Hållare till 60C

Hej!

Jag funderar på att köpa en "Handle bar mount" till min 60C för montering på motorcykeln. Jag har dock inte hittat den till vettigt pris i Sverige. Från exempelvis gpsdiscount.com och kan jag köpa den för $15, men frakten blir $40 vilket blir orimligt... Någon sett hittat den till rimligt totalpris inkl frakt?

Mvh Andreas
 
zbx; sa:
Någon sett hittat den till rimligt totalpris inkl frakt?
Inget svar på din fråga men något som kanske kan ge en tankeställare?

Montering av GPS på motorcykel (och annat som vibrerar) kan ge problem med själva GPS:en och/eller med batterierna.
http://www.cycoactive.com/gps/gps_batteries.html
Att ordna extern strömmatning och ta ur batterierna löser batteriproblemet och minskar risken för övriga vibrationsskador.

Då jag inte vill riskera att i längden skada min GPS har jag valt bort Garmins egna leksakshållare och köpt en vibrationsdämpad hållare från Touratech med utmärkt funktion och underbar detaljbearbetning. En kompis tyckte den var så vacker att han överväger att köpa en hållare trots att han inte har någon GPS :)
http://www.touratech.de/

RAM-mount verkar vara ett annat populärt och bra alternativ.
http://www.ram-mount.nu/page/1/

Nämnda hållare kostar mycket pengar men med tanke på vad man får är Garmins mycket dyrare...
[Ändrat av PR 2004-05-26 kl 11:56]
 
Hållare

Vill du absolut ha Garmin original hållare så borde den finnas att uppbringa i Europa (inklusive Sverige)

Jag har beställt en RAM hållare http://www.ram-mount.com genom en svensk återförsäljare. Enligt den svensk importören som jag pratade med den 1 mars så skulle hållarna till Garmin 60C komma till Sverige om 1 till 2 veckor. Jag ringde den svensk importören så sent som i onsdags förra veckan och efterlyste min RAM Hållare då jag nu väntat 10 veckor, och den svensk importören väntar fortfarande på dom första leveranserna av hållarna till Garmin 60C. Behöver väl knappast tillägga att jag är less på att vänta. Så medan jag väntar så använder jag en hållare (trampcykel och bil) avsedd för mobiltelefoner från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se artikelnummer 32-2644

Pelle Rindar kommer säkert att föreslå http://www.touratech.com som verkar bra för MC bruk. Om det finns någon hållare som passar just din MC och Garmin 60C vet jag inte.


PS
Ser att Pelle Rindar redan hunnit svara medan jag skriv

Per Brune

[Ändrat av Brune 2004-05-26 kl 12:10]
 
Känner Du ingen ...

... som skall resa hit från USA? Det fungerar att beställa och betala från Sverige för leverans i USA. Frakten blir då 5 dollar (samma för en GPS). Den som reser till Sverige kan ta med grejen som reseutrustning. (Jag hälsar på min dotter i N.Y. i augusti-september men så länge vill Du kanske inte vänta.) Någon som bor i USA kan ju också sända paketet vidare med post. USPS hemsida antyder att portot hit kan vara 6.40 dollar för ett paket på 200 gram och 15 dollar för en GPS (rek brev - vikt 700 gram?).
 
Har tittat på Touratechs hållare tidigare efter rekommendationer från andra håll. Dock känns priset i saftigaste laget, men som vanligt får man ju oftast vad man betalar för.

Just nu lutar det nog mest åt en RAM-hållare. Ganska vettiga priser och de verkar stabila och flexibla. Var in och tittade på dem tidigare men blev överväldigad av alla möjliga kombinationer. Tyckte också konstuktionen såg lite vek ut men nu när jag tittat närmare på dem har jag ändrat uppfattning. (Klipp från cycoactive.com: "Some folks think the RAM system looks flimsy (judging from the photos). This is WRONG!")

Så nu är det väl bara att hitta ett ställe att köpa dem. Eftersom 60C-hållaren tydligen inte kommit till Sverige ännu blir det väl köp utomlands någonstans, får försöka hitta någon butik som har lite billigare fraktalternativ än $40. :)

Tack för tipsen!

Mvh Andreas
 
Touratechs vs RAM

zbx; sa:
Har tittat på Touratechs hållare tidigare efter rekommendationer från andra håll. Dock känns priset i saftigaste laget, men som vanligt får man ju oftast vad man betalar för.

Just nu lutar det nog mest åt en RAM-hållare. Ganska vettiga priser och de verkar stabila och flexibla. Var in och tittade på dem tidigare men blev överväldigad av alla möjliga kombinationer. Tyckte också konstuktionen såg lite vek ut men nu när jag tittat närmare på dem har jag ändrat uppfattning. (Klipp från cycoactive.com: "Some folks think the RAM system looks flimsy (judging from the photos). This is WRONG!")

Så nu är det väl bara att hitta ett ställe att köpa dem. Eftersom 60C-hållaren tydligen inte kommit till Sverige ännu blir det väl köp utomlands någonstans, får försöka hitta någon butik som har lite billigare fraktalternativ än $40. :)

Tack för tipsen!

Mvh Andreas

Jag tror inte att du hittar RAM för Garmin 60C utomlands heller. Den svenske importören får enligt uppgift till mig leveranser varje vecka från RAM. Så problemet ligger nog i att RAM av någon anledning inte kan leverera. En gissning från min sida är, att maskinen som ska används vid tillverkning av hållen inte är klar.

Det är nu visserligen ungefär 30 år sedan jag körde MC senast, men med tanke på hur mycket GPSen vibrerar på cykeln när jag cyklar 12 km/h på gatsten och 22 km/h på dåligt belagda vägar, skulle inte jag använda mig av en RAM hållare till min GPS om jag hade en MC. Jag är rädd för att GPSen skulle vibrera sönder. Lita på Pelle Rindar i detta fall. Lita på Pelle Rindar i detta fall. För en f.d MC entusiast som undertecknad, är Rindar ett namn som tyder på gedigen MC bakgrund.

PS Jag har en RAM hållare till Garmin 12:a till salu, för ca halva nypriset. Köparen av min 12CX var inte intresserad av RAM hållaren. DS.

Per Brune
 
Hållare

Då bör återförsäljaren där jag beställde min hållare, nog ringa mig snart och säga att min hållare finns att hämta (och betala) efter 11 veckors väntan.

Per Brune
 
Hållare

Det trodde jag också när jag beställde hållare till min gamla GPS. Allt gick snett. Dubbelkolla, är ett hett tips.
 
En fråga angående Touratechs hållare. Om jag förstått det hela rätt skruvas den fast direkt på styret. Finns det någon snabbkoppling för att ta bort hållaren eller behöver man verktyg? RAM-hållarna är ju lätta att ta bort vid behov (från armen och uppåt).

Jag är lite oroad av att lämna hojen på stan med en utrustning som drar ögonen till sig monterad. :) Inte för att så många går omkring med rätt verktyg i fickorna, men man vet ju aldrig...

/Andreas
 
zbx; sa:
En fråga angående Touratechs hållare. Om jag förstått det hela rätt skruvas den fast direkt på styret. Finns det någon snabbkoppling för att ta bort hållaren eller behöver man verktyg?
Normalt fäster man den på "fågelpinnen" (har man ingen sådan finns andra alternativ) och nej det finns ingen snabbkoppling utan man behöver verktyg.
Jag är lite oroad av att lämna hojen på stan med en utrustning som drar ögonen till sig monterad. :) Inte för att så många går omkring med rätt verktyg i fickorna, men man vet ju aldrig...
Jag har kört med min hållare i drygt två säsonger nu utan problem. Om man tänker efter finns det en hel del saker man kan skruva loss från en motorcykel om någon verkligen vill det men jag har aldrig upplevt det som ett stort problem. Vill du så finns det olika sätt att låsa muttrarna eller på andra sätt försvåra för tillfällighetstjuven som har en GPSMAP 60 C(S), känner igen och vill ha Touratechs hållare, har rätt verktyg på sig (allra minst två olika verktyg om man använder strömmatningen) och dessutom har turen att råka gå förbi just din motorcykel när den står på en undanskymd plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gurrah Hållare till GPSMap 60 Navigering 0
micke.lu Hållare till Garmin eTrex. Navigering 5
wacko PC-hållare till bilen? Navigering 3
Väska+hållare till Garmin 12 Navigering 0
Store Väderskyddad hållare från Brodit Navigering 0
Jonte Myra Hållare för e-Trex för MC? Navigering 5
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.