Bästa vintersäcken till vettigt pris?

Varför vill man ha cellplasten ovanpå det uppblåsbara?

Jag gissar att om man inte förmår värma upp luften i det uppblåsbara tillräckligt så kanske det blir varmare med cellplasten överst. Men av ryggkomfortskäl hade jag föredragit uppblåsbart överst - följsammare mot ryggen och cellplasten närmast marken.

Håller dock med om att liggunderlaget är väl så viktigt när man sover ute i kyla, kall underifrån är svårt att kopmpensera med en avkroppstyngd sammanpressad sovsäck

/Patrik
 
Håller dock med om att liggunderlaget är väl så viktigt när man sover ute i kyla, kall underifrån är svårt att kopmpensera med en av kroppstyngd sammanpressad sovsäck
Håller med. Även om man skulle svettas i sovsäcken så känns det samtidigt som man fryser om det kommer kyla underifrån.
 
Jag kombinerar alltid så att jag använder två något tunnare dunsovsäckar på vintern istället för en tjock vintersovsäck.
Dels använder jag innersovsäcken som sommarsovsäck och yttersäcken (som är lite större och varmare) under höst/vår. När jag sedan kombinerar säckarna får jag en riktigt varm vintersäck som går att reglera på många olika sätt.
Jag kan öppna eller helt krypa ur innersäcken om det blir för varmt, eller bara öppna yttersäcken. Om man väljer att bo en natt i stuga använder jag bara en av säckarna.
 
Jag kombinerar alltid så att jag använder två något tunnare dunsovsäckar på vintern istället för en tjock vintersovsäck.
Dels använder jag innersovsäcken som sommarsovsäck och yttersäcken (som är lite större och varmare) under höst/vår. När jag sedan kombinerar säckarna får jag en riktigt varm vintersäck som går att reglera på många olika sätt.
Jag kan öppna eller helt krypa ur innersäcken om det blir för varmt, eller bara öppna yttersäcken. Om man väljer att bo en natt i stuga använder jag bara en av säckarna.

Hm, var inne på liknande lösning först. Men lutar mot en Glaciar 1000 säck för -11 komfort och -19 limit (alltså man)
Vilka tempgränser har dina? Kollar man på tempstatistik för sarek i mars-april ligger snitter på dryga minus 10 grader. Så ett spann mellan 0 till -20 är väl kanske vettigt att förvänta sig. Då borde väl ovanstående säck funka för mig?
 
Jag har en gammal Bergans senja ice som jag tror hade en komfort temp på ca -7 när den var ny.
Den har jag som yttersäck. Som innersäck har jag en nyare marmot pallisade med en komforttemp på ungefär något liknande. Kombinationen blir riktigt varm och klarar även midvinter-temperaturer.

Stirra dig inte blind på temperaturgränserna bara. Ofta är de optimistiskt beräknade. Sedan blir sovsäcken alltid fuktig när man ligger i tält. Det är inte alltid möjligt att lufta/torka den varje morgon.

Man kan också komplettera en lite tunnare sovsäck med att sätta på sig dunjackan och ett par täckbyxor ifall det blir lite kallare.

Vårvinterturer till fjälls kan bjuda på temperaturer som varierar allt från -25° till +10°. Bara att förberda sig på alla tänkbara senarior.
 
Jag har en gammal Bergans senja ice som jag tror hade en komfort temp på ca -7 när den var ny.
Den har jag som yttersäck. Som innersäck har jag en nyare marmot pallisade med en komforttemp på ungefär något liknande. Kombinationen blir riktigt varm och klarar även midvinter-temperaturer.

Stirra dig inte blind på temperaturgränserna bara. Ofta är de optimistiskt beräknade. Sedan blir sovsäcken alltid fuktig när man ligger i tält. Det är inte alltid möjligt att lufta/torka den varje morgon.

Man kan också komplettera en lite tunnare sovsäck med att sätta på sig dunjackan och ett par täckbyxor ifall det blir lite kallare.

Vårvinterturer till fjälls kan bjuda på temperaturer som varierar allt från -25° till +10°. Bara att förberda sig på alla tänkbara senarior.
Tack för tipsen!
 
Om du letar efter något billigare - hade Carinthia Defence 4 i samband med sommarsovsäck i Sarek förra Mars, typ -20 grader och inga problem alls plus super robust och mycket plats i säcken
 
Jag har en Marmot never summer som jag är nöjd med. Limit på -20 enligt specen och den har hållit för det när jag testat. Denna är lite billigare än de alternativ som presenterats och jag tycker att det är ett väldigt prisvärt alternativ i dun, så kan rekommendera den.

Finns i lång och kort version, denna är kort
 
På pappret ser Glacier bra ut och Mountain Equipment gör bra dunprodukter.

Vid -15 och en veckas användande tror jag inte du kommer uppleva någon större skillnad på behandlat/obehandlat dun. Du bör ha för vana att torka ut säcken varje morgon oavsett.

Du har inte angett dina kropps mått...
Vad menar du med torka ut?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.