Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

STF borde rimligen sluta med all form av sophantering från vandrare och endast ta hand om sin egna skit. Dessutom borde de sluta med all försäljning av godis och mat vars förpackningar skulle kunna hamna i naturen av slarviga typer
 
Senast ändrad:
Som vandrare så är det ganska lätt att sköta sig. Det man tar med sig ut tar man med sig hem. Lämpligen bör man kunna lämna skräpet på något lämpligt ställe, då alla inte tar med sig sitt skräp tillbaka.

Vilka som skräpar ned och hur nedskräpningen går till kan man diskutera i oändlighet. Det viktigaste tycker jag är attityden man har till nedskräpning och hur man hanterar skräp.

I detta forum är det nog ingen som skräpar ned medvetet.

Någon typ av upplysningskampanj skulle nog behövas, men även ha möjlighet att kunna lämna skräp på olika platser när man är ute i naturen. Som sagt, som vandrare är det ganska lätt att sköta sig. Jag går mycket obanat och kan inte lämna mitt skräp någonstans. Därför tar jag tillbaka det och lämnar det i lämplig soptunna när jag får möjlighet.

Håll fjällen rent!
 
Folk tycker sig nog se mycket skräp för att man är så uppfylld av glädjen av att komma ut på fjället och att minsta lilla kolapapper stör den "gudomliga harmonin" man känner, men om man sätter spräpet i perspektiv och jämför med en stadspark eller kommunal badplats en sommarkväll är det fan ingenting. En fis i rymden!

Där det samlas folk, samlas det skräp! I fjällen är det STF som samlar folket med det tillhörande skräpet då? men hade nog sett likadant ut om det vore andra bolag.

Själv undviker jag fjällstationer då jag inte vill möta den "sortens människor" som är där, när jag vandrar - de stör den gudomliga harmonin jag befinner mig i.
 
Intressant och viktig diskussion.
Skrivit ett längre inlägg på bloggen:

Bra skrivet. I Sarek finns det väl inga sopor? Alla som tar sig dit vet vad som gäller, och så borde det vara i resten av fjällvärlden oxå... Delvis STFs fel, som bygger hotel med fina restauranger på fjället. Själv tycker jag att dom lika gärna kan riva fjällstationerna, och sluta med proviantförsäljning i stugorna.
Självklart skall alla ta med sig alla sopor tillbaka, även förpackningar som blivit över när man köpt något i en STF-stuga.
 
Bra skrivet. I Sarek finns det väl inga sopor? Alla som tar sig dit vet vad som gäller, och så borde det vara i resten av fjällvärlden oxå...
Ja, det är sällan jag ser skräp i Sarek även om det händer. De som tar sig dit har ju tänkt igenom sin packning noga och förpackningar mm får inte var skrymmande eller väga för mycket. Då är man också beredd att ta mig sig det skräp som blir.

Självklart skall alla ta med sig alla sopor tillbaka, även förpackningar som blivit över när man köpt något i en STF-stuga.
Det var inte många år sedan man lämnade skräpet från det man köpt till stugvärden för förbränning eller transport till återvinning. Hur är policyn nu? Om kravet är att den som köpt varorna ska bära skräpet med sig hem kommer det nog leda till att en del dumpas på vägen.
 
Varför ska detta begränsas till fjällen. Hela Sverige är som en jävla soptipp på gator torg och gångstigar

Det ska det ju naturligtvis inte, men någonstans måste det ju börjas.
Men då det har blivit en grej att "göra fjällen" dom senaste åren har problemet accelererat just där, dessutom i känslig natur med långa nedbrytningstider och närapå obefintlig "städpatrull" sett till arealen.

En annan aspekt är att när Renskötande Samerna lackar ur på 08:beteende i Fjällvärlden så kommer dom sannolikt att gå vinnande ur den striden med risk för kvoteringar och avlysningar av områden som följd.
Allt från tappade sopor till dumpad utrustning på fjället är ju ett konkret bevis på att turismen blivit ett problem där.

Sen har vi såklart ökat slitage och störnings problemet, men det är värt en egen tråd.
 
Senast ändrad:
Det är just den här rundgången i diskussionen som är så fb enfaldig.
Någon skriver att rättigheterna har även skyldigheter. Jaaaamen det vet vi. Någon berättar att denne har plockat skräp. Någon annan beskriver något annat hur folk skitar ner.

Nivån här är så x låg.

Allt det här vet vi.

Ursäkta, men jag blir så trött.
Att problemet finns vet vi ju. Ska jag också berätta mina trista erfarenheter?

Frågan borde vara hur vi kan lyfta det hela.
Jag har nämnt ledningen för denna sida för att sedan lyfta frågan till ett krav ställt på riksdagsnivå med stöd av alla de organisationer och företag som är verksam inom friluftsliv och natur.

Men sedan kommer ånyo kommentarer som inte lyfter frågan. Utsidans ledning kommenterar inte heller.

Just här ligger pudelns kärna. Varför kan inte frågan lyftas till en högre nivå?
Varför skulle vi inte ens härifrån kunna visa en framkomlig väg genom att ställa krav på en statlig kampanj som fungerar som klassiskt folkbildande upplysning.

Nejdå, då kommer de enfaldiga kommentarerna inrullande som ett brev på posten.



Har du kommit på något konkret förslag som är bättre och realistiskt genomförbart vad just vi som skulle kunna göra i stället, förutom att önska att någon organisation eller myndighet ska göra det ännu ?
;)
 
Senast ändrad:
Har du kommit på något konkret förslag som är bättre och realistiskt genomförbart vad just vi som skulle kunna göra i stället, förutom att önska att någon organisation eller myndighet ska göra det ännu ?
;)

Jag har beskrivit det i tidigare inlägg.
Själv sätter jag upp de här texterna (i kojor och vindskydd etc.) som har bäring på historien som jag beskrivit tidigare.
Konkret har jag även föreslagit att ledningen för den här sidan skulle kunna visa intresse för frågan och dess fortsatta organisering.
Om du menar om jag har någon trollformel som en enskild liten människa kan göra för en stor förändring så har jag givetvis inget sådant. Nyckeln i alla sådana här frågor sitter i ordet organisering. Så länge en organiserad form av viljan till förändring inte sker så sker inget viktigt.
Realistiskt eller inte, realistiskt är förändring om betingelserna därtill finns. Om vi betvivlar förändringens makt är vi illa ute.
 
Jag har beskrivit det i tidigare inlägg.
Själv sätter jag upp de här texterna (i kojor och vindskydd etc.) som har bäring på historien som jag beskrivit tidigare.
Konkret har jag även föreslagit att ledningen för den här sidan skulle kunna visa intresse för frågan och dess fortsatta organisering.
Om du menar om jag har någon trollformel som en enskild liten människa kan göra för en stor förändring så har jag givetvis inget sådant. Nyckeln i alla sådana här frågor sitter i ordet organisering. Så länge en organiserad form av viljan till förändring inte sker så sker inget viktigt.
Realistiskt eller inte, realistiskt är förändring om betingelserna därtill finns. Om vi betvivlar förändringens makt är vi illa ute.

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Om vi alla med ett genuint naturintresse hjälps åt med det vi kan för att få till en förändring samtidigt som vi stöter på om behovet med organiserade åtgärder kan det ju det sistnämnda rent av få större effekt.

Förändringar grundar sig inte alltför sällan från vilja och engagemang från dom berörda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...