Bågjakt !

De jaktbågar som används idag ska absolut inte jämföras med de bågar som användes för 100-300 år sedan. Dagens bågar ska egentligen inte ens jämföras med de bågar som är 15-20 år eftersom utvecklingen har gått mer framåt än den har inom krutvapen.

Jag jagar inte själv med båge, framför allt eftersom det inte har varit godkänd jaktform i Sverige. Jag kan dock gott och väl tänka mig att jaga med båge om det nu blir godkänt.

Moderna bågar och moderna pilar gör ett lika bra jobb som kulor och krut gör, bara på kortare avstånd. Jag tar gärna chansen att försöka överlista en råbock och kämpa för att komma nära nog att använda båge.

Utmaningen för bågjakt och kuljakt är olika men inget förringar det andra.
Inget vapen är bättre än den som använder det tyvärr!

Att mer eller mindre dumförklara andra för att de har andra åsikter än vad man har själv visar bara att man inte har några riktiga argument att komma med och det för inte diskussionen framåt.
 
jag älskar detta, så fort någon har rätt åsikt så är dom gnälliga.. jag gillar inte heller bågjakt eftersom jag inte anser att det tar hänsyn till viltet och säkrar avlivningen eftersom det inte finns ett andra skott vid behov..

jag vet hur effektiv en båge är, jag vet att bågskyttar är seriösa, bla, bla.. bla, jag vet att det finns många idioter med kulvapen men ett fel rättfärdigar inte ett annat.. faktum kvarstår, man kan inte avlossa ett andra skott, därför anser jag inte att det är ett seriöst vapen för jakt.

de jägare som anser att dom är fullkomliga och 100% i alla lägen och står över petitesser som väder, vind och andra yttre omständigheter borde inte få jaga något annat än dammråttor.
 
faktum kvarstår, man kan inte avlossa ett andra skott, därför anser jag inte att det är ett seriöst vapen för jakt.

Patric, enligt ditt sätt att se det så är alla de tusentals jägare som använder enkelskottare, kombivapen eller drillingar oseriösa jägare eftersom de använder vad som i dina ögon inte är seriösa jaktvapen eftersom de bara har tillgång till ett skott, eller förstod jag ditt argument mot bågjakten fel?
 
Patric, enligt ditt sätt att se det så är alla de tusentals jägare som använder enkelskottare, kombivapen eller drillingar oseriösa jägare eftersom de använder vad som i dina ögon inte är seriösa jaktvapen eftersom de bara har tillgång till ett skott, eller förstod jag ditt argument mot bågjakten fel?

inte bara det, jag anser att tusentals jägare omgående borde få sina vapen omhändertagna av ren olämplighet. förutom det så är din analys av mina argument korrekta.

när det gäller lämplighet så är min personliga erfarenhet vilken inte kan räknas som statistikt korrekt att just bågjägare ofta är skickliga och seriösa jägare, men jag gillar ändå inte jaktformen..
 
inte bara det, jag anser att tusentals jägare omgående borde få sina vapen omhändertagna av ren olämplighet. förutom det så är din analys av mina argument korrekta.

Jag håller med dig att många bör sälja/avskaffa sina vapen. Det finns många som inte bör ha vapen.


när det gäller lämplighet så är min personliga erfarenhet vilken inte kan räknas som statistikt korrekt att just bågjägare ofta är skickliga och seriösa jägare, men jag gillar ändå inte jaktformen..

Det köper jag.
 
inte bara det, jag anser att tusentals jägare omgående borde få sina vapen omhändertagna av ren olämplighet. förutom det så är din analys av mina argument korrekta.

när det gäller lämplighet så är min personliga erfarenhet vilken inte kan räknas som statistikt korrekt att just bågjägare ofta är skickliga och seriösa jägare, men jag gillar ändå inte jaktformen..

Patric du har ju ett så tokigt resonemang att jag får ont i ansiktet.... Om du nu anser att smygjägaren med sin enkelskottare inte bör få jaga så kan ju inte jakt med hagel eller drevjakt tillåtas då dessa måste ha mycket högre skadeskjutningsfrekvens...
Och är det inte skadeskjutningar som problemet så förstår jag inte ditt resonemang??

Vill vi påverka andelen skadeskjutningar tror jag att det finns bara ett alternativ som verkligen gör skillnad å det är att få jägarkåren att övningsskjuta mer...

Om vi nu antar att dagens jaktlagstifting är godtagbar, finns det då någon som har ett vettigt argument mot bågjakt...

Jag förstår inte varför någon skulle få friheten att jaga djur med en uråldrig metod som försvann samtidigt med "Hjortfot".

Det finns uppenbarligen många som inte fick leka färdigt sina "cowboys och indianlekar" i tidig ålder som nu måste få leva ut detta behov som vuxna. Mitt råd till er är att gå med i en sammanslutning som leker "Barda" på veckosluten eller bli medlemmar i en lokal paintballklubb och roa er med att smyga och skjuta på varann i stället för att skjuta på djur.
.

Nu ska vi se bågen funkar inte för att det är en gammal uppinning? Har du hört talas om hjulet, funkar fortfarande med samma princip som för tusen år sedan men rättså förfinad...

Och snälla du "cowboys och indianer" de är så dumt att jag inte vet vad jag ska svara... Om du provar att läsa på lite om bågjakt kommer du att inse att den stora massan av bågjägarna är en samlig väldigt seriösa och duktiga jägare...
 
Nu ska vi se bågen funkar inte för att det är en gammal uppinning? Har du hört talas om hjulet, funkar fortfarande med samma princip som för tusen år sedan men rättså förfinad...

Och snälla du "cowboys och indianer" de är så dumt att jag inte vet vad jag ska svara... Om du provar att läsa på lite om bågjakt kommer du att inse att den stora massan av bågjägarna är en samlig väldigt seriösa och duktiga jägare...

Hjulet är en utmärkt uppfinning, enligt vissa kanske mänsklighetens viktigaste. Det är däremot inte pilbågen, slangbellan, spjutet, stenslungan, knölpåken eller armborsten. Om man vill lösa en uppgift så är det fel att söka den äldsta metoden som lösning. Det har funnits användningsområden även för den viktiga uppfinningen hjulet (hjulångare) som har försvunnit i historiens mörker och ersatts av bättre och mer ändamålsenliga metoder.
Att det sedan finns människor med en backspegel som täcker hela framrutan som hävdar att det var bättre förr ska väl inte djuren behöva lida för.
Det finns människor som har ett maniskt intresse av att skjuta med svartkrutsvapen från förra seklet, ska dessa också få utöva sin lekfulla hobby mot levande vilt?
Spjutet som idag till och med har status som en OS-gren, det var i tidernas begynnelse ett vapen för jakt, ska vi tillåta jakt med det också?

Jag tror att du förstår att det inte handlar om hur mycket jag läser på om pilbågar eller människor som har den som hobby, jag kommer aldrig att se det som en seriös jaktmetod därmed kan jag inte heller se att de som förespråkar detta som seriösa och duktiga jägare.
Det sker en utveckling även på dagens jaktvapen, om man är en seriös och duktig jägare så följer man med i den utvecklingen och tar till sig det som är viktiga förbättringar. Det handlar inte om att man måste byta ut sitt vapen med trästock bara för att det blir mode med syntetstock och rostfritt. Däremot innebär det att man ser till så man har ett bra vapen försett med bra riktmedel för att träffa där man vill träffa. Det innebär att man försöker optimera sina grejer så att man har en ammunition som fungerar bra ihop med vapnet så att man återigen vet att man träffar där man siktar. Sedan ska man öva så mycket så att man när man trycker av ska veta att skottet träffar där man siktar.

Sedan ska man följa med i produktutvecklingen så att man vet att när det dyker upp något som är bättre än dagens jaktvapen så ska man byta, jag har ingen aning om vad det kommer att vara men det får framtiden utvisa.

Om man är en seriös jägare med en normalt utvecklad empatisk förmåga för det vilt som man faktiskt dödar så inser man att jaktmarkerna inte är en lekpark för människor som inte har blivit riktigt vuxna.
 
Patric du har ju ett så tokigt resonemang att jag får ont i ansiktet.... Om du nu anser att smygjägaren med sin enkelskottare inte bör få jaga så kan ju inte jakt med hagel eller drevjakt tillåtas då dessa måste ha mycket högre skadeskjutningsfrekvens...
Och är det inte skadeskjutningar som problemet så förstår jag inte ditt resonemang??

inte lätt att förstå om man är svårt skadad i ansiktet.. det finns massor med jaktformer jag anser vara idiotiska och jag anser inte att man ska fylla på med fler dåliga enligt principen att ett fel rättfärdigar inte fler fel..

Vill vi påverka andelen skadeskjutningar tror jag att det finns bara ett alternativ som verkligen gör skillnad å det är att få jägarkåren att övningsskjuta mer...

jag håller med dig fullständigt och jag vill ytterligare sträcka mig ett steg längre och kräva årliga skjutprov för att inte förverka rätten att bära vapen.

det finns faktiskt en sak jag tänkt på ganska mycket. vi svenskar har ingen eftersöks tradition och detta beror till stor del på almogejakten(läs: tjuvjakt).. jag skulle vilja skruva upp kraven på tillgänglighet till utbildade och certifierade eftersöks ekipage, finns detta så ser jag inget hinder till bågjakt på samma vilkor som kuljakt.
 
det finns faktiskt en sak jag tänkt på ganska mycket. vi svenskar har ingen eftersöks tradition och detta beror till stor del på almogejakten(läs: tjuvjakt).. jag skulle vilja skruva upp kraven på tillgänglighet till utbildade och certifierade eftersöks ekipage, finns detta så ser jag inget hinder till bågjakt på samma vilkor som kuljakt.

Det finns redan en lag som fastställer att det ska finnas tillgång till eftersökshund inom två timmar efter en skadeskjutning. Det är dock ingen tröst för djuret som blivit skadat, därför vill jag inte se jakt men pilbåge.
 
Skitsnack i cirklar !

Så här har det hållit på i tråden sedan den började. Jakt med båge för inte till fler skdaskjutningar. Det är erfarenheten från länder där det varit tillåtet länge. Bågen fungerar mycket bra och pilen dödar väldigt effektivt. Ofta mer effektivt än en kula på samma ställe. Där emot vi en halvtaskig träff ger ett pilsår djuren mycket större chans till överlevnad. Bågjakt är bra och humant men det tar längre tid att komma till skottläge och fälla sina vilt. Det är väll ändå upp till varje jägare vad man vill lägga sin tid på ?

Ja, det är en mycket annorlunda jaktform. Vad är det som är så jävla illa med det ? Jag har följt era inlägg genom många trådar och vet inte om jag ser er som seriösa jägare- däremot djävligt seriösa (men dåligt pålästa och inskränkta) snackare. Indianer och cowbys !- idiot. Jaktmarken som lekplats- ska det inte vara kul att jaga ? Köp ditt kött i stället då.

Pilbåge fungerar men är inte lika kötteffektivt för de som vill fylla frysen räcker inte det ?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.