Bågjakt !

Jag tycker det är så ädelt med folk som lyfter fram andras åsikter istället för sina egna. Givetvis vill jag inte vara sämre:

Eftersom vissa personer på det här forumet anser att huvudsyftet med jakt är att roa sig och få kickar så måste väl eldöverfall med fri eldgivning i mörker vara helt rätt för dessa personer. Att ställa siktet fel för att göra det lite svårare och mer utmanande ligger givetvis i samma linje.

ser man inte ironin i det här inlägget så tillhör man inte den ironiska generationen "glenn killing"-generationen, 60-talister..senare hälft.. skitsamma, det var övertydligt ironiskt, alla ingredienser som behövs finns med.. vad är problemet?

(jag lägger ingen värdering i roligheten i inlägget.. bara att det var ironiskt)
 
Förstår verkligen inte vitsen med värmesike... vill man avliva gris är det väl enklare å börja jobba som slaktare?
Utmaningen är en stor del i jakten för mig, att avliva gris på löpandeband princip ser jag inget nöje i...
"utmaningen" får givetvis inte gå ut över viltet iform av onödigt lidande så nej jag tror inte på spjut...
Här har vi bågjakt som ett lysande exempel, ingen väsentlig skillnad i dödande effekt men oerhört mycket svårare att komma till skott än med traditionell jakt med kula...

Som eftersökshjälpmedel tror jag däremot värmesiktet kan har en given plats...

Det var precis det jag menade. Kul att nån annan tänker likadant, då kan jag ju inte vara helt galen i alla fall ;)
 
Kul...

...att mitt gamla foruminlägg har vaknat till liv igen nu när det börjar närma sig. För er som inte vet något om bågjakt kan jag rekomendera www.bagjakt.org och även www.jaktsnack.se och forumet bär bågjakt är en egen del. Kolla klippet som Jouko har "hittat på youtube" om skottverkan och efektivitet. Bågjakt är speciellt, kul, spännande, inte lika effektivt, ger kickar, lättare att träna osv. Kan vara värt att prova.

www.youtube.com/watch?v=FI9vSFaniy0
 
pilbåge är fett effektivt, det vet alla.. efter överlevnadskniven modell större än en brödrost så är pilbågen Rambo's favorit, han skulle aldrig välja nån skit.. flera militära förband följer nu rambo's exempel och lämnar nu kulvapen för att gå över till de mer effektiva pilbågarna..

Rambo-sideshow-2.jpg
 
Ja, ja....

inte lika effektivt skrev jag ju faktiskt men om det varit sant skulle krigen kanske bli lite snällare. Man säger att det tar tre till fem gånger längre tid att fälla ett byte med pilbåge. Färre skulle dö i krig. Bra va ?

Jag vet att du kategoriskt är emot all jakt med annat än krutladdningar. Helt ok för mig. Men, jag möter fler och fler riktiga jägare, sådana som vet vad jakt handlar om som faktiskt kan se och förstå möjligheterna och spänningen med bågjakt. Sådana jägare som jagat så länge att de kan tänka sig att söka nya utmaningar, ta jakten ett steg till. Frammåt eller bakåt, välj själv. Alltså ibland gå ut och jaga med båge. Framtiden kanske kommer att tillåta mig skjuta en storoxe på ståndskall med pilbåge. Jöss, vilken kick, upplevelse eller känsla ! Jag ser fram emot den jakten. Du kan ju bara skita i det och fortsätta jaga med dina bössor......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.