Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Det är sällan man lyckas pricka allt rätt från skrivbordet, jag skulle om möjligt försöka prova lite i förväg. Tex kläder, promenera & jogga & sitt still i +3, -5, -15 och testa vad som känns rätt...
 
Finns nu en vindsäck till salu i Stockholms området
Jag måste fråga varför du tycker en vindsäck behövs när man har ett tält att ta skydd i vid oväder. I de allra flesta fall kan man ta en stunds rast i skydd av en driva eller något annat, utan vindsäck. Och är blåsten alltför hård så får man söka lägerplats för natten och acceptera att man inte kom längre den dagen. Eller?
 
Är i samma situation som TS när det gäller vinterturspremiär till vintern (dock ej i Sarek).

Har sedan mars i år plöjt igenom typ alla trådar om vinterturer här på utsidan (och andra utländska forum) och fått massor av viktiga tips bl.a. vid anskaffande av utrustning.

Har också skaffat flera böcker om vinterturer och den bok som verkligen sticker ut i mängden när det gäller vinterturstips är "Allen & Mikes Really Cool Backcountry Ski Book". De härliga och roliga illustrationerna underlättar läsningen. Vid första anblicken tror man att den är oseriös, men den är verkligen fullpackad med värdefull vintertursinformation. Rekommenderas!

9780762745852.jpg
 
Hej!
Saknar här: damasker, balaklaver, mycket varma vantar, bambupinnar för tältet, snösåg för ev bygga upp vindskydd, solglasögon, pissflaskor 1L kan fungera som termos dagtid, lätt dammborste med lång hår mycket praktiskt innan man kryper in i tältet.
Jag kör uteslutande rensat bensin vintertid, barnpulka kan lätt bäras över branta partier, dubbla liggunderlag, inga dunbyxor, långa stighudar.
Lycka till!
Jag hajade till över en sak i din text: dricker du dagtid ur samma flaska som du pissar i på natten? Jag använder själv pissflaska på turer ( även sommartid ), men flaskan dricker jag inte ur.
 
Måste hålla med Fowwe till 100%. När skulle en vindsäck vara bättre än ett bra vintertält?! Jag har varit på 30-talet vintertält-turer sen min första 1986 och har aldrig använt och ännu mindre saknat någon vindsäck.
Har dock provat att ha med mig en tarp på vårvintern, men kommit fram till att det nästan alltid är bättre att bygga en rejäl vindmur av snöblock.
Några fler tips som vi uppskattar på våra vinterturer:
1: Extra bensin så man kan elda på i absiden så tält och utrustning torkar.
2: Liten gasollykta är väldigt trevligt att ha, även om det funkar bra även med pannlampa.
3: Vattentäta strumpor (vapor barrier). Är väldigt tråkigt att trycka ner fötterna i två isklumpar till kängor på morgonen och inte heller optimalt att ha dom i sovsäcken.
4: Liten borste att borsta bort snö med är även det trevligt.
/ Stefan
 
Hej! Under sommartid kliver ja ut vb. Under vintertid gör jag som skrev för att som läkare vet jag att urin är filtrerad blod, spolar litegrann.
Hupp… urin är ju restprodukter som kroppen inte vill ha, som den redan gjort sig av med en gång - varför peta i sig de igen? Jag förstår att man får i sig minimal mängd men ändå. De bakterier som kan finnas i urinblåsan vill man inte heller få i magen. Som en udda jämförelse: om du råkar kissa på dina händer, skulle du då direkt äta ex en hamburgare eller pizza med händerna utan att tvätta de först?!
 
Hupp… urin är ju restprodukter som kroppen inte vill ha, som den redan gjort sig av med en gång - varför peta i sig de igen? Jag förstår att man får i sig minimal mängd men ändå. De bakterier som kan finnas i urinblåsan vill man inte heller få i magen. Som en udda jämförelse: om du råkar kissa på dina händer, skulle du då direkt äta ex en hamburgare eller pizza med händerna utan att tvätta de först?!
Karolina, du är ung) Jag pissar på alla mina sår som läker mycket fortare av det. I urinen (som man knappast får från pissflaskan) finns ju mycket nyttiga hormoner främst på morgonen. Läs på. Och det är många fler bakterier i din mun än i urinblåsan om du inte har urinblåsinflamation.
Läka dig själv med hjälp av urinterapi (innerself.com)
 
Senast ändrad:
Urin är bakteriefritt när det kommer ur kroppen , om man nu inte har någon infektion. Det är först efter att du har kissat som bakterietillväxten kommer. Det betyder dock inte att jag skulle dricka det. Blä!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.