Behöver man stighudar på kungsleden

Tänker du dra pulka?
Men ja, det finns backar på vägen, har bara åkt backen nerför mot Abiskojaurestugorna från sydöst det gick snabbt, den skulle jag inte vilja gå uppför utan!

Att gå utan kan leda till väldigt mycket svordommar och trötta överansträngda armar efter att ha hållt emot när det är bakhalt. Det är inte kul, jag har testat.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Just stigningen från Abiskojaure är en dräpare. Stighudar eller skarjärn. Budget är att linda hampa av hög kvalitet runt skidorna.

Edit: Kom på att vinterleden kanske inte är samma sträckning men stighudar är alltid med för min del. En bra säkerhet i hård vind och på is.

Stighudar

fästvalla och vallningsfria belag finns det ingen konsensus ikring vid turåkning.

Men egen melodi är vallningsfria belag och stighudar i de fall jag räknar med toppbestigningar.

Kombinationen fästvalla och stighudar gillar jag mindre än kombinationen stighudar och vallningsfritt.

Om torrsnöföre tror jag inte du nödvändigtvis behöver hudar på Kungsleden men är det skare eller slaskföre kan det vara värdefulla gram med stighudar.

Vad har du för skidor vad har dina kamrater för prylar?

Att ha ungefär samma prylar i gruppen tycker jag är bra.

Thure

Jag har ett par icke-vallningsfria Åsnes med korta hudar. Ångrar mig nästan lite då jag inte vill smacka dit hudarna på fästvallan. Hur fasen gör folk med den kombinationen. Ställer man sig på fjället med vallaväck varje gång det är dags för hudar eller kör man bara rakt på vallan? Jag har haft ett längre uppehåll från längdåkning och åkte mest i spår när jag var liten. Har jagat ripa några år men nu har jag hela mars att göra vad jag vill på så då blir det mer ren turåkning.

Utan pulka klarar du dig bra tror jag. I värsta fall fäst ett par remmar bakom trampet på skidorna, spännena mot snön. Du tar dig upp.

...kan också funka med pulka, fast hudar är bättre...

//J

Jag har ett par icke-vallningsfria Åsnes med korta hudar. Ångrar mig nästan lite då jag inte vill smacka dit hudarna på fästvallan. Hur fasen gör folk med den kombinationen. Ställer man sig på fjället med vallaväck varje gång det är dags för hudar eller kör man bara rakt på vallan? Jag har haft ett längre uppehåll från längdåkning och åkte mest i spår när jag var liten. Har jagat ripa några år men nu har jag hela mars att göra vad jag vill på så då blir det mer ren turåkning.

Jag har kört rakt på vallan. Om det är bra vet jag inte.

De jag har funkar kanonbra. Åsnes "fellelås" känns som en riktigt funkis lösning. Har kört hyfsat många dagar med dem i alla fall.

asnes_kortstighud2.jpg

Sen får man ju även komma ihåg att kickerskins finns i diverse utföranden. :)

Tack för alla svar

Hej,
Jag har gått mycket på tur innan men lite osäker på denns ßträcka. Man vill ju ha liten packning

Stighudar över valla är inga problem (om det inte är klistervalla). De blandas inte.

Men jag tar nog med mg ett par korta Stighudar. Borde ta mig uppför abiskojaure och Tjäktja passet.

Jag minns att vi köpte Stighudar på löpmeter och sydde själv. Det enda vi gjorde var att sy fast en öggla av tubband (klätterslinga) i framänden. Det fungerade i två år. Och var billigt.

Vet någon vart man köper Stighudar på löpmeter?

Jag minns att vi köpte Stighudar på löpmeter och sydde själv. Det enda vi gjorde var att sy fast en öggla av tubband (klätterslinga) i framänden. Det fungerade i två år. Och var billigt.

Vet någon vart man köper Stighudar på löpmeter?

Jag var vid Grövelsjön under nyår och på Fjällstationen, både i deras verkstad och i deras butik så hade de ett gott utbud av stighudar på løpmeter etc. Så Fjällstationer är ett hett tips...

Sen borde det ju även finnas på andra ställen tycker jag...någon som vet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips