Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm)

Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
 
Listan på frågor är lång men något kan jag nog bidra med även om min vintererfarenhet är ganska begränsad. När jag och min kompis Anders började göra vinterfjällturer i andra halvan av mars för ca 10 år sedan så hade vi nog inte väntat oss så mycket problem med töväder, regn och klabbföre. Vi hade förberett oss för kyla. Men det har faktiskt varit många dagar med temperaturer runt nollan. De kläder du listar verkar kunna klara det. Vad gäller sovsäck så har vi använt dubbla 3-säsongers vilket också ger flexibilitet om nätterna blir varma.

Så klart har det varit kallt ibland också. Det här med hur mycket plagg man behöver är väl individuellt. För egen del har jag använt underställ, en tjock fleecetröja och en lång, fodrad vinterjacka av traditionell modell. Varken långfillingar eller dunbyxor men kompisen tyckte att han behövde sådant. Vindsäck har vi betraktat som nödutrustning som inte behövs när man har tält att sätta upp när som helst. Vid en blåsig rast gräver man ner sig lite grann i snön bara.
 
Listan på frågor är lång men något kan jag nog bidra med även om min vintererfarenhet är ganska begränsad. När jag och min kompis Anders började göra vinterfjällturer i andra halvan av mars för ca 10 år sedan så hade vi nog inte väntat oss så mycket problem med töväder, regn och klabbföre. Vi hade förberett oss för kyla. Men det har faktiskt varit många dagar med temperaturer runt nollan. De kläder du listar verkar kunna klara det. Vad gäller sovsäck så har vi använt dubbla 3-säsongers vilket också ger flexibilitet om nätterna blir varma.

Så klart har det varit kallt ibland också. Det här med hur mycket plagg man behöver är väl individuellt. För egen del har jag använt underställ, en tjock fleecetröja och en lång, fodrad vinterjacka av traditionell modell. Varken långfillingar eller dunbyxor men kompisen tyckte att han behövde sådant. Vindsäck har vi betraktat som nödutrustning som inte behövs när man har tält att sätta upp när som helst. Vid en blåsig rast gräver man ner sig lite grann i snön bara.
Tackar för din tid! Uppskattar tipsen!
Gällande dubbla 3 säsong så har jag faktiskt gått i samma tankar. Vilka komfort temperaturer har dina? Samt hur kallt har du sovit i dem?
 
Gällande dubbla 3 säsong så har jag faktiskt gått i samma tankar. Vilka komfort temperaturer har dina? Samt hur kallt har du sovit i dem?
Jag tror bägge två har komforttemperatur på ca -1 grader. Om man enkelt säger att kroppen vill ha 25-27 grader vid huden för att vara varm (och understället isolerar för 2-3 av dessa grader) så ska säcken klara de övriga (i detta fall ca 25). Lägger man till en liknande säck så kan man gå ner lika mycket till och vi hamnar då mellan -25 och -30. Detta enkla sätt att räkna har diskuterats fram i en tråd för ganska många år sedan och stämmer bra med min erfarenhet. Jag tror inte jag har sovit i kallare än -25 med denna kombo och har man tält så ger det ett par, tre grader också. De senaste gångerna hade jag dessutom ett mycket tunt överdrag för rimfrostens skull så där vann jag väl ytterligare någon grad. Men som sagt, ibland har det varit så varmt i tältet att en sovsäck har räckt.
På min blogg har jag skrivit en del tips, erfarenheter och vedermödor. 🙄
 
Roberts har en kombosäck som består av två säckar, där den yttre är tunnare och passar för tre säsonger. Kombon är väldigt varm. Jag har alltid vindsäck i dagstursryggsäcken som jag sällan använder men den väger ju lite... Jag har en snowsled-pulka som fungerar bra utom på brant skrå, då den hasar om det dessutom är hårt. Stighudar måste vara långa, kickerskins duger inte. Om ni inte endast ska gå på platten i dalarna. Jag har två enliterstermosar och ibland en halvliters mattermos om jag fyller och kokar på kvällen. Dricker en halvliter till frukost och gör av med ytterligare en liter under dagen. Resten i reserv. Dubbla underlag, åtminstone ett som inte kan punka. överdrag behövs inte om man har bra ventilation och slippe rkondens. Stearinljus i hängare för lyse i tältet. Glasögon efter behov, åtminstone ett par som skyddar mot vind och snödrev. Bommulskläder är bäst, goretex funkar dåligt om man lätt blir varm. I så fall tunn svettröja som man får ta av sig vid rast och när man kommer fram till tältplats. Jag använder tjock dunjacka och militärens fodrade byxor i tältet. Utan varma byxor får man krypa ner i sovsäcken medan man smälter snö osv. , ganska obekvämt. Självfallet kan tempen sjunka ner mot -30 C på natten i mars-april.
 
Hejsan,

Många och bra frågor och Sarek är oerhört vackert på vintern. Men då det är er första vintertur kan det ju även kanske vara värt att överväga Kebnakaise fjällen. Finns massor av trevliga turer bortanför led där med där man knappt träffar på någon över huvud taget men med den lilla fördelen att man faktiskt kan ta sig till stuga om t.ex sovsäcken skulle bli blöt eller liknande.

Ett generellt tips som framför allt gäller på vinterturer är att vara flexibel i sin planering. Om prognosen innehåller snöstorm, mycket snöfall eller bara riktigt hård vind kommer man få en betydligt bättre tur i t.ex östra delen av Stora Sjöfallet med avstickare in i Sjaunja än i Sarek.

Det sagt är mina svar på frågorna:

1: Jag kör alltid med kemiskt ren bensin på vintern. Mycket bekvämt då det är lätt att starta och sällan behöver göras rent. Själv kör jag med ett MSR Dragonfly + ett Optimus polaris på vinterturer. Är definitivt mödan värt att ha med sig två kök om det ena skulle börja krångla.
2: Det räcker med dunjacka....men är väldigt skönt även med dunbyxor. För egen del köper jag från Roberts i polen.
3: Vi brukar ha med en termos på två personer. Men då lagar vi i princip alltid lunch på köket, så termosen är bara i nödfall.
4: Min fru har en fjellpulken X-country 144 som vi är mycket nöjda med.
5: Skidor är svårt. På långtur med begränsat fokus på topptur väljer jag mina Tegsnässkidor. På vårsnö då man inte behöver någon större bärighet brukar det bli mina Åsnes Maoutain Race 48 (passar även i maskingjorda spår...). Men vill jag kunna åka utför väljer jag istället mina Åsnes Ingstad....fast idag hade jag nog köpt deras Falketind för det ändamålet.
6: Stighudar har vi bara med långa. Korta tycker jag inte om alls.
7: Sovsäck hade jag idag köpt en Roberts vintersäck med komforttemp runt -20 till -25, med hellångt blixtlås. När det blir varmt är det bara att öppna säcken och använda den som täcke. Fast den där kombo-säcken låter också ganska spännande.
8: Vindsäck behövs inte om man har med sig tält.

/ Stefan
 
Hej!

Vi är 2-3 stycken som skall iväg på första lite längre vinterturen igenom Sarek. Jag vandrade där i höstas, fick blodad tand och vill nu in för att fotografera ungefär samma vyer på vår-vintern. (Mars-April)

Vi har vandrat en hel del i sommar och höstfjäll, men vinterturer har vi endast erfarenhet ifrån lumpen, och det är över 20 år sedan... så inte mycket att hänga i granen.

Söker därför tips om bra litteratur att läsa, samt turförslag, saker att tänka på och alla andra övriga bra tips för en lyckad och trevlig tur.

Vi har redan följande
* Bra skalplagg enligt trelagersprincipen. (Gore tex)
* Hillebergtält, nammatj. Eventuellt Soulo. (vi funderar på var sitt tält, så sjukt bekvämt)
* Bra ryggsäckar
* Bra spadar
* Helt ok liggunderlag, R-värde ca 5-6. Så kommer nog komplettera med ett vanligt icke uppblåsbart.
* Garmin Inreach, kartor och kompass
* Pannlampor
* Strumpor, underkläder, underställ i merinoull
* Helt ok mellanlagersplagg osv.
* Lundhags BC Expedition känga

Det vi behöver tips kring(ifall ni inte ser någon stor brist på ovan) är följande.

* Vilket multifuelkök? Strl på kastruller. Förslag på bränslen? (har redan fått en del tips här, lutar mot fotogen, triangia + Optimus brännare)
* Hur pass bra förstärkningsplagg rekommenderas vid kort resp lång rast. Räcker en kraftigare dunjacka eller även dunbyxor ett måste denna tid?
* Antal termosar?
* Förslag på pulka? (Vi är redo att köpa för att ha till fler turer, en pulka per man)
* Förslag på skidor inkl BC bindning. (Vilken typ av BC binding rekommenderar ni?)
* Stighudar? Långa eller korta, eller båda:)
* Förslag på snöskor? Kan vara kul för kortare tur när vi skall fota.
* Tips på vintersovsäck! Med eller utan överdrag? I lumpen hade vi sovsäck 2000. (Tung som assssss dock...)
* Behövs vindsäck?

Nått vi glömmer? Resan kommer sträcka sig på ca 9 dagar. (sträcka ca 10-15 mil)

Rent fysiskt och erfarenhetsmässigt behöver vi vässa oss lite. Någon form av grund finns dock. En gammal FJS:are, en halvlyckad I22:are samt en med bakgrund som sjukvårdare i ambulansvården. Så på ett eller annat sätt kommer vi ta oss igenom och fram, men oerhört tacksam för alla tips vi kan få här! Finns så mycket kunskap och tips att få ifrån detta forum!

Tack för er tid!
Hej!
Saknar här: damasker, balaklaver, mycket varma vantar, bambupinnar för tältet, snösåg för ev bygga upp vindskydd, solglasögon, pissflaskor 1L kan fungera som termos dagtid, lätt dammborste med lång hår mycket praktiskt innan man kryper in i tältet.
Jag kör uteslutande rensat bensin vintertid, barnpulka kan lätt bäras över branta partier, dubbla liggunderlag, inga dunbyxor, långa stighudar.
Lycka till!
 
Senast ändrad:
En kompromiss när det gäller värmebyxor är dunshorts. Swedemount Östersund är prisvärda, men det finns även andra modeller. Mina Swedemount stl XL väger 200g, och värmer skönt över lår och bak. Lätta att ta på och av med skidpjäxorna på.
 
Att skippa vindsäck kan gå illa finns ok för runt 500 kr vid rea.
Skulle rekomendera tex Grövelsjön om ni bor nära som första tur,och ta sista veckorna med gått om snö hellre April/Maj då behövs ej så exklusiv vinterutrutning,2 spadar(hade lilla på bild för liten som enda men bra till små jobb vid bivack grävning stora väl stor har en mellanstor nu) kan ju vara bra av olika storlek skippade stora i Våras var ingen höjdare att gräva ner ett Helsport Himalaya2 ensam ca 80 cm med en liten spade med kort skaft fick skotta samma snö 2 gr pga stor grop blev ej svett trots 3 lager kläder + stor dunjacka pga blåst och ca -10-15 gr.
Kan gå med gas om tex trangia med MF som lätt kan lossas till gas el annan mf brännare.
Kör med fotogen om du är ovan och har tält med bra ventilation ovan plats för kök i abside.
Prova sätta upp aktuellt tält i stark blåst med vintervantar ev tunnare montage hanskar som reserv vid tex insättning av stänger i stångkanaler och köp eller gör vinter tältpinnar.
Prova ut att sele eller ryggsäck och ev karbiner håller för tänkt vikt i pulka inkl ryck vid falla eller stopp i backar,och ta med exra krokar/karbiner,delar til bindningar,extra stav+truga+reservspets till skida,lite verktyg typ tång ståltråd,plastband,kort tunnare rep,spännband.
Flera mössor och vantar de kan blåsa bort eller bli våta,halsduk,solkräm 50 UV skydd , solglasögon täta mot sidoljus ev nässkydd,skidglasögon.
Inne i tältet tog jag av vindtäta byxorna och satt på fleec ovan yllestället ,dyr ren dunjacka är heller ej bra att ha när man hanterar MF kök utan poplin typ Grönlandsjacka samt ha Fickkniv i jacka el byxor vid MF användning om det skulle börja brinna då du ej hinner öppna blixtlås utan får skära sönder tältet snabbt.
WP_20210404_17_52_05_Pro.jpg
 
Hej!
Har varit en del i Sarek vintertid. Vad gäller temperaturen kan den växla från töväder riktigt kallt på kort tid. En gång i mitten på mars startade vi i snöblandat regn på morgonen, samma natt var temperaturen nere på -30. Inte så vanligt men inte heller osannolikt. Vinterfjället är inte på långa vägar lika förlåtande som sommarfjället och det kan snabbt bli olustigt vid snabba väderomslag, och det kan gå snabbt.

Erfarenheten har lärt mig att en magväska modell större (typ Fimmafäng från Klättermusen) är ovärderlig att ha saker i som man snabbt kan komma att behöva. Smäller det till vill man inte stå i hård vind och börja leta i pulkan efter balaklavan (ett måste för övrigt). Här kan du också ha en vindsäck snabbt tillgänglig (som du givetvis innan avresa har koll på hur den fungerar - du kan fråga mig om det, annars :)).

Solglasögonen vill du inte glömma hemma. Även om det är disigt eller dimma kommer det ljus från alla håll. Träffade en kille i Guhkesvagge vars kompis låg i tältet och var totalt snöblind, och han hade gått utan solglasögon. Vidare behövs ett skidglasögon av god kvalitet.

Jag brukar ha med en 1,2 L mattermos och laga till en matig soppa redan vid frukosten. Soppan samt lite sovel/kex tas fram vid lunchen så då slipper man dra fram köket. Vädret kan dessutom ha försämrats fram till lunch och då är det gött att få något varmt i magen utan åthävor.

Tänk på att bränsleförbrukningen stiger i motsvarande grad när kvicksilvret sjunker. Och det går åt en del när man skall smälta snö. Använder inget annat än ren bensin på vintern, fotogen luktar bäver och även tältet får denna odör. Som någon skrev är det bra med en extra brännare om den första skulle börja krångla. Kolla så att brännaren funkar redan hemma (pumpläder, packningar, etcetera). En platta att ställa köket på är också nödvändigt, annars sjunker den ned i snön.

Kylan förändrar materiens beskaffenhet, som bekant. Jag vet inte hur många matkåsor i plast som spruckit när jag knackat ur dom mot pjäxorna efter en "snödisk". Glöm mjukosten hemma. Första vinterturen gick jag med fullt med saker innanför dunjackan, däribland tuber med mjukost, som inte gick att klämma ur.

Man gör åt mer energi på vintern. Jag häller en ordentlig dask med rapsolja i gröten på morgonen, så står jag mig längre. Fett har mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och proteiner.

Bivackskor av god kvalitet (typ Western Mountaineering) är guld värda. När tältet är uppe och alla saker på plats tar jag av mig pjäxorna och de fuktiga sockarna, gnider in fötterna med vanligt barnpuder tills dom blir torra, tar på mig nya sockarna samt ett par extra tjocka och därefter på med bivackskorna. Att kliva omkring med pjäxorna med fuktiga strumpor i lägret är inte roligt. Och kall om fossingarna blir du. Fuktiga strumpor kan med fördel läggas närmast kroppen i sovsäcken. De går också bra att frystorka om det är några minus eller mer, då skakar du ur dem på morgonen så är det mesta av fukten borta.

Har ni GT-versionen av Nammatj är det mycket bra. Då får ni in det mesta av packningen i tältet, matpåsar och dylikt i absiden. Tvåmannatält blir trångt för två personer eftersom man har med mer utrustning vintertid som också är bylsigare och tar mer plats. Tremanstält för två personer är lämpligt. Se ut en plats där tältet skall resas och gå sedan runt och trampa ner snön med skidorna på en stund. Då packas snön, fryser snabbare till och ger ett stabilare underlag för tältet. Sätt sedan upp tältet med vintertältpinnar (grävs ner som ett T, täck med snö och packa ihop med spaden). Gräv sedan en fotgrop i absiden så att ni kan sitta i innertältet med benen ner i fotgropen. Då finns det gott om plats att ha köket och övrig utrustning i absiden.

En liten inspirationsfilm :cool: :
Sarek Suckers II - YouTube

God tur!
//David
 
Litteratur efterfrågades också. Jag läste det jag hade hemma inför mina vinterturer, bland annat Fjällguiden av Jan Lundhag. Lite gammaldags approach kanske men det hjälpte för att få igång tankarna. Hade även äldre friluftslitteratur som var givande men de går väl inte att få tag i idag. I vilket fall så var läsningen nyttig och hjälpte mig och kompisen att komma fram till vad vi kunde klara av och vad vi skulle avstå ifrån. En och annan pryldetalj blev vi uppmärksamma på också som vi inte tänkt på.

När det gäller kök har vi haft ett sprit-Trangia samt ett MSR Reactor (hade vi tänkt oss ett halvt liv med vinterturer hade det nog blivit ett multifuel). Reactor är inte som andra gaskök som totalt tappar orken i kyla, det kokar vatten med gott humör även i många minusgrader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Senniksen behöver hjälp att hitta resebolag som gör toppbestigningar Expeditioner 10
d_cederberg Behöver lite synpunkter på hemsidan Expeditioner 11
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...