Bågjakt !

Hoppas bara att de som är skeptiska eller helt emot det kan åtminstone godta att bågjakt inte är på nåt sätt plågsamt eller oetiskt.
Jag har faktiskt inte sett någon rapport skriven om bågjakt som egentligen är negativt.

Det enda som skulle kunna ställa till det är om Svenska jägare är sämre och mer oetiska än vad utländska jägare är, men det tror jag faktiskt inte på.

Lite lustigt med tanke på att djur faktiskt dör ,dock efter några sekunder...

Vill ju inte märka ord men inte är på nåt sätt plågsamt eller oetiskt.
Borde stå att det inte är mer plågsamt eller oetiskt än något annat alternativ...


Kan tänka mig att det är lite obehagligt att få en pil genom kroppen. Men det är bara vad jag tycker och tänker vad du gillar och inte gillar är upp till dig.

:)
 
Är det inte enklare, säkrare och billigare att jaga i dagsljus?

Termiska kikarsikten går även att använda dagtid.
Kommentaren gav jag som svar till de som tyckte att pilbåde inte skulle användas för att det inte var det modernaste/senaste jaktvapen som framtagits. Då måste det ju vara detta kikarsikte de tycker att alla ska använda också.

Lite lustigt med tanke på att djur faktiskt dör ,dock efter några sekunder...

Vill ju inte märka ord men inte är på nåt sätt plågsamt eller oetiskt.
Borde stå att det inte är mer plågsamt eller oetiskt än något annat alternativ...


Kan tänka mig att det är lite obehagligt att få en pil genom kroppen. Men det är bara vad jag tycker och tänker vad du gillar och inte gillar är upp till dig.

:)

Du har rätt, borde ha skrivit inte är mer plågsamt eller oetiskt än något annat alternativ...
det håller jag med om. Jag satt i mina tankar och jämförde med att skjuta med kula och det var i jämförelse med det som jag formulerade mig klantigt.
Ska försöka formulera mig bättre direkt från början från och med nu. :)
 
Ja, eftersom vissa personer på detta forum trycker på att jägare ska använda det modernaste som finns så måste väl värmekikare som den i filmklippet vara det enda för dessa personer, allt annat är ju förlegat och bör alltså inte användas vid vakjakt på räv, rådjur och annat vilt i gryning och skymning.

Om debatten handlar om vad man ska använda för vapen vid vakjakt i gryning, skymning eller på natten så vill i alla fall jag rekommendera laser, ljusförstärkare, värmesikte eller nästan vad som helst som får att skruva fast på geväret i stället för pilbåge.

Tycker du Huggis att pilbåge är det optimala vapnet vid vakjakt eller? Får man komplettera med pannlampa eller är det för modernt, det kanske ska vara fackelsken?

Jag håller för övrigt med Staffan Andersson det är både tryggare och säkrare att jaga i dagsljus. Säkerhet är en ganska viktig faktor vid jakt.
 
Jag tycker att jag har varit ganska tydlig i mina åsikter på denna tråd.
Du kan inte säga emot att vissa personer här på tråden anser att endast det senast framtagna jaktvapnet (d.v.s. gevär med enhetshylsor kula eller hagel) ska få användas och att man endast skall jaga med modern utrustning. Då måste ju ett termiskt kikarsikte som det i länken vara det optimala för dem och det enda de kan tänka sig använda.

Att sedan, som du föreslår, inte ha ett inskjutet vapen och använda sig av fri eldgivning i mörkret bara för att skjuta har jag inte hört nån prata om någonstans på nåt forum, varken på utsidan eller andra websidor. Jag vågar påstå att ingen jägare vill skadeskjuta ett vilt! Det är nåt som du själv får stå för Anders!

Ok, ironi är kanske inte din starka sida så jag försöker vara tydligare: -Jag avskyr när folk medvetet misstolkar andra och sedan påstår att de andra står för en massa vansinniga åsikter som du själv hittat på. Detta sättet att föra debatt tycker jag att vi kan lämna åt partiledarna. Om du nu ärligt trodde att folk här förespråkade nattjakt med termiskt sikte så är jag den första att beklaga att du inte har begripit bättre.
 
Om debatten handlar om vad man ska använda för vapen vid vakjakt i gryning, skymning eller på natten så vill i alla fall jag rekommendera laser, ljusförstärkare, värmesikte eller nästan vad som helst som får att skruva fast på geväret i stället för pilbåge.

Tycker du Huggis att pilbåge är det optimala vapnet vid vakjakt eller? Får man komplettera med pannlampa eller är det för modernt, det kanske ska vara fackelsken?

Jag håller för övrigt med Staffan Andersson det är både tryggare och säkrare att jaga i dagsljus. Säkerhet är en ganska viktig faktor vid jakt.

Jag har aldrig jagat i mörker och tycker inte att man bör jaga i mörker trots att jag har belyst riktmedel i min kikare.

Det ju just vid vakjakt när du på ett enkelt sätt styr avståndet till viltet som bågen är mest lämpad, om man väljer att använda båge.

Säkerhet är A och O vid all jakt och all skytte oavsett vapentyp.
 
Ok, ironi är kanske inte din starka sida så jag försöker vara tydligare: -Jag avskyr när folk medvetet misstolkar andra och sedan påstår att de andra står för en massa vansinniga åsikter som du själv hittat på. Detta sättet att föra debatt tycker jag att vi kan lämna åt partiledarna. Om du nu ärligt trodde att folk här förespråkade nattjakt med termiskt sikte så är jag den första att beklaga att du inte har begripit bättre.

Var det du eller jag som tog upp eldöverfall med fri eldgivning i mörker och Att ställa siktet fel för att göra det lite svårare och mer utmanande?
Det är ingen annan än du som har talat om det Anders och inget som jag har hittat på.
Du har helt klart inte läst vad jag har skrivit, och det är ok för mig så länge du inte hoppar på mig i och med det.
Vår diskussion är över eftersom den i mina ögon inte kan leda någonstans, jag är för jakt och du emot och där står vi och kommer inte längre.
Jag önskar dig en trevlig vecka!
 
Var det du eller jag som tog upp eldöverfall med fri eldgivning i mörker och Att ställa siktet fel för att göra det lite svårare och mer utmanande?
Det är ingen annan än du som har talat om det Anders och inget som jag har hittat på.
Du har helt klart inte läst vad jag har skrivit, och det är ok för mig så länge du inte hoppar på mig i och med det.
Vår diskussion är över eftersom den i mina ögon inte kan leda någonstans, jag är för jakt och du emot och där står vi och kommer inte längre.
Jag önskar dig en trevlig vecka!



Förlåt, trodde du misstolkade med flit och blev därför lite irriterad. Nu inser jag att du faktiskt inte har förstått, vilket är lite tråkigt, men tydligen en begränsning som inte går att komma till rätta med. Jag ber därför om ursäkt för mitt påhopp. Tror inte heller att det är lönt att fortsätta diskussionen då du hela tiden tillskriver mig åsikter jag inte har. Synd. All heder för att du inte missförstår med flit iaf.

Uttalandet om eldöverfall var, som jag förgäves förtydligade i förra inlägget, ett försök att vara ironisk över dina misstolkningar. Vad ironi betyder kan du läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
 
Det handlar inte om tid på dygnet, de är mycket effektiva verktyg för att upptäcka djur även på dagen då de "ser" värmen som utstrålas. Min fråga, som kanske missförstods, var ifall någon upplever detta som jakt?

Förstår verkligen inte vitsen med värmesike... vill man avliva gris är det väl enklare å börja jobba som slaktare?
Utmaningen är en stor del i jakten för mig, att avliva gris på löpandeband princip ser jag inget nöje i...
"utmaningen" får givetvis inte gå ut över viltet iform av onödigt lidande så nej jag tror inte på spjut...
Här har vi bågjakt som ett lysande exempel, ingen väsentlig skillnad i dödande effekt men oerhört mycket svårare att komma till skott än med traditionell jakt med kula...

Som eftersökshjälpmedel tror jag däremot värmesiktet kan har en given plats...
 
OT

Uttalandet om eldöverfall var, som jag förgäves förtydligade i förra inlägget, ett försök att vara ironisk över dina misstolkningar. Vad ironi betyder kan du läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Att du sitter och ler åt ditt ironiska inlägg vid din datorskärm är lite svårt för oss andra att se.
Alltid svårt att överföra ironi till skrift eftersom man inte med sitt kropsspråk kan visa att det är ironiskt tänkt.
Vi som läser ett inlägg kan bara gå på det som skrivs eftersom det är svårt att se de signaler som brukar tyda på ironi.
 
OT



Att du sitter och ler åt ditt ironiska inlägg vid din datorskärm är lite svårt för oss andra att se.
Alltid svårt att överföra ironi till skrift eftersom man inte med sitt kropsspråk kan visa att det är ironiskt tänkt.
Vi som läser ett inlägg kan bara gå på det som skrivs eftersom det är svårt att se de signaler som brukar tyda på ironi.

Precis därför som jag var tydlig i första inlägget och skrev ut att det var menat med ironi i de två följande inläggen. Nu när det var uträtt så undrar jag om du verkligen tror att jag:
1. är jaktmotståndare.
2. förespråkar mörkerjakt med termiskt sikte.

Som jag skrev gillar jag inte när folk försöker ge sken att jag har en massa löjliga åsikter som jag inte gett uttryck för. Det var som svar på dessa påhopp som jag på ett ironiskt påstod att du förespråkade mörkerjakt med termiskt sikte mm. Min förhoppning är att även du var ironisk men jag får inte det intrycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.