även om man sätter upp dem fel ur vindsynpunkt.
Nah sätter du upp ett tunneltält fel så får du lida. "Fördelen" med ett kupol är att båda hållen är fel, alltså du kan inte sätta upp tältet i fel riktning. Dock sätter du upp ett tunneltält i rätt riktning och förankrar alla linor så kan du komma "undan" vinden. Dock behöver du tänka innan du sätter upp ett tunneltält och behöver mer yta än om du har ett kupol. Dock har du chansen att komma undan vinden i ett tunneltält imed att du har absider som tar den första vinden och ett mellanrum som tar upp eventuell tältförvrängning innan du märker av det i innertältet. Detta är om tältet är rätt uppsatt. Annars kommer du att känna tältduken smeka dig om vinden kommer från sidan. Ryck och slit kommer du aldrig ifrån men kan avvärja det bättre i ett tunnel än kupoltält.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg