Bästa vintersäcken till vettigt pris?

Behöver tips på bra, lätt vintersäck som tål ca minus 15-20 grader. Skall användas i fjällen sista veckan i mars.

Söker även tips på bra fast minst 14mm liggunderlag som komplementet under min Expeed 7.

Thanks

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Glömde...

Klassiska liggunderlag så spelar märket ingen större roll, se bara till att det är slutna celler.
Exempelvis Bergans

Eller den klassiska RidgeRest

När det är riktigt kallt vill du ha cellgummi liggunderlaget ovanpå det uppblåsbara för extra värme.

På pappret ser Glacier bra ut och Mountain Equipment gör bra dunprodukter.

Vid -15 och en veckas användande tror jag inte du kommer uppleva någon större skillnad på behandlat/obehandlat dun. Du bör ha för vana att torka ut säcken varje morgon oavsett.

Du har inte angett dina kropps mått...

Tack! Vad tror ni om denna då!? Dock inte impregnerat dun i den. Tror ni inte man upplever marmot Lithium trång?

Jag har en ME glacier expedition. Jag köpte den förra hösten och har bara hunnit sova 6 nätter i den, men som kallast var det runt -30°. Har inget negativt att säga om den än. Välsydd och bra loft.
Det är många som inte använder impregnerat dun, t ex Western Mountaineering - de menar att bra dun i sig är hydrofobt och att processen med att impregnera dunet också tar bort en del av dunets naturliga egenskaper. Tror inte man i praktiken märker någon skillnad.

På pappret ser Glacier bra ut och Mountain Equipment gör bra dunprodukter.

Vid -15 och en veckas användande tror jag inte du kommer uppleva någon större skillnad på behandlat/obehandlat dun. Du bör ha för vana att torka ut säcken varje morgon oavsett.

Du har inte angett dina kropps mått...
Tjao! Kroppsmått är följande
176cm lång(eller kort…)
76kg i vikt

Jag har en ME glacier expedition. Jag köpte den förra hösten och har bara hunnit sova 6 nätter i den, men som kallast var det runt -30°. Har inget negativt att säga om den än. Välsydd och bra loft.
Det är många som inte använder impregnerat dun, t ex Western Mountaineering - de menar att bra dun i sig är hydrofobt och att processen med att impregnera dunet också tar bort en del av dunets naturliga egenskaper. Tror inte man i praktiken märker någon skillnad.
Upplevde du säcken som för varm vid någon specifik temp? Alltså hur mycket plus ifrån komfort temperatur

Glömde...

Klassiska liggunderlag så spelar märket ingen större roll, se bara till att det är slutna celler.
Exempelvis Bergans

När det är riktigt kallt vill du ha cellgummi liggunderlaget ovanpå det uppblåsbara för extra värme.
Kan R-värdet på Bergans stämma? Låter riktigt bra.

Varför vill man ha cellplasten ovanpå det uppblåsbara?

Glömde...

Exempelvis Bergans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips