Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Jag skrev som jag gör vilket jag lärde mig från andra med mer erfarenhet. Varför börjar man diskutera (utanför ledtråden) utan att hämta först mer info/kunskaper i frågan. Jag orkar inte bestrida er okunskap så länge ni inte gör det själva. öhn=över havs nivå

Suck…igen…

Det här blir sista inlägget för min del. Jag har ju tydligt visat på vilka forskningsresultat som finns publicerade internationellt. Du har hänvisat till en pseudovetenskaplig hemsida. Söker man vidare finns det en stor mängd forskare världen över som varnar för urinterapi. Bara för att man lärt sig av andra med mer erfarenhet så behöver det inte betyda att det är korrekt. Förr i tiden trodde man på åderlåtelse och att inte tvätta händerna. Tack o lov vet vi bättre nu.

Ett tips för framtida diskussioner: sluta använda härskartekniker, det gör bara narr av den som använder den. Att använda ”du är ung” är en sådan teknik, att förminska motparten utan belägg.

TS: lycka till i Sarek. Ledsen att tråden spårade ur. Men tyvärr gör de ofta de när folk gör inlägg utan vetenskapligt stöd.
 
Suck…igen…

Det här blir sista inlägget för min del. Jag har ju tydligt visat på vilka forskningsresultat som finns publicerade internationellt. Du har hänvisat till en pseudovetenskaplig hemsida. Söker man vidare finns det en stor mängd forskare världen över som varnar för urinterapi. Bara för att man lärt sig av andra med mer erfarenhet så behöver det inte betyda att det är korrekt. Förr i tiden trodde man på åderlåtelse och att inte tvätta händerna. Tack o lov vet vi bättre nu.

Ett tips för framtida diskussioner: sluta använda härskartekniker, det gör bara narr av den som använder den. Att använda ”du är ung” är en sådan teknik, att förminska motparten utan belägg.

TS: lycka till i Sarek. Ledsen att tråden spårade ur. Men tyvärr gör de ofta de när folk gör inlägg utan vetenskapligt stöd.
Det är mitt sista inlägg i frågan! Jag pratade inte om urinterapi utan att man kan använda pissflaska som termos dagtid. Håll dig till fakta. Paolo Macchiarini var forskare på KS. Litar du blind på dem här finansierade studier som du hänvisar till ligger du illa ut. Ge mig pengar som jag kan livnära mig på så visar jag att kissa på såret kortar läkningstid. Men det vet jag redan. Ung är relativt så klart.
 
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
Grabbar hur som helst! 1L flaska med ca 6 cm + halsen och termoväska fungerar för mig under vintertid som pissflaska och termos. Handlar inte om något annat som akademiker vill forska på. Det är inte
Marie Curie´s tid. Nu forskar man för pengarna.
 
Senast ändrad:
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
 
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
Något mer som jag missade pga det är självklart: reserv trygor stora, gaslampa kan vara bra, en gång gick skruven från bindningen ut.. tur att jag hade lim och tjockare skruv. Och värmepåsar var min fru lycklig av. Sen lägger vi in vara pjäxor in i sovsäcken i en vattentät påse för att dem inte blir stenhårda på morgonen.
 
Suck…igen…

Det här blir sista inlägget för min del. Jag har ju tydligt visat på vilka forskningsresultat som finns publicerade internationellt. Du har hänvisat till en pseudovetenskaplig hemsida. Söker man vidare finns det en stor mängd forskare världen över som varnar för urinterapi. Bara för att man lärt sig av andra med mer erfarenhet så behöver det inte betyda att det är korrekt. Förr i tiden trodde man på åderlåtelse och att inte tvätta händerna. Tack o lov vet vi bättre nu.

Ett tips för framtida diskussioner: sluta använda härskartekniker, det gör bara narr av den som använder den. Att använda ”du är ung” är en sådan teknik, att förminska motparten utan belägg.

TS: lycka till i Sarek. Ledsen att tråden spårade ur. Men tyvärr gör de ofta de när folk gör inlägg utan vetenskapligt stöd.
Jag håller fullständigt med om att "du är ung" kan användas som härskarteknik och i det här så tror jag att det var avsikten. Sedan är det inte alltid så att yngre betyder okunnigare i allt. Min son ( som är något år yngre än mig ) brukar hjälpa mig tekniska och IT-relaterade problem.
 
Kan din son överleva en vecka i tältet på vintern ensam? Om yngre är inte okunnigare då utvecklades inte du under tiden?
 
Senast ändrad:
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
Beklagar att minn tips ledde till olika diskussioner. Helt OK använda pissflaska som termos, det är inte urinterapi som är bra.
 
Kan din son överleva en vecka i tältet på vintern ensam? Om yngre är inte okunnigare då utvecklades inte du under tiden?
Nej, men det kan inte mina föräldrar heller. Jag kan det eftersom jag erfarenhet på området. Hade jag inte hållit på med friluftsliv hade jag inte kunnat något om det - även om jag så levt i 100 år. Det är bl.a tiden man ägnar åt något som avgör hur mycket man kan om området. Det är inte så att äldre vet mer än yngre inom allt.
Men det visste du väl redan? Vad handlade den frågan om egentligen?
 
Nej, men det kan inte mina föräldrar heller. Jag kan det eftersom jag erfarenhet på området. Hade jag inte hållit på med friluftsliv hade jag inte kunnat något om det - även om jag så levt i 100 år. Det är bl.a tiden man ägnar åt något som avgör hur mycket man kan om området. Det är inte så att äldre vet mer än yngre inom allt.
Men det visste du väl redan? Vad handlade den frågan om egentligen?
Det blev lite skev diskussion här angående huvudfrågan. Du får gärna slå in med äldre vv ungre.
 
Har nästan gått över till Fjellforum.no och endast inlägg om platser/turer bl pga hur trådar spårar ur sådant har vi ej på den norska sidan finns ju även tex Engelska och US forum som är bra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.