Basstavagge från öster eller väster?

Tjo!

Sitter och planerar lite inför sommaren, och det enda som är rikitgt fast än är att det blir en vandring genom Bastavagge. Men vilken riktning är trevligare och bäst upplevelse?

Resten av vandringen känns som att jag/vi har hyggligt bra koll på, och det blir ungefär lika mycket "omväg" oavsett vilken riktning vi går och är rätt lätt anpassbar till hur vi går i Basstavagge.

Någon med erfarenheter av båda eller åsikter ändå?
 
Tja... Det är nog betydligt viktigare att planera in bra väder än att fundera på riktning. ;) Själv var jag inte så värst imponerad av Basstavágge när jag passerade igenom (västerut) men upplevelsen dämpades säkert av det grå vädret...

Däremot brukar jag, i synnerhet på fjällturer, med jämna mellanrum stanna upp och titta mig omkring (360˚). Då blir vandringsriktning mindre viktigt.

Ta den riktning som passar turen bäst i övrigt.
 
Det finns två aspekter. Som start på en Sarekvandring kan jag inte tänka mig en mäktigare än båtturen över Sitojaure där man i sakta mak färdas från lågfjäll in mot de massiva fjällen i väster. När man skymtar Basstavagges mynning ser den trång och lite hemlig ut. Dalgången bjuder sedan på en härlig närkontakt med mörka fjällväggar, glaciärer och vad. När man sedan närmar sig den västra mynningen öppnar sig ett leende och inbjudande landskap.

Men...

Bekvämlighetsmässigt är det betydligt bättre att vandra genom vaggen från väster. Dalgången är ju trång, och vid blåsigt väder pressas vinden ihop och det kan blåsa riktigt rejält. Nästan alltid kommer vinden från väster och då är det gött att ha den och regnet?) i ryggen.

God tur!

HåkanF

PS Blir nyfiken på din färdväg eftersom det inte spelar någon roll vilken väg du tar genom Basstavagge.
 
Pastavagge

Hej,

Jag har bara gått från Skierfes ovansida via Skaitatjvagge in i Pastavagge en molnig september för många år sedan. Då och nu lockar bl.a. Midji Skårki, även om massivet i norr är mer alpint. Tror som andra skriver att det inte spelar så stor roll om du går öster- eller västerut. Men om du vill få till en sevärd och ganska ogjord tur skulle från öster gå söder om Skårkimassivet fram till glaciärövergången mellan Unna Skårki och Svirjatjåkko som mynnar i Pastavagge väster om vattendelaren. Om du inte går tidigare under sommaren är stegjärn/broddar inte nödvändiga.
Lycka till hälsar Torgil
 
Hur gör man ...

"... planera in bra väder ..."
Hur planeras detta ?!
Tror nog om frågeställaren behövt veta om han/hen/hon skall göra det så hade det framgått.
Undrar varför det är så svårt på utsidan.se att försöka svara på frågan som ställs ?!?!?!? Men så enkelt att lägga in sina egna problem/funderingar/hinder istället ...
Tänk vad enkelt det varit om man kunde svara på vad som frågas ...
Ja jag vet, detta inlägg svarar INTE på frågan, men så fruktansvärt trist att måsta nästan friskriva sig av typen "Jag undrar inte ...." osv osv osv

S U C K
 
AndersSupertramp: Äh, skärp dig. Hur kunde du missa att han bara skämtade om det med vädret? Dessutom gav han ett tips till TS: ser man sig omkring ordentligt så är det kanske mindre viktigt var man vandrar.

maswan1: jag tycker majjen gav dig ett sakligt svar.
 
Det finns två aspekter. Som start på en Sarekvandring kan jag inte tänka mig en mäktigare än båtturen över Sitojaure där man i sakta mak färdas från lågfjäll in mot de massiva fjällen i väster. När man skymtar Basstavagges mynning ser den trång och lite hemlig ut. Dalgången bjuder sedan på en härlig närkontakt med mörka fjällväggar, glaciärer och vad. När man sedan närmar sig den västra mynningen öppnar sig ett leende och inbjudande landskap.

Men...

Bekvämlighetsmässigt är det betydligt bättre att vandra genom vaggen från väster. Dalgången är ju trång, och vid blåsigt väder pressas vinden ihop och det kan blåsa riktigt rejält. Nästan alltid kommer vinden från väster och då är det gött att ha den och regnet?) i ryggen.

Tack! Vi kanske rent av får se hur vädret ser ut när vi kommer nära beslutspunkten där vi behöver bestämma oss.

PS Blir nyfiken på din färdväg eftersom det inte spelar någon roll vilken väg du tar genom Basstavagge.

Det är lite komplicerat eftersom det är lite av en vandring för att träffa av de bitar som ingen av oss har varit igenom än, och den största Sarekräven i sällskapet har gått det mesta förutom just Basstavagge och Sliehkok-vägen in. Till det kommer en packraft som gör att vi kan göra sjööverfarter, så planen är såhär:

In Suorva-Sliehkok-Guhkesvagge fram till bron. Sedan antingen paddling över Liehtjitjaure (eller möjligtvis vika av mot Bierikjavrre om vi vill spara en 6-8km men missa lite), och hamna nedanför storglaciärerna i Ähpar (dagstur upp till dem om vädret tillåter), sedan rundtur höger eller vänster.

Efter det så bär det av upp till Guordesluoppal för lite mer paddling över Sitoätno och ut över passet mellan Vuorves och Gähppo och ner förbi Pietsaure och ut Saltoluokta.
 
Låt vädret bestämma

Var precis som Håkan förbryllad över hur riktningen genom Basstavágge inte spelade någon större roll för den övriga planeringen men nu förstår jag lite bättre.

Det jag ville ha sagt tidigare var att vädret har stor betydelse för hur man upplever en plats. Tror ni er ha möjlighet att vänta ut väderlek där dalpasset och alla toppar runtomkring är uppe i molnen (den väderlek som rådde när vi passerade), gör ett försök till det. Och på samma vis om ni har klart väder men väntar er sämre väder kan det vara en idé att ta snabbaste rutten in i och genom dalen. Jag tror att dalen bjuder på fina vyer oavsett riktning vid klar väderlek (och som sagt, glöm inte att se er om!).

Nära dalens östra ände finns en sträcka där man passerar genom videsnår i skrå rakt ovanför jokken. Vi passerade där när det var torrt men misstänker att den passagen kan kännas betydligt jobbigare och riskablare vid våt väderlek.

Håkan har helt rätt i att det var en fin båttur västerut över Sijddojávrre och att det var mäktigt att närma sig Basstavágges dalöppning från Rininm men det har ju inte så stor betydelse i ert fall.
 
In Suorva-Sliehkok-Guhkesvagge fram till bron. Sedan antingen paddling över Liehtjitjaure (eller möjligtvis vika av mot Bierikjavrre om vi vill spara en 6-8km men missa lite), och hamna nedanför storglaciärerna i Ähpar (dagstur upp till dem om vädret tillåter), sedan rundtur höger eller vänster.

Efter det så bär det av upp till Guordesluoppal för lite mer paddling över Sitoätno och ut över passet mellan Vuorves och Gähppo och ner förbi Pietsaure och ut Saltoluokta.

Tänk på att det från och med december är förbjudet att paddla i Sarek.
 
Tänk på att det från och med december är förbjudet att paddla i Sarek.

Suck, ändrar de sånt till december, det hade jag inte hört. Jaja, då får jag fundera på att antingen skita i det omotiverade förbudet eller vada nedanför Vuojnesskajdde och se till att lägga i lämpligt till i Guordeslouppal så man är utanför parkgränsen när man framför farkosten.
 
Suck, ändrar de sånt till december, det hade jag inte hört. Jaja, då får jag fundera på att antingen skita i det omotiverade förbudet eller vada nedanför Vuojnesskajdde och se till att lägga i lämpligt till i Guordeslouppal så man är utanför parkgränsen när man framför farkosten.

Omotiverade förbudet? Jag tycker i alla fall att man ska ta allvarligt på de regler som bestämts för Sarek, så att området kan ha en chans att fortsätta vara "orört". Folk tar sig nog med friheter som det är, med nedskräpning och dylikt.
 
Omotiverade förbudet? Jag tycker i alla fall att man ska ta allvarligt på de regler som bestämts för Sarek, så att området kan ha en chans att fortsätta vara "orört". Folk tar sig nog med friheter som det är, med nedskräpning och dylikt.

Det finns ju inget sätt som att det inte är en *större* miljöpåverkan att vada strax uppströms inflödet i Liehtjitjavrre än att paddla över strax nedanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stigletaren Sarek Basstavagge - Skierffe Fjällvandring 4
Amylie Sarek: Sanavvavagge - Basstavagge Fjällvandring 11
annavandrar Basstavagge eller inte? Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
valtteri Sarekfråga - Basstavagge till Dagarjavrre Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
Alejko Beisfjordtøtta från öster Fjällvandring 9
nickegrahn Frostviksfjällen från öster Fjällvandring 1
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
peter1969 Bro öster om Gardaure? Fjällvandring 2
laurentiusweg Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron? Fjällvandring 4
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...