Hållare för e-Trex för MC?

Jonte Myra; sa:
Någon som känner till enkla hållare för handhållna GPS-enheter som e-Trex-modellerna för MC?
Jag tycker det är dumsnålt att spara in på hållaren när man lagt ner en massa pengar på GPS:en. Om hållaren går sönder eller lossnar så att man tappar GPS:en blir det plötsligt en väldigt dyr hållare. Ett problem på motorcykel är ofta vibrationer. Jag har själv en BMW F650GS som inte vibrerar speciellt mycket för att vara encylindrig men fick ändå problem med koluppbyggnad på batteripolerna som du kan läsa om på Cycoactives webbplats. Även flercylindervibrationer kan knäcka elektronik och finmekanik med tiden. En kompis var tvungen att lämna in sin kamera på helrenovering p.g.a. att hojvibrationerna skakat loss saker i den.

Cycoactive i USA säljer tyska Touratechs hållare och det är dem eller RAM-mount åtminstone jag skulle välja emellan för deras vibrationsdämpning och kvalitetsintryck. Jag har en GPS V med Touratechs hållare och har till den här säsongen uppgraderat den med ny bottenplatta för ännu bättre vibrationsdämning.

Jag har beställt direkt från Touratech i Tyskland och det har fungerat klockrent vid tre olika tillfällen:
http://www.touratech.de/shop/en-us/dept_60.html
 
Bygg ett själv!

Jag gjorde ett själv när priserna på alla andra var på tok för höga enligt mig.

Jag har en sporttouring hoj (Suzuki Rf900R) där jag med en aluminiumplåt 1,5 mm (Clas Ohlson) böjt till den (efter Etrex Vista), klätt med självhäftande filt och tillverkat ett fäste av ett rostfritt stag (packethållarfäste till MTB cykel). Staget fästes med 4 st M5x16, bricka, mellanlägg av neoprene material (fynd på byggarbetsplats), bricka och låsmutter. Neoprenet för att få en viss dämpning av konstruktionen.

Detta monterades sedan i styränden med en lång M6 bult, gummi (slang från OKQ8),bricka, gummi, bricka,gummi, bricka (detta träs in i styret). Slutligen sätts en stor bricka som är större än styrets yttre diameter. På med mutter och dra åt. Gummit expanderar i styret och du får en fast ände att montera staget på.

Det fungerar suveränt för mig även på riktigt dåliga vägar.Dämpningen behövs annars vibrerar fäste och Etrex så mycket att man inte ser.

För säkerhets skull har jag monterat dit en säkerhetsband mellan Etrex och styret om något skulle vibrera loss eller gå sönder. Har dock aldrig behövt ytnyttja den.
 
Självhäftande filt

Även om jag inte förstod allt, var fick du tag i självhäftande filt ?

När vi nu är inne på ”gör det själv” kan jag tipsa om Lexan, finns för ovanlighetens skull inte på Clas Ohlson men väl på ELFA, men Clas Ohlson har plexiglas. Jag fick mina Lexan gratis (från skrotlådan) på en firma som jobbar mycket med Lexan. Till min förra GPS, en Garmin II+ gjorde jag ett fäste av Lexan. Till min nuvarande GPS, en Garmin 12CX har jag gjort ett fäste av Lexan för att sätta GPSen på bärremmen på ryggsäcken. Jag har även gjort en del andra grejer av Lexan, som är lätt, starkt, lätt att bocka, lätt att borra och gänga i.

Per Brune
 
Hållare

Jag har en hållare som jag tycker är väldigt bra .Kanske inte den snyggaste men den fyller sin funktion, håller stadigt ock vibrationfritt. HOLD-IT Medium/small köpt hos ClasOhlson.Har en hållare tejpad på gaffelkronan på motorcykeln, en i bilen skruvad på ett noteringhäfte med sugpropp.Har även på snöskotern.
Funkar jättebra!Har snodden på som livlina!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.