Mitt första möte med Garmin 60C....

Hej.

Idag fick jag en första chans att pilla klämma och leka lite med en 60C under ca en timme. Jag tänke delge er mina intruck av grunkan efter denna korta bekantskap, om det nu kan intressera någon!?

Vi tar det positiva först.

Jag blev glatt överraskad över att de hiskeliga måtten på 60C, ja jag är ju van vid den lille Vistan, inte var så hiskeliga in real life som de verkade i siffror. 60C låg himla fint i näven och gav inte alls intryck av att vara så mycket större än Vistan.

Färgskärmen var riktigt fin, även om den nog kan vara en smula svåravläst utomhus i vissa ljusförhållanden och vinklar. Men den bör klara sig riktigt bra i de flesta situationer.

Upplösningen verkade helt OK, men färgvalet och grafiken verkade en smula väl lekfull delvis, för min personliga smak.

Knapparna var en smula ovana att tampas med, mest för att de hade annan placering och funktion än Vistans, men de var även lite för degiga och lealösa med för diffust "klickläge" för min smak.

Nåt som förbryllade mig var de gummiploppar som skall täta hålen ner till kontakterna på baksidan. De sitter rätt dåligt i sina hål, och jag begriper inte hur de skall kunna täta mot vatten och skit!? Den nedre tätningskanten på plopparna har ju ingen vägg att täta mot, utan trycker bara mot botten i hålet. Men urtaget för att med nageln pilla upp ploppen, går ju hela vägen ner till hålets botten, och om då ploppen har glidit upp det minsta lilla så tätar den inte!!??

Rent funktionsmässigt så verkar den fylla de flestas behov, och lite till. Lite bökig i vissa menyhanteringar, men det beror nog på min prägling på Vistan, och går nog över när jag pillat på 60'an någon vecka.

Nåt som gör mig en smula upprörd är att Gramin, och andra firmor med förresten, inte verkar ha koll ens på sina egna produkter.

På direkt fråga till Garmin, så svarade de att baskartan inte är "routable" alltså att man inte kan köra autorutt på den. Trots det så gick det ypperligt att köra just autorutt på den när jag testa det idag, och den hade bara baskartan inne.

Likaså blir det galet om man på Garmins hemsida väljer att jämföra några modeller. Då uppges 60CS att inte ha kalender. Men den 60C jag pillade på hade en fin fin kalender, och det har säkert 60CS med.

Ska det vara så förbannat svårt att plita ner rätt uppgifter om sina egna apparater på sin hemsida??

Nu lät jag väl jäkligt gubbtjurig, men så är det inte. Jag tuggar nämligen på örngottet varje natt i väntan på min egen beställda 60CS. Vill ha vill ha.....

Priset för 60CS i den butik jag pillade på 60C var 7150 Kr. Nä, jag tänker inte köpa min där......... Jag handlar på annat håll och får den för styvt 5k jämnt med rätt baskarta och allt.

MVH Tony
 
Klämde själv på en sådan på båtmässan och jag blev väldigt imponerad. Men jag fick en känsla av att skärmen var lite slö i uppdateringen. Detta kan iofs varit en tidig version. Men hur uppfattade du skärmen angående detta?
 
Jag tyckte nog att skärmen var rackarns snabb i uppdateringarna, i alla fall med den Vista jag hade tidigare. Är du säker på att satellitmottagningen var avslagen på den du testade!? Om inte så försöker den ju hitta satelliter hela tiden, och är man då inomhus så går en stor del av processorkraften till att leta satelliter som inte finns. Det kan göra skärmen slöare i uppdateringarna.


MVH Tony
 
Hej igen!

Ja gps:en var avslagen!
Men det kan varit en tidigare utgåva som sagt!
Helt klart så verkar det var en kul leksak till sommaren
 
Kan det inte bero på vilka kartor som är laddade?
Jag har märkt att min 76S blir seg som kola av friluftskartan...
 
Ja jäklar alltså....

Jag tror jag blir galen på att vänta på min beställda 60CS och CitySelect 6.0.

Har inte haft sådan prylnoja och hagalenskapsvånda sedan julen -71 då jag anade att jag skulle få ett hockeyspel av den skäggige i röda kalsonger, milde tid vad dagarna gick segt innan julhelgen kom.....

Känner likadant nu, sitter och läser den nedladdade bruxen och testet på Mahaffey's site, för 14 gången tror jag. Och så har jag ju fått klämma på en riktig en med, i en affär, en 60C bara visserligen.

VILL HA VILL HA VILL HA VILL HAAAAAAAAAAAA NUUUUUUUUUU.......


Tror fan det får bli ett halvkilo Valium och en skopa Rohypnol i müslin i morgon bitti......... :)


MVH Tony
 
Re: Går att rätta till!

Blekingepaddlare; sa:
Hade samma problem med min vista men när jag fixat lite med kartan i MapEdit så fick jag den supersnabb!

Hur gjorde du då? Jag har en Map76 med friluftskartan och jag upplever den ganska seg. Speciellt om man zoomar ut till mer än 120 meter, vilket inte är speciellt mycket.
 
Såhär!

Öppna kartan i mapedit
välj "Map properties
gå till fliken cGPSMAPPER
sätt värdet i rutan TRE size till omkring 500 och spara sedan.
Kompilera kartan och ladda in den och du kommer att ha en mycket snabbare karta.
Origina så har jag för mig att värdet är 6000
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.