Bågjakt !

Nu tror jag att jag skiter i diskusionen. Jag har köpt en compoundbåge till, uppgraderat mina pilar och köpt nya jaktspetsar. Tränar vidare, laddar toppfågelammunition och binder mina torrflugor. Oavsett om jag är oetisk, mördare (ett annat foruminlägg), bara kan skjuta en pil åt gången och åter upp de stora öringarna jag får ska jag ha kul år 2008. Grisekul !!
 
Tycker definitivt att bågjakt ska vara tillåtet i Sverige.

En bra träff är en bra träff, vare sig det är pil, kula eller hagel. Samma sak gäller en dålig träff. Visst skulle det gå snett med pil och båge ibland, men fråga dig då hur många djur som finns med hagel i kroppen. Misstag händer hela tiden oberoende av vapen. Oseriösa jägare som inte övningsskjuter eller hellre fäller än friar finns också över allt.

Mer bågjakt åt folket.

/Mattias
 
Eftersom det finns en hel del osäkerhet i leden när det rör frågan om bågjakt vore det intressant att under hyggligt säkra former få se hur det fungerar i praktiken, i Sverige. Jag gör tankeexperimentet att tillåta bågjakt i större hägn, där man har lämpligt vilt och möjligheter att snabbt avliva ev skadskjutna djur. Tanken är att göra på dettta sätt bara till en början för att få se hur bra träffsäkerheten är i praktiken, hur bra bågar och pilar är etc. Funkar det bra så ser jag inga hinder i att tillåta jakten på samma sätt som diskuterats tidigare.

Jag har ingen erfarenhet av jakt i hägn och ber därför om lite mer insatta personers synpunkter. Blir djuren för tama, och är detta i så fall ett problem? Tycker bågjägarna att detta skulle vara en acceptabel början?
/Rilleman
 
Ja, visst skulle hägnjakt vara intressant. Det betyder väll att man hägnar in alla jägare (båg- eller bössjägare) i ett hägn och sedan släpper in ett par rådjur. Då kan de inte springa och surdö utan att bli återfunna och snabbt avlivade. Det borde ju gälla all jakt så skulle skadeskjutningsdiskutionen vara eliminerad......ursäkta, kunde inte låta bli.

Nej,det är inget allternativ igen. Det skulle bli skitdyrt, svåråtkommligt och bara tillgängligt för en liten klick jägare. Det har dessutom redan gjorts flera sådana "prov" och de har visat att båge är minst lika effektivt och träffsäkert som gevär på jaktbart avstånd (10-25m). På dessa avstånd är en pil med jaktspets lika effektiv som en kulla men med större genomträngningsförmåga. Att det av och till hamnar skit bakom bågen och för all del även bakom gevär och hagelbössor måste lössas på andra sätt.
 
Senast ändrad:
Ja, visst skulle hägnjakt vara intressant. Det betyder väll att man hägnar in alla jägare (båg- eller bössjägare) i ett hägn och sedan släpper in ett par rådjur. Då kan de inte springa och surdö utan att bli återfunna och snabbt avlivade. Det borde ju gälla all jakt så skulle skadeskjutningsdiskutionen vara eliminerad......ursäkta, kunde inte låta bli.

Lugna puckar, det var värt ett försök i alla fall. Jag bad ju faktiskt om åsikter så då får man inte vara fin i kanten.. ;-)

Nej,det är inget allternativ igen. Det skulle bli skitdyrt, svåråtkommligt och bara tillgängligt för en liten klick jägare. Det har dessutom redan gjorts flera sådana "prov" och de har visat att båge är minst lika effektivt och träffsäkert som gevär på jaktbart avstånd (10-25m). På dessa avstånd är en pil med jaktspets lika effektiv som en kulla men med större genomträngningsförmåga. Att det av och till hamnar skit bakom bågen och för all del även bakom gevär och hagelbössor måste lössas på andra sätt.

Hmm. Just att avståndet är såpass mycket kortare känns faktiskt som ett bra argument FÖR hägnjakt, men allright, jag förstår vad du säger. (Och appropå att inte kunna låta bli.. det vete tusan hur effektiv en kulla är i jaktsammanhang egentligen) :-D

Stickande_kulla_av_Anders_Zorn_1901.jpg
 
Vi vet att träffar man väl är pil dödande, inte bara Vanstadspojkarna har bevisat detta, på måga ställen runt om vårt klot är bågjakt tillåten. Så visst fungerar det. Men till skillnad mot Eldvapen så är det en tyst jakt och det har alltid skrämmt, jmf med ljuddämpare.
Att föra in kullor i debatten verkar vara att vidga begreppen väl mycket, dessutom behöver dylika inte skjutas av flera skäl....
Nej problemet ligger nog helt och hållet i om vem som eventuellt kunde tappa makt i en grå framtid.....och se det är ett svenskt problem.
//J
 
Efter att ha larvat mig trött passade jag på att faktiskt läsa på lite. Argumenten för bågjakt är inte så väldigt dumma om man respekterar de begränsningar som faktiskt nämns. Frågan blir ju då istället om den mer skjutglada delen av befolkningen kommer att gå att hålla i schack när dom börjar jaga m båge.
http://www.bagjakt.org/kritikernas argument.html

Då tråden gått lite långsamt ett tag passar jag på att låna den lite:
Jag har faktiskt länge funderat på om det inte är dags att göra allvar av den gamla drömmen att börja skjuta båge och har börjat titta lite på utbudet. Jag vill ha nåt som duger till rekreationsskytte, gärna nåt snyggt och estetiskt tilltalande. Valet faller just nu på en 3-delad recurve i trä med en för mig anpassad längd och styrka. Att välja allt annat är däremot rent infernaliskt lurigt! Pilar till exempel, finns hur många varianter och storlekar som helst. Efter att ha "läst mig igenom internet" har jag någorlunda förståelse för materialval, nockar, fenor/fjädrar och en rudimentär uppfattning om begreppet "spine". Vad jag däremot inte förstår är hur man väljer en lämplig spetsvikt att starta med? Det vore roligt med en "pilval för dummies" just nu..
/Rilleman
 
Efter att ha larvat mig trött passade jag på att faktiskt läsa på lite. Argumenten för bågjakt är inte så väldigt dumma om man respekterar de begränsningar som faktiskt nämns. Frågan blir ju då istället om den mer skjutglada delen av befolkningen kommer att gå att hålla i schack när dom börjar jaga m båge.
http://www.bagjakt.org/kritikernas argument.html

Då tråden gått lite långsamt ett tag passar jag på att låna den lite:
Jag har faktiskt länge funderat på om det inte är dags att göra allvar av den gamla drömmen att börja skjuta båge och har börjat titta lite på utbudet. Jag vill ha nåt som duger till rekreationsskytte, gärna nåt snyggt och estetiskt tilltalande. Valet faller just nu på en 3-delad recurve i trä med en för mig anpassad längd och styrka. Att välja allt annat är däremot rent infernaliskt lurigt! Pilar till exempel, finns hur många varianter och storlekar som helst. Efter att ha "läst mig igenom internet" har jag någorlunda förståelse för materialval, nockar, fenor/fjädrar och en rudimentär uppfattning om begreppet "spine". Vad jag däremot inte förstår är hur man väljer en lämplig spetsvikt att starta med? Det vore roligt med en "pilval för dummies" just nu..
/Rilleman

Annars kan du alltid slå till på det här hantverket...:cool:

http://www.atarn.org/islamic/akarpowicz/turkish_bows.htm
http://www.youtube.com/watch?v=mNK-6Hn0uiw

/mattias
 
Bågjakt i Wisconsin

Jag har jagat i 20 år både i Sverige, Kanada och USA. Jag jagade med bara kula fram till 2002 då jag började jaga med båge.Det jag har märkt härborta i Wisconsin (jag har bott här sen 97) är att bågjägarna är mycket mer seriösa med sin jakt och dom tränar året om. På min båg klubb har vi serie tävlingar varje vecka inomhus på vintern och sen är det 3D tävlingar utomhus så fort det blir lite varmare ute. Många jägare med gevär blåser bara dammet av bössan varje sesong och det gäller även i Sverige. Jag vet att många tycker det är förkastligt att man jagar för sporten men låt oss vara ärliga. Det gör ju alla. Ifall det är kött dom vill ha så kan man ju gå till ICA det är enklare och billigare. Alla jagar för att dom tycker det är kul på ett eller annat sätt. Jag trodde som dom flesta att jaga med båge var rent djurplågeri och att det skulle vara stor risk för skade skjutningar men när jag började skjuta själv så märkte jag hur lätt det faktiskt är att bli riktigt bra upp till 25m.

Dom senaste 10 åren har också gjort sitt när det gäler utvecklingen av den morderna pilbågen. En mordern pilbåge är helt otrolig när det gäller kraft och precision. Man ska inte heller glömma att dom är också otroligt tysta och förlåtande. En båge som är 15 år gammal kan man inte jämmföra med dagens bågar. Jag kanske inte skjuter lika många hjortar med min båge som jag gör med min studsare med natur upplevelsen är lika bra och när man väl skjuter ett vilt med båge så är tillfredställelsen helt enorm. Jag har ej skadit skjutit nått vilt med min båge än och förhoppnings vis kommer jag ej att göra det även om för varje lyckad träff så kommer man närmare sin första skade skjutning. Skade skjutningar är en realitet som finns inom all jakt och det spelar ingen roll vad man använder för vapen. Det enda som spelar roll är jagarens omdöme som håller i vapnet. Jag jobbar med jakt härborta och guidar jakt både i Kanada och Wisconsin och än så länge har ingen av bågskyttarna skadeskjutit ett vilt men två av gevärsskyttarna har.

Klas
 
Senast redigerad av en moderator:
äntligen

Klartecken för bågjakt i sommar

Av Dan Törnström 2009-01-20



Naturvårdsverket överväger att tillåta bågjakt från och med i år. Inledningsvis får bara rådjur och eventuellt dovhjortskalvar jagas med pilbåge. Och bågjägarna måste ha både jägarexamen och bågjägarexamen. Naturvårdsverket väntas ta det formella beslutet i sommar.


– Båda jägarorganisationerna har tillstyrkt det hela. Dessutom har både Danmark och Åland infört bågjakt, säger Naturvårdsverkets Christer Pettersson till TT.
Pettersson bedömer att jakten blir mycket begränsad eftersom utövarna i dag är några hundra personer. I regel jagar jägarna ensamma och jaktformen ställer höga krav. Bågjägaren behöver komma in på 30 meter från bytesdjuret, som dessutom måste stå stilla för att det ska vara någorlunda säkert att skjuta.
– Risken för skadskjutning ökar om man skjuter mot rörligt vilt, säger Pettersson.
 
Ha, ha, det är ju underbart !!

Det är inte helt färdigbeslutat men det ser mycket bra ut för oss bågjägare.Köp en båge och börja träna.För att bli bågjägare skall du ha fulllständig jägarexamen och sedan ta bågjägarexamen med teori- och skjutprov. Kolla vad din kommun säger om båågskytte. Du kan antagligen stå på tomten och skjutträna.
Kolla och kontakkta: www.bowhunting.se www.bagjaktskatalogen.se www.kiharchery.se för att få rätt utrustning. Via www.bagjakt.org kan duu hiitta lokaklubbar och kunniga personer om du villl fråga något.
Ett mer seriöst (slipper gnälllsppikarna) forum för att möta jägare och bågjägare är www.jaktsnackk.se. Lycka till och håll tummarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.