Bågjakt !

Till den motsägelsefulle krigaren

Fan, patrik du som är en sådan där fallskärmshopparkrigare med stor kniv och fickorna fulla med överlevnadspryttlar och molijokser. Borde inte du gilla pilbåge också ? Dessutom flugfiskar du. Helt i jämförelse med effektiviteten i bågjakt. Lite motsägelsefullt eller hur ? Mjukisfiskare ! Ska man fiska eller få fisk ? Flugfiske är ju bara en jävla lek med maten !! Det har du väll fått lära dig ? Man leker inte med maten ! Stå där och vifta med en dunkrok när man kan fylla frysen effektivt med ett tiotal nät. Nä, kasta de fjollspöna och börja fiska lite seriöst.... Annars kan du lika gärna börja jaga med båge också.
 
hellre dubbel moral än ingen moral alls.. eller nått sånt.. sen hoppas jag att ironin gick fram i mitt inlägg.. dessutom är jag ganska kluven till det här med jakt överhuvudtaget.. det finns egentligen bara en sak jag hänger upp mig med när det gäller jakt med båge, det är andra skottet.. sen kan jag naturligtvis vara motvalls kärring och argumentera för argumentenandets skull.. men i sak är det andra skott och eftersök jag fastnar på. man får helt enkelt inte iväg en andra pil om man råkar ut för ett misslyckat första skott, men har man uppbackning av ett seriöst eftersöks team så är det inte mer problem än gubbarna som inte hinner få iväg ett andraskott ens med halvautomatisk studsare.. vi vet ju alla hur oförskämt dåliga den svenska jägarkåren är på eftersök, hoppas bågjägarna är seriösare.

(en liten detalj med flugfiske, jag tillhör dom som alltid har adekvat utrustning för att landa fisken snabbt, jag ser inte charmen med att drilla fisk i timmar, jag tycker att det är ett jävla ofog att använda för klen utrustning istället för rätt utrustning, jämförelsen med jakt är enkel, flugfiske är selektivt fiske där man fiskar en individ, precis som pürschjakt.. handlar det om effektivitet så är det jakt med helikopter och napalm, grillat o klart.. eller fiska med dynamit..)
 
Senast ändrad:
Jag vet ! Jag är nog ganska lik dig :) Det här har jag diskuterat med dig tidigare och i min dröm behövs inget andra skott. Min förhoppningen är att jägare, oavsett typ, är lika ansvarsfulla som vissa flugfiskare (ha, ha) och inte sätter sig i situationer där man är tvungen att skjuta ett eller flera andra skott. Ett säkert skott eller inget alls. I det fallet vet jag att bågjägare är mer nogranna än de flesta krutjägare. Nej, sådana som du och jag, ansvarsfulla och etikstinna jägare måste ut och föregå med gott exempel. Ryta till och säga ifrån när våra jägarkolegor, unga som gamla gör fel i både skottillfället och fuskar med eftersöken.

Hur gör du föresten om öringen sliter sig från #9-spöt med 0,40 tafsen och sårad försvinner ner i djupet ? Kastar en handgranat ...?!
 
Hur gör du föresten om öringen sliter sig från #9-spöt med 0,40 tafsen och sårad försvinner ner i djupet ? Kastar en handgranat ...?!

duu.. nu sätter du onödiga grillor i huvet på mig, jag har inte lust att sluta fiska!! nu ska vi inte gå in på de fysiska skillnaderna mellan att kroka en öring i munnen eller skjuta av ett framben på en älg.. naturligtvis är det ur moralisk aspekt det samma, ett skadat djur. en debatt som följer kan bli smutsig och jag är för kluven.. men som sagt, jaktens problem i sverige har nog inget med några bågjägare att göra, det finns betydligt större problem att hänga upp tid och pengar på. bågjakt med seriös utbildning och korrekt anpassade praktiska prov med licens precis som med kulvapen.
 
Man kan kanske jämföra båge vs bössa med mc vs bil? För att ta mc-kort ställs högre krav än om man ska ta bilkort. Detta för att det är svårare att hantera sin mc korrekt. Att det ställs högre krav och är svårare har gjort att mc-förarna kör bättre, mer försiktigt och mer defensivt än bilförarna och är därmed mer sällan involverad i olyckor. På samma sätt är jag övertygad om att bågjägarna kommer att hålla en mycket högre standard än den vanlige jägaren.
 
Jag tror inte bågjägarna kommer att bli något problem. Det kräver en hel del träning för att bli tillräckligt god bågskytt. En nybörjare kommer inte att vara speciellt farlig och gallrar på så vis bort sig själv. Han kommer att vara för dålig för att till och med skadeskjuta.

Det stora problemet ur skadeskjutningsperspektiv är äldre jägare som övningsskjuter för lite, sällan ser och skjuter på vilt, känner press från lika gamla jaktkompisar och sedan många år är inne i "-Ja, va f..n jag såg att det mörknade i kikaren och gick jävulskt fort så jag kastade i väg några skott"-mentaliteten. Jag har sett många och vet att de är ganska vanliga. Jag tror att det nog är ett större problem i norrland där de flesta jägare "bara" jagar älg och vilttätheten inte är speciellt stor. Ganska lite älg, få rådjur och varken gris eller hjort ger inte erfarenhet i tillräckligt många riktiga skott- och jaktsituationer.

- För lite övning
- För lite jakt
- För mycket machoinställning
- För mycket Gubbar

Jag flugfiskar också men mitt favoritspö är ett kort spö i klass 3 (kanske mest för att de flesta fiskarna passar mitt klenaste spö). Med en ok tafs behöver inte ett klent spö innebära en lång drillning. Kolla- fin fisk och fin miljö....
 

Bilagor

  • juli 076.jpg
    juli 076.jpg
    41.4 KB · Visningar: 426
  • juni 243.jpg
    juni 243.jpg
    39.7 KB · Visningar: 419
Det stora problemet ur skadeskjutningsperspektiv är äldre jägare som övningsskjuter för lite, sällan ser och skjuter på vilt, känner press från lika gamla jaktkompisar och sedan många år är inne i "-Ja, va f..n jag såg att det mörknade i kikaren och gick jävulskt fort så jag kastade i väg några skott"-mentaliteten. Jag har sett många och vet att de är ganska vanliga. Jag tror att det nog är ett större problem i norrland där de flesta jägare "bara" jagar älg och vilttätheten inte är speciellt stor. Ganska lite älg, få rådjur och varken gris eller hjort ger inte erfarenhet i tillräckligt många riktiga skott- och jaktsituationer.

- För lite övning
- För lite jakt
- För mycket machoinställning
- För mycket Gubbar

Jag flugfiskar också men mitt favoritspö är ett kort spö i klass 3 (kanske mest för att de flesta fiskarna passar mitt klenaste spö). Med en ok tafs behöver inte ett klent spö innebära en lång drillning. Kolla- fin fisk och fin miljö....

vad ska man säga.. svårt att inte hålla med. grymma bilder "by the way"
 
Jäklar, bilderna kanske hamnade i fel forum. Lägger in två till. Det ville sig inte men det var nära ett par gånger och riktigt spännande.
 

Bilagor

  • Björnjakt 2 127.jpg
    Björnjakt 2 127.jpg
    49.3 KB · Visningar: 423
  • Björnjakt 2 140.jpg
    Björnjakt 2 140.jpg
    14.6 KB · Visningar: 411
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.