Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Detta är den Amerikanska krigsmaktens uniformsbyxa. Visst skulle den nog funka att vandra i, väldigt många soldater gör ju det varje dag. En sak du dock bör tänka på om du ska köpa dessa byxor är kvaliteten, då dessa byxor har kopierats fler gånger än man kan räkna upp. Snacka helst med nån i en burik med erfarenhet och be att få prova orginal. Många av kopiorna är nämligen gjorda för "street-use" och då håller sömmar etc inte samma kvalitet.
Se också till att du får rätt tyg.
Ska du ha dem till vandring är det polyester/bomull du ska ha; är det till resa och vardag är helbomull att föredra.
Jag har träffat amerikanska soldater på Balkan som gick omkring och frös i sina bomulls-BDU på vintern - inget bra val.
Passformen brukar vara fin om man inte råkar vara över meddellängd. Jag tycker själv att det är en snygg bralla - det är också den vanligaste kammobrallan man ser på kidsen på stan.
Eftersom amrisarna stoppar ner sina byxben i kängan finns det ingen solid benförslutning (som på svenska byxor), utan bara en enkel dragsko med snöre som man får knyta.
En fördel är att de finns i många olika färger och mönster - från diskret marinblått till vetebullskamouflage (sånt de hade i Gulfkriget).
Hur som helst - skulle jag inte hitta BDU-brallor för under 350 kr skulle jag köpa ett par Fjällbyxor från ITAB.
Som andra i tråden har informerat är detta militärbyxor från am. försvaret, modell M/65. Jag har ett par svarta själv och tycker de är ganska bra - inte minst för de är svarta (går inte gärna omkring i militärgröna eller camouflagefärgade kläder).
De nackdelar jag har märkt är att de är lite sladdriga (om du jämför med M/59), samt att benfickorna inte har dragkejda (som M/90).
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...