Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Bra
Hej!
Har varit en del i Sarek vintertid. Vad gäller temperaturen kan den växla från töväder riktigt kallt på kort tid. En gång i mitten på mars startade vi i snöblandat regn på morgonen, samma natt var temperaturen nere på -30. Inte så vanligt men inte heller osannolikt. Vinterfjället är inte på långa vägar lika förlåtande som sommarfjället och det kan snabbt bli olustigt vid snabba väderomslag, och det kan gå snabbt.

Erfarenheten har lärt mig att en magväska modell större (typ Fimmafäng från Klättermusen) är ovärderlig att ha saker i som man snabbt kan komma att behöva. Smäller det till vill man inte stå i hård vind och börja leta i pulkan efter balaklavan (ett måste för övrigt). Här kan du också ha en vindsäck snabbt tillgänglig (som du givetvis innan avresa har koll på hur den fungerar - du kan fråga mig om det, annars :)).

Solglasögonen vill du inte glömma hemma. Även om det är disigt eller dimma kommer det ljus från alla håll. Träffade en kille i Guhkesvagge vars kompis låg i tältet och var totalt snöblind, och han hade gått utan solglasögon. Vidare behövs ett skidglasögon av god kvalitet.

Jag brukar ha med en 1,2 L mattermos och laga till en matig soppa redan vid frukosten. Soppan samt lite sovel/kex tas fram vid lunchen så då slipper man dra fram köket. Vädret kan dessutom ha försämrats fram till lunch och då är det gött att få något varmt i magen utan åthävor.

Tänk på att bränsleförbrukningen stiger i motsvarande grad när kvicksilvret sjunker. Och det går åt en del när man skall smälta snö. Använder inget annat än ren bensin på vintern, fotogen luktar bäver och även tältet får denna odör. Som någon skrev är det bra med en extra brännare om den första skulle börja krångla. Kolla så att brännaren funkar redan hemma (pumpläder, packningar, etcetera). En platta att ställa köket på är också nödvändigt, annars sjunker den ned i snön.

Kylan förändrar materiens beskaffenhet, som bekant. Jag vet inte hur många matkåsor i plast som spruckit när jag knackat ur dom mot pjäxorna efter en "snödisk". Glöm mjukosten hemma. Första vinterturen gick jag med fullt med saker innanför dunjackan, däribland tuber med mjukost, som inte gick att klämma ur.

Man gör åt mer energi på vintern. Jag häller en ordentlig dask med rapsolja i gröten på morgonen, så står jag mig längre. Fett har mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och proteiner.

Bivackskor av god kvalitet (typ Western Mountaineering) är guld värda. När tältet är uppe och alla saker på plats tar jag av mig pjäxorna och de fuktiga sockarna, gnider in fötterna med vanligt barnpuder tills dom blir torra, tar på mig nya sockarna samt ett par extra tjocka och därefter på med bivackskorna. Att kliva omkring med pjäxorna med fuktiga strumpor i lägret är inte roligt. Och kall om fossingarna blir du. Fuktiga strumpor kan med fördel läggas närmast kroppen i sovsäcken. De går också bra att frystorka om det är några minus eller mer, då skakar du ur dem på morgonen så är det mesta av fukten borta.

Har ni GT-versionen av Nammatj är det mycket bra. Då får ni in det mesta av packningen i tältet, matpåsar och dylikt i absiden. Tvåmannatält blir trångt för två personer eftersom man har med mer utrustning vintertid som också är bylsigare och tar mer plats. Tremanstält för två personer är lämpligt. Se ut en plats där tältet skall resas och gå sedan runt och trampa ner snön med skidorna på en stund. Då packas snön, fryser snabbare till och ger ett stabilare underlag för tältet. Sätt sedan upp tältet med vintertältpinnar (grävs ner som ett T, täck med snö och packa ihop med spaden). Gräv sedan en fotgrop i absiden så att ni kan sitta i innertältet med benen ner i fotgropen. Då finns det gott om plats att ha köket och övrig utrustning i absiden.

En liten inspirationsfilm :cool: :
Sarek Suckers II - YouTube

God tur!
//David

Bra tips och fin film!!
 
Är i samma situation som TS när det gäller vinterturspremiär till vintern (dock ej i Sarek).

Har sedan mars i år plöjt igenom typ alla trådar om vinterturer här på utsidan (och andra utländska forum) och fått massor av viktiga tips bl.a. vid anskaffande av utrustning.

Har också skaffat flera böcker om vinterturer och den bok som verkligen sticker ut i mängden när det gäller vinterturstips är "Allen & Mikes Really Cool Backcountry Ski Book". De härliga och roliga illustrationerna underlättar läsningen. Vid första anblicken tror man att den är oseriös, men den är verkligen fullpackad med värdefull vintertursinformation. Rekommenderas!

Visa bilaga 37606
Bra tips! Vart köpte du boken ifrån?
 
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.

Du kanske redan fått input på detta, jag orkade inte läsa igenom alla sidor av svar... Men jag vill mena att man inte bör ge sig ut vintertid och förlita sig på att ens uppblåsbara liggunderlag INTE punkteras. För om det gör det och du inte kan laga det så är det inte otänkbart att du fryser ihjäl. Så se till att ni har bra och pålitlig utrustning.
 
Du kanske redan fått input på detta, jag orkade inte läsa igenom alla sidor av svar... Men jag vill mena att man inte bör ge sig ut vintertid och förlita sig på att ens uppblåsbara liggunderlag INTE punkteras. För om det gör det och du inte kan laga det så är det inte otänkbart att du fryser ihjäl. Så se till att ni har bra och pålitlig utrustning.
Dessutom är det nog rekommendabelt att ha minst ha två underlag,
 
Du kanske redan fått input på detta, jag orkade inte läsa igenom alla sidor av svar... Men jag vill mena att man inte bör ge sig ut vintertid och förlita sig på att ens uppblåsbara liggunderlag INTE punkteras. För om det gör det och du inte kan laga det så är det inte otänkbart att du fryser ihjäl. Så se till att ni har bra och pålitlig utrustning.
Uppblåsbara liggunderlag är inte alls lika långlivade som cellplastliggunderlag. Är man inte nära civilisation ( särskilt vintertid ) är det riskabelt att vara på tur med endast en uppblåsbart liggunderlag.
 
Precis. Med "pålitlig" menar jag dum, gammaldags, stenålders och driftsäkert cellplast.
Nåja, cellplast är inte från stenåldern, bara från början av 1970-talet. Då köpte jag mitt första, och det var dyrt men mycket bra. Före dess var det renskinn man låg på. När cellplasten kom fanns det kritiker som menade att en så fossil produkt skulle man inte köpa (redan då, alltså). Jag hörde någon kommentera med: "Det är inte renhårigt att köpa ett liggunderlag av cellplast."

Men för övrigt kör jag samma linje som du. Dubbla cellplastunderlag på vinterövernattningar. Fast det gamla från 1970-talet är så tjockt att det klarar -15 utan problem.
 
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
Tja! Ni får gärna återkomma med vilka tips blev best, inte minst för framtida diskussioner.
 
+ 1 på vanliga cellplastliggunderlag. En grej man kan pröva är att skaffa ett heltäckande underlag till innertältet på byggvaruhus (eller tigga från nån byggfirma). Kallas byggmatta eller betongisolering eller nåt sånt av byggarna. Typ ett 9-10 mm tjockt liggunderlag i cellplast som är 2-2,5 m brett och finns på metervara. Klipp till ett som täcker hela golvet i innertältet så slipper du glipor mellan liggunderlagen. Vanligt tjockt liggunderlag ovanpå det. Väldigt skönt att slippa vakna med ett knä eller armbåge liggande djupfryst på tältgolvet... Kräver dock pulka för att kunna transportera på ett vettigt sätt.
Två smala flaskor (typ 500 ml Nalgene eller smala KleanKanteen eller liknande som tål varmt vatten) som du häller kokande vatten i och sedan trär blöta sockar över en stund innan nattinatti. Sedan ned i de fuktiga pjäxorna när du lägger dig, och en skaljacka över som "lock". Sockarna torkar fort, pjäxorna är mjuka och lite torrare på morgonen, och du har vatten (typ fesljummet men flytande) att starta frukosten med.
 
Du kanske redan fått input på detta, jag orkade inte läsa igenom alla sidor av svar... Men jag vill mena att man inte bör ge sig ut vintertid och förlita sig på att ens uppblåsbara liggunderlag INTE punkteras. För om det gör det och du inte kan laga det så är det inte otänkbart att du fryser ihjäl. Så se till att ni har bra och pålitlig utrustning.
Nu vet jag inte hur det ser ut på träd fronten i Sarek men om man riskerar att frysa ihjäl så gäller nödvärnslagen. Att ta sig under trädgränsen för att plocka lite granris kan vara ett sista alternativ. Men först och främst bör man aldrig riskera livhanken med en enda luftmadrass i första taget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.