Barfota på fjällvandring i sommar!

På sommarens vandring tänker jag ta till drastiska metoder för att spara ca 2 kg på fötterna (motsvarar 10 kg på ryggen!): barfotavandring.
Det är inte så galet som det låter, och är ju faktiskt ganska beprövat.
Men jag behöver lite träningstips - vad bör jag tänka på (förutom såklart att gå barfota så mycket det bara går för att träna muskulatur och fotsulor)?

Läs mer på Fjäderlätt.se

Martin Fjaderlatt.se; sa:
På sommarens vandring tänker jag ta till drastiska metoder för att spara ca 2 kg på fötterna (motsvarar 10 kg på ryggen!): barfotavandring.
Men jag behöver lite träningstips - vad bör jag tänka på (förutom såklart att gå barfota så mycket det bara går för att träna muskulatur och fotsulor)?

Läs mer på Fjäderlätt.se

Dagen till ära ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det låter inte så insnöat om man ställer det i relation till diskussionen om ev. insparad bränslemängd genom att gömma vattenflaskan mellan skinkorna ist.f. att ha en termos.

Men loafers då? De kan du använda både på fjället och på fjällhotellet. Minimera vikten genom att maximera antalet användningsområden för varje pryl.

Martin Fjaderlatt.se; sa:

Läs mer på Fjäderlätt.se

Vilken utmärkt ide!
Ett litet tips:
Stryk in fotsulorna, och en bit upp på foten, med tjära.
Fotsulan blir då mer slittålig och du får även en helt vattentät fotsula.
Visserligen en liten viktökning, men den kan du kompensera med att äta ett kex mindre om dagen.
/ Bertil

Vilket spännande UL-tips, tillåt mig att utveckla detta förslag (dagen till ära), och det är att vara mycket noga med att klippa tånaglarna. Fördelarna med att ha god pedikyr är flera:

- Sparar in ett par gram i avklippta naglar.
- Jord/smuts får svårare att fastna under naglarna, vilket är värdefullt, både i fråga om vikt och komfort.
- Alltid bra att minimera utstickande detaljer som kan fastna i undervegetationen.

Be careful out there /Joel

Som en talare ovan föreslog: tjära, men tänk på att knata lite på nylagd asfalt för att få en jämn och fin yta så mår fötterna bättre.

// Jocke, som gör detta varje år vid denna tid

En gång hittade jag en tub med "kemiska handskar" i pannrummet, man smörjer krämen på händerna, den härdar ochb lr gummiaktig, och skyddar mot.. ja vad man nu vill skydda sig mot.

Kanske är ett tips för fötterna?

Annars kanske liquisole på trampdynorna kan va bra, för flug effekten.. (kanske funkar för klättring iaf!)

"Barefoot Sisters" gick hela Appalachian Trail tur och retur barfota. Runt 6400 kilometer med packning. Man måste vara ganska så hård innan man är hårdast.. I bästa fall blir du en hundradel så tuff som två små flickor alltså..

display_thumbnail.php

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips