Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Måste hålla med Fowwe till 100%. När skulle en vindsäck vara bättre än ett bra vintertält?! Jag har varit på 30-talet vintertält-turer sen min första 1986 och har aldrig använt och ännu mindre saknat någon vindsäck.
Har dock provat att ha med mig en tarp på vårvintern, men kommit fram till att det nästan alltid är bättre att bygga en rejäl vindmur av snöblock.
Några fler tips som vi uppskattar på våra vinterturer:
1: Extra bensin så man kan elda på i absiden så tält och utrustning torkar.
2: Liten gasollykta är väldigt trevligt att ha, även om det funkar bra även med pannlampa.
3: Vattentäta strumpor (vapor barrier). Är väldigt tråkigt att trycka ner fötterna i två isklumpar till kängor på morgonen och inte heller optimalt att ha dom i sovsäcken.
4: Liten borste att borsta bort snö med är även det trevligt.
/ Stefan
Håller med Undvall vad gäller vapior barrier, det är oerhört praktiskt för att hålla fukten borta från pjäxorna. Jag kör med ett par tunna ullsockar på fötterna, därefter vapior barrier och utanpå dem ett par tjocka sockar. De tunna har jag närmast kroppen under kvällen och natten (har alltid down booties i läger) och de är i princip torra till morgonen.

Vad gäller vindsäck har jag vid åtminstone vid ett tillfälle varit glad att den varit med. Långt uppe på kalfjället, tilltagande vind, stenhård vindpackad snö och inga svackor eller block att sitta bakom. Vi satte oss i säcken för att komma bort från vinden, drack lite soppa, tittade på kartan och fattade därefter beslut om vad vi skulle göra härnäst. Men visst, man klarar sig säkert utan den men den tar heller inte mycket plats i packningen.

Litteratur: det finns en serie böcker på tre av Göran Olsson som heter Utfärd som är väldigt informativa och fakta späckade. Rekommenderar de två första böckerna i serien som heter "Packad och klar" samt "Berg och glaciärer". Den senare har tonvikten lagd på klättring men har en del om glaciärturer och annat om turer på snö och is, där finns också en del att hämta. Böckerna går säkert att hitta på Bokbörsen eller Tradera. För övrigt tror jag Lars Fält har en del böcker om vinterturer.

God tur!
//David
 
Nu i´sommras´i Abisko fjällen på långa helt öppna sträckor tex. mellan Unna och Alakas så gick det enbart att ta rast i lä av en mkt stor sten att åka där på vintern utan vindsäck skulle jag ej rekomendera.Ofta kan det ju vara oväder en stud och sedan kan man åka vidare till planerad tältplats bra då att ej bli avkyld och spec om man har barn eller ovana personer med i gruppen.
Det var hagel och 10-15 m/s tur att man hade HB Unna tältet med solid inner väv som vissa har på vintern.
Vi som orkar bära 2 platflaskor är nog i flest.
 
Karolina, du är ung) Jag pissar på alla mina sår som läker mycket fortare av det. I urinen (som man knappast får från pissflaskan) finns ju mycket nyttiga hormoner främst på morgonen. Läs på. Och det är många fler bakterier i din mun än i urinblåsan om du inte har urinblåsinflamation.
Läka dig själv med hjälp av urinterapi (innerself.com)

Förlåt förlåt TS!

Suck… ”du är ung” - förklaring till den kommentaren tack. Och så länkar du till en alternativmedicinsk sida skriven av en förespråkare för sten-healing och homeopati där du tycker att jag ska läsa på. Om du är läkare så vet du ju att antalet bakterier inte är allt. Och att det enda man sett ang sårläkning och urin är att det finns vissa former av albinoråttor med diabetes som har nytta av ko-urin på sina sår länk. Inga humanstudier finns publicerade på ex pubmed ang snabbare sårläkning mha blandurin. Tänk på alla de med inkontinensinducerad dermatit som ger sår som aldrig läker. Om urin vore bra för sårläkning så borde det ju finnas en uppsjö av plåster mm med urin på. Finns det? Nix.

Du får gärna dricka ditt kiss. Jag avstår.

Förlåt igen. Fortsätt diskutera Sarekutrustning!
 
Måste hålla med Fowwe till 100%. När skulle en vindsäck vara bättre än ett bra vintertält?! Jag har varit på 30-talet vintertält-turer sen min första 1986 och har aldrig använt och ännu mindre saknat någon vindsäck.
Har dock provat att ha med mig en tarp på vårvintern, men kommit fram till att det nästan alltid är bättre att bygga en rejäl vindmur av snöblock.
Några fler tips som vi uppskattar på våra vinterturer:
1: Extra bensin så man kan elda på i absiden så tält och utrustning torkar.
2: Liten gasollykta är väldigt trevligt att ha, även om det funkar bra även med pannlampa.
3: Vattentäta strumpor (vapor barrier). Är väldigt tråkigt att trycka ner fötterna i två isklumpar till kängor på morgonen och inte heller optimalt att ha dom i sovsäcken.
4: Liten borste att borsta bort snö med är även det trevligt.
/ Stefan
Punkt 4 tycker jag är mycket viktig. Själv använder jag en skoborste. Den är liten och lätt, men gör att jag får in mindre snö i tältet.
Skoborsten jag använder till detta använder jag förstås aldrig tillsammans med skokräm på skor!😀
 
Funderade på om det kunde vara 8000 möh han menar. Och då förstår jag att man får kissa på sår - finns väl inget annat och ta till.

Orkar man inte svara på inlägg så kanske man inte kan svara…

Men nu var det Sarekprylar som ville diskuteras 👍🏻👍🏻
 
Funderade på om det kunde vara 8000 möh han menar. Och då förstår jag att man får kissa på sår - finns väl inget annat och ta till.

Orkar man inte svara på inlägg så kanske man inte kan svara…

Men nu var det Sarekprylar som ville diskuteras 👍🏻👍🏻
Jag skrev som jag gör vilket jag lärde mig från andra med mer erfarenhet. Varför börjar man diskutera (utanför ledtråden) utan att hämta först mer info/kunskaper i frågan. Jag orkar inte bestrida er okunskap så länge ni inte gör det själva. öhn=över havs nivå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...