Bågjakt !

Man blir ju mörkrädd!
"I fem dagar gick kon omkring med punkterad lunga och lever – och två pilar i magen – innan den dog."
Nu är ju inte detta bågjakt utan djurplågeri. Hade det varit jakt hade man väl inlett eftersök...
Själv funderar jag just nu på hur en eventuell bågjakt skulle påverka mina möjligheter att leksmyga i skogen och skjuta stubbar. Blir bågen ett jaktvapen får väl bågen status som jaktvapen?
 
Nu har inskjutningen börjat:

"I fem dagar gick kon omkring med punkterad lunga och lever – och två pilar i magen – innan den dog."

http://hd.se/skane/2011/06/10/pilbagsskytt-dodade-ko/

Nu har jag ingen direkt koll på bågjakt. Men den ska väll bedrivas med ganska kraftfulla bågar och pilar med bred skärande egg.

Det där är väll antagligen skitungar som skutit på kostackarn med tavelpilar och en leksaksbåge...
Det säger väll inte så mycket om effektiviteten om korrekt utrustning används.
 
Läste först nu att det där ju "bara" var djurplågeri och absolut ingen jakt. Ena pilen var 50 cm lång. Det där platsar bland galningar som brukar skära hästar och inte jakt. Jag är rätt neutral till bågjakt och inbillar mig att de som eventuellt vill hålla på med det är seriösa personer som tar jakten till en högre nivå. Vilka gamla gubbar skulle orka smyga omkring för en skottchans på ett år kanske?

Nu har inskjutningen börjat:

"I fem dagar gick kon omkring med punkterad lunga och lever – och två pilar i magen – innan den dog."

http://hd.se/skane/2011/06/10/pilbagsskytt-dodade-ko/
 
De bågjägare jag känner är alla också inbitna " vanliga " jägare. Mycket ansvarskännande osv. För att jaga med båge ( det är väl i stort sett bara i Sverige det inte är tillåtet ) krävs att de har Jägarexamen för bössa plus att de måste avlägga särskilt prov med båge. Om sedan någon dåre går och skjuter kor med båge så ska väl den personen straffas för det, på det sätt som finns för olovlig jakt. Allt är inte svart eller vitt. Nä,.... jag är ingen jägare själv, bara tavelskytt med båge.
 
De bågjägare jag känner är alla också inbitna " vanliga " jägare. Mycket ansvarskännande osv.

Vilket skämt. De flesta jägare jag har träffat är kriminella, har katastrofal kvinnosyn, förvarar hagelbössan i hallen och plockar inte upp tomhylsorna efter sig. De skiter i miljön, kör skoter fulla och bränner hemma. Det gäller nog generellt för den Norrländska jägarkåren. Filmen Jägarna är inte på något sätt överdriven. Frågan är om jakt överhuvudtaget kan kallas ansvarstagande så som den bedrivs idag. Å andra sidan skulle man kunna säga att de är helt vanliga människor. Vad betryggande det känns att veta att de som jagar med båge är samma skrot och korn.
 
Ojdå. Du tar omvärlden så. Var någon dum mot dig när du var liten? Nä, bry dig inte om att svara, jag bara skämtar med dig. Ha en fortsatt trevlig Lördagskväll.
 
Vilket skämt. De flesta jägare jag har träffat är kriminella, har katastrofal kvinnosyn, förvarar hagelbössan i hallen och plockar inte upp tomhylsorna efter sig. De skiter i miljön, kör skoter fulla och bränner hemma. Det gäller nog generellt för den Norrländska jägarkåren. Filmen Jägarna är inte på något sätt överdriven. Frågan är om jakt överhuvudtaget kan kallas ansvarstagande så som den bedrivs idag. Å andra sidan skulle man kunna säga att de är helt vanliga människor. Vad betryggande det känns att veta att de som jagar med båge är samma skrot och korn.

Du bor visst i Norges tassemarker, törs du gå ut och ta en öl? Risken att du möter norska vilda jägare är väl överhängande.
 
Vilket skämt. De flesta jägare jag har träffat är kriminella, har katastrofal kvinnosyn, förvarar hagelbössan i hallen och plockar inte upp tomhylsorna efter sig. De skiter i miljön, kör skoter fulla och bränner hemma. Det gäller nog generellt för den Norrländska jägarkåren. Filmen Jägarna är inte på något sätt överdriven. Frågan är om jakt överhuvudtaget kan kallas ansvarstagande så som den bedrivs idag. Å andra sidan skulle man kunna säga att de är helt vanliga människor. Vad betryggande det känns att veta att de som jagar med båge är samma skrot och korn.

Du kan inte dömma alla bara för att vissa springer på strippklubb och hyr in kaffeflickor. Men du har fel i en hel del av det du kallar fakta. Med dagens bensinpriser är det ingen som har råd att köra skoter i fyllan, det som gäller är etanolkonvertering och sen kör man med hembränt. Det är få som tar så stor miljöhänsyn som norrländska skoterförare med hembränt i tanken. Där ligger miljöbovar som fotogeneldare fullständigt i lä. Jag håller med om att filmen jägarna är i det närmaste dokumentär på samma sätt som Den sista färden visar hur det går till längs floderna i nord Norge.
 
Man blir ju mörkrädd!
"I fem dagar gick kon omkring med punkterad lunga och lever – och två pilar i magen – innan den dog."
Nu är ju inte detta bågjakt utan djurplågeri. Hade det varit jakt hade man väl inlett eftersök...
Själv funderar jag just nu på hur en eventuell bågjakt skulle påverka mina möjligheter att leksmyga i skogen och skjuta stubbar. Blir bågen ett jaktvapen får väl bågen status som jaktvapen?

Rent juridiskt har alltid bågen gett dig möjlighet att jaga och du måste faktiskt ha markägarens tillstånd att vistas i hans skog med en pilbåge. Tror inte att styrkan på bågen spelar någon roll. Att bågen ännu inte är fullt godkänd för jakt spelar heller inte någon roll.
 
Rent juridiskt har alltid bågen gett dig möjlighet att jaga och du måste faktiskt ha markägarens tillstånd att vistas i hans skog med en pilbåge. Tror inte att styrkan på bågen spelar någon roll. Att bågen ännu inte är fullt godkänd för jakt spelar heller inte någon roll.

Ursäkta, jag hade fel. Viste att jag läst det någon stans. I Bågjägaren nr. 1, 2009 skriver Daniel Eggertz att bågen inte omfattas av vapenlagen. Pilar med jaktspets faller antagligen under knivlagen och får inte medföras på allmän plats. Kommuner har ofta egna bestämmelser för vad som gäller i respektive kommun.

I Bågjägaren nr. 1, 2008 diskuteras hurvida båge får medföras på annans jaktmark och antagligen gäller förbudet då bara kraftigare jaktbågar. En deffinitonssak alltså. Din uppgift att försöka förklara för markägare, jakträttsinnehavare och polis om du kommer i kontakt med dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.