Batteriproblem med 60C...

Jag har ett problem med min 60C.

Problemet är att den drar ur batterierna fast jag använder extern 12v försörjning.

När jag är ute och åker skoter har jag alltid 12V sladden inkopplad mellan GPS:en och 12v uttaget på skotern. Uttaget på skotern är kopplat så att det alltid är spänning på.

Borde inte batterierna "sparas" när man kör med 12v sladden?
 
Kolla symbolerna

Försvinner batterisymbolen och tänds symbolen för extern spänningsmatning när du kopplar in din 12V matning ?

Per Brune
 
Legend...

Din fråga fick mig att fundera lite...

I somras, när vi åkte runt på Öland, hade jag min Legend på i princip hela tiden, med yttre matning så fort vi satt i bilen. Trots detta fick jag ladda batterierna varje natt....

Just nu sitter det vamliga batterier i, eftersom jag inte hade nått laddat då jag behövde....

Min Legend är fortfarande inställd på NiMh-batteri, för det skulle ju i laddade batterier igen alldeles strax. Det var för över en månad sen....

Så länge brukar inte laddbara batterier hålla. Och, nej, den är inte på hela tiden, bara då jag byter karta, laddar spår etc....

Vad innebär egentligen inställningen NiMh i Legend??

Och, varför känns det som om det går åt mera kraft ur laddbara batteri vid yttre matning, än vanliga engångs???

/Mikael
 
Varför inte köra utan batterier vid yttre matning, så är problemt löst.
Jag har en 60cs och har inte märkt att batterierna laddas ur vid yttre matning, men om dom ligger i en vecka utan att användas minskar laddningen i dom.
 
Re: Legend...

mikr; sa:
Vad innebär egentligen inställningen NiMh i Legend??

/Mikael

Inställningen NiMh påverkar gissningsvis inget annat än visningen av hur mycket kräm du har kvar i batterierna. Olika batterityper har olika spänningar vid olika mängd laddning kvar. Så när GPS 'en mäter 1.2 volt batterispänning så kan den inte veta om det är bra eller dåligt om man inte också talar om vilken sorts batteri det är.

Leif...
 
Re: Legend...

mikr; sa:
Och, varför känns det som om det går åt mera kraft ur laddbara batteri vid yttre matning, än vanliga engångs???

/Mikael

Laddbara batterier finns i många olika energiklasser. Om du köpte dina laddbara batterier för några år sedan så var den valigaste storleken 1100 mAh och det fanns batterier som bara höll 800 mAh.

Idag är de flesta laddbara batterier som säljs runt 2000 mAh, ja ända upp mot 2500 mAh finns att få tag i. Dagens mAh-storlekar motsvarar mer än väl vad många alkaliska batterier presterar. Kanske dags att byta upp sig.

Ett tips. Jag köpte 4 st à 2200 mAh i Ullared för 79 kr. Dom fungerar utmärkt än så länge och skall enl uppgift gå att ladda om hundratals gånger. Vi får väl se!
 
Mina batterier...

dvs, dom laddningsbara är på 1800 mAh....
Inte senaste, men dom borde duga, dom skall tåla 1000 laddningar, och innan jag kommit upp i det antalat, antar jag att det finn både 3 o 4000 mAh i AA-celler....

Men att ta ur batterierna när jag kör yttre matning, tar jag inte som ett seriöst tips....

Man kör ofta lite på måfå (iallafall jag) på somrarna, dyker det upp något intressant, så stannar man till. Vill man då ta med sig sin GPS ur bilen, och dessutom använda den, så skall batteri i, sen in i bilen, batteri ur, osv.... Nää, det var inget förslag jag köpte....

/Mikael
 
Re: Mina batterier...

mikr; sa:
Man kör ofta lite på måfå (iallafall jag) på somrarna, dyker det upp något intressant, så stannar man till. Vill man då ta med sig sin GPS ur bilen, och dessutom använda den, så skall batteri i, sen in i bilen, batteri ur, osv.... Nää, det var inget förslag jag köpte....

/Mikael

Inget svar på ursprungsfrågan men laddade batterier är A och O vid användning av GPS. Jag har skaffat en NiMH laddare som går 12 VDC från GP http://www.gppowerbank.nu/sv/index.asp Varning dock för en numera mycket irriterande web-sida med blinkningar och annat lull-lull trams.
Sedan jag köpte min laddare har det kommit med nya modeller från GP. Numera finns också en laddare på Clas Ohlson 32-6319 som går på 12 VDC
326319_Xw2.jpg

/Per Brune
 
Re: Kolla symbolerna

Brune; sa:
Försvinner batterisymbolen och tänds symbolen för extern spänningsmatning när du kopplar in din 12V matning ?

Per Brune

Jo symbolen som visar batteristyrkan byts ut mot en symbol för extern strömanslutning.

Idag har jag varit ute och kört skoter, totalt 8 mil. GPS:en har varit igång hela dagen (ca7tim),12v sladden satt i hela dan och batteristyrkan visar nu halv effekt.

Jag tror jag mailar Garmin och frågar...
 
Självurladdningen är ju större i laddningsbara batterier än i engångs, men inte så mycket större att hälften bör försvinna under en enda dag.

Ett tips: Ta en sån omgång batterier, som du har problem med att laddningen försvinner från, trots att du har extern matning. Ladda upp batterierna, sätt i dem i din GPS och kör på en dag som vanligt.
Ta en likadan omgång batterier, ladda dem och stoppa dem i fickan.
När dagen är slut, kontrollera batteristatus på de batterier som sitter i din GPS. Byt sedan till omgången som legat i fickan, och kontrollera hur det ligger till med dem. Då kan du åtminstone jämföra, för att få en uppfattning om ifall det verkligen är mottagarens fel att laddningen försvinner.

Anders
 
Ett tips på uppladdningsbara batterier:
Fick idag hem laddare + 4 st AA 2.200 mAh NiMh batterier. Laddaren klarar både 12 och 230V. Laddtiden
för 4st batterier ca:3,7 tim enl förpackningen. Fabrikatet är HAMA. Men bäst av allt, PRISET 199:- SEK
för hela klabbet hos http://www.netonnet.se
Ska bli kul att utvärdera dessa batterier.
 
Bra köp

4646; sa:
Ett tips på uppladdningsbara batterier:
Fick idag hem laddare + 4 st AA 2.200 mAh NiMh batterier. Laddaren klarar både 12 och 230V. Laddtiden
för 4st batterier ca:3,7 tim enl förpackningen. Fabrikatet är HAMA. Men bäst av allt, PRISET 199:- SEK
för hela klabbet hos http://www.netonnet.se
Ska bli kul att utvärdera dessa batterier.

Gratulerar till ett bra köp. Jag köpte en likadan i slutet av november på Dustin för 262 kr plus moms och då ingick 2000 mAh batterier. Den har fungerat utmärkt och var då mycket prisvärd.

Utvecklöingen går fort. 10 % högre kapacitet för endast 60 % av dåvarande pris på 5 månader. Var skall det sluta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LasseT GPSMAP 60c Navigering 6
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
GV Ruttberäkningsproblem med 60C Navigering 2
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
jonasolof Vad skiljer 60C fr 76C utom höljet/flytförmåga? Navigering 1
Brune Ny beta version till Garmin 60C Navigering 0
JKM75 Hjälp Garmin 60C Navigering 3
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
CFJ Hur känns det att segla med 60C? Navigering 2
RedBreather Svenska Manual till 60C(S) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
troell MINNE kvar i 60C Navigering 1
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
RogerN 60c på skoter? Navigering 5
mordellio garmin 60C Navigering 3
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
irrbloss Ny firmware till 60C/CS (3.50 ej beta) Navigering 0
zbx Spara rutter till 60C Navigering 18
fafner 3D view på Garmin 60C Navigering 8
troell Ny Mjukvara GPSmap 60C/60CS 3,43 Beta Navigering 0
micke.lu Mjukvaruversion 60C Navigering 4
tjohotjoho Kartor försvinner, 60C Navigering 8
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
errbe Ändra wp-symbol i 60c? Navigering 7
kjell.h Garmin 60C MapSource Autorut mindre vägar Navigering 8
zbx Hållare till 60C Navigering 18
kemzon 60c city select Navigering 6
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
troell Ny mjukvara ute. GPSmap 60C 3.30 Navigering 11
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
3313 Garmin 60C eller 60 CS Navigering 4
jojo_sthlm Ladda kartor till 60CS/60C Navigering 9
Karst Autorutt med gpsmap 60c Navigering 11
Karst Sjökort till Gpsmap 60c Navigering 4
olhe Garmin 60C ny programvara Navigering 1
olhe G7ToWin kan nu läsa USB för GPSMAP 60C Navigering 4
Jimmy_L Fungerar Friluftskartan i 60C? Navigering 1
Tony-Avesta Mitt första möte med Garmin 60C.... Navigering 9
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.