Batteriproblem med 60C...

Jag har ett problem med min 60C.

Problemet är att den drar ur batterierna fast jag använder extern 12v försörjning.

När jag är ute och åker skoter har jag alltid 12V sladden inkopplad mellan GPS:en och 12v uttaget på skotern. Uttaget på skotern är kopplat så att det alltid är spänning på.

Borde inte batterierna "sparas" när man kör med 12v sladden?
 
Kolla symbolerna

Försvinner batterisymbolen och tänds symbolen för extern spänningsmatning när du kopplar in din 12V matning ?

Per Brune
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Legend...

Din fråga fick mig att fundera lite...

I somras, när vi åkte runt på Öland, hade jag min Legend på i princip hela tiden, med yttre matning så fort vi satt i bilen. Trots detta fick jag ladda batterierna varje natt....

Just nu sitter det vamliga batterier i, eftersom jag inte hade nått laddat då jag behövde....

Min Legend är fortfarande inställd på NiMh-batteri, för det skulle ju i laddade batterier igen alldeles strax. Det var för över en månad sen....

Så länge brukar inte laddbara batterier hålla. Och, nej, den är inte på hela tiden, bara då jag byter karta, laddar spår etc....

Vad innebär egentligen inställningen NiMh i Legend??

Och, varför känns det som om det går åt mera kraft ur laddbara batteri vid yttre matning, än vanliga engångs???

/Mikael
 
Varför inte köra utan batterier vid yttre matning, så är problemt löst.
Jag har en 60cs och har inte märkt att batterierna laddas ur vid yttre matning, men om dom ligger i en vecka utan att användas minskar laddningen i dom.
 
Re: Legend...

mikr; sa:
Vad innebär egentligen inställningen NiMh i Legend??

/Mikael

Inställningen NiMh påverkar gissningsvis inget annat än visningen av hur mycket kräm du har kvar i batterierna. Olika batterityper har olika spänningar vid olika mängd laddning kvar. Så när GPS 'en mäter 1.2 volt batterispänning så kan den inte veta om det är bra eller dåligt om man inte också talar om vilken sorts batteri det är.

Leif...
 
Re: Legend...

mikr; sa:
Och, varför känns det som om det går åt mera kraft ur laddbara batteri vid yttre matning, än vanliga engångs???

/Mikael

Laddbara batterier finns i många olika energiklasser. Om du köpte dina laddbara batterier för några år sedan så var den valigaste storleken 1100 mAh och det fanns batterier som bara höll 800 mAh.

Idag är de flesta laddbara batterier som säljs runt 2000 mAh, ja ända upp mot 2500 mAh finns att få tag i. Dagens mAh-storlekar motsvarar mer än väl vad många alkaliska batterier presterar. Kanske dags att byta upp sig.

Ett tips. Jag köpte 4 st à 2200 mAh i Ullared för 79 kr. Dom fungerar utmärkt än så länge och skall enl uppgift gå att ladda om hundratals gånger. Vi får väl se!
 
Mina batterier...

dvs, dom laddningsbara är på 1800 mAh....
Inte senaste, men dom borde duga, dom skall tåla 1000 laddningar, och innan jag kommit upp i det antalat, antar jag att det finn både 3 o 4000 mAh i AA-celler....

Men att ta ur batterierna när jag kör yttre matning, tar jag inte som ett seriöst tips....

Man kör ofta lite på måfå (iallafall jag) på somrarna, dyker det upp något intressant, så stannar man till. Vill man då ta med sig sin GPS ur bilen, och dessutom använda den, så skall batteri i, sen in i bilen, batteri ur, osv.... Nää, det var inget förslag jag köpte....

/Mikael
 
Re: Mina batterier...

mikr; sa:
Man kör ofta lite på måfå (iallafall jag) på somrarna, dyker det upp något intressant, så stannar man till. Vill man då ta med sig sin GPS ur bilen, och dessutom använda den, så skall batteri i, sen in i bilen, batteri ur, osv.... Nää, det var inget förslag jag köpte....

/Mikael

Inget svar på ursprungsfrågan men laddade batterier är A och O vid användning av GPS. Jag har skaffat en NiMH laddare som går 12 VDC från GP http://www.gppowerbank.nu/sv/index.asp Varning dock för en numera mycket irriterande web-sida med blinkningar och annat lull-lull trams.
Sedan jag köpte min laddare har det kommit med nya modeller från GP. Numera finns också en laddare på Clas Ohlson 32-6319 som går på 12 VDC
326319_Xw2.jpg

/Per Brune
 
Re: Kolla symbolerna

Brune; sa:
Försvinner batterisymbolen och tänds symbolen för extern spänningsmatning när du kopplar in din 12V matning ?

Per Brune

Jo symbolen som visar batteristyrkan byts ut mot en symbol för extern strömanslutning.

Idag har jag varit ute och kört skoter, totalt 8 mil. GPS:en har varit igång hela dagen (ca7tim),12v sladden satt i hela dan och batteristyrkan visar nu halv effekt.

Jag tror jag mailar Garmin och frågar...
 
Självurladdningen är ju större i laddningsbara batterier än i engångs, men inte så mycket större att hälften bör försvinna under en enda dag.

Ett tips: Ta en sån omgång batterier, som du har problem med att laddningen försvinner från, trots att du har extern matning. Ladda upp batterierna, sätt i dem i din GPS och kör på en dag som vanligt.
Ta en likadan omgång batterier, ladda dem och stoppa dem i fickan.
När dagen är slut, kontrollera batteristatus på de batterier som sitter i din GPS. Byt sedan till omgången som legat i fickan, och kontrollera hur det ligger till med dem. Då kan du åtminstone jämföra, för att få en uppfattning om ifall det verkligen är mottagarens fel att laddningen försvinner.

Anders
 
Ett tips på uppladdningsbara batterier:
Fick idag hem laddare + 4 st AA 2.200 mAh NiMh batterier. Laddaren klarar både 12 och 230V. Laddtiden
för 4st batterier ca:3,7 tim enl förpackningen. Fabrikatet är HAMA. Men bäst av allt, PRISET 199:- SEK
för hela klabbet hos http://www.netonnet.se
Ska bli kul att utvärdera dessa batterier.
 
Bra köp

4646; sa:
Ett tips på uppladdningsbara batterier:
Fick idag hem laddare + 4 st AA 2.200 mAh NiMh batterier. Laddaren klarar både 12 och 230V. Laddtiden
för 4st batterier ca:3,7 tim enl förpackningen. Fabrikatet är HAMA. Men bäst av allt, PRISET 199:- SEK
för hela klabbet hos http://www.netonnet.se
Ska bli kul att utvärdera dessa batterier.

Gratulerar till ett bra köp. Jag köpte en likadan i slutet av november på Dustin för 262 kr plus moms och då ingick 2000 mAh batterier. Den har fungerat utmärkt och var då mycket prisvärd.

Utvecklöingen går fort. 10 % högre kapacitet för endast 60 % av dåvarande pris på 5 månader. Var skall det sluta?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips