Bästa vägen till Rapadalen

Hej!

Jag och min far har tänkt ge oss ut på en vandring i Sarek i augusti. Målet är att komma till Rapadalen. Vi har ca 5-6 dagar att vandra på. Vi har inte lyckats hitta ett bra sätt att genomföra detta på. Vi vet inte vart vi ska börja vandringen och inte hur vi ska ta oss dit heller, så förslag är välkomna!
 

avslutad210712

Gäst
Hej!

Jag och min far har tänkt ge oss ut på en vandring i Sarek i augusti. Målet är att komma till Rapadalen. Vi har ca 5-6 dagar att vandra på. Vi har inte lyckats hitta ett bra sätt att genomföra detta på. Vi vet inte vart vi ska börja vandringen och inte hur vi ska ta oss dit heller, så förslag är välkomna!

Ni tar Er dit (till startpunkten) med tåg, flyg, bil eller buss. Möjligen till fots eller på cykel. Något beroende på var Ni bor vilket hade kunnat underlättat svarandet något.

Om Ni inte ens kan ta reda på såna grundläggande saker så är min fundering om Ni överhuvudtaget skall ge Er ut på fjället. Och det är seriöst menat.
 
Du skriver inte något om vilken fjällvana ni har. Rent allmänt kan sägas att en meningsfull Sarektur tar längre tid än vad ni har till förfogande. Mitt första råd blir därför att anslå fler dagar alternativt vänta med Sarek. Det finns så många andra fina områden också!

I övrigt tycker jag du ska gå till biblioteket och låna en eller ett par guideböcker, finns fina sådana som snabbt ger dig överblick, både över lämpliga rutter och anslutningar till bilväg. Till området tar man sig med tåg/buss eller bil. Möjligen helikopter.

Fjällkartan på nätet ger dig möjlighet att planera turen hemma. Klicka på Fjällkartan, ange t. ex. Aktse som ortnamn och zooma sen till lämplig skala.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Du är välkommen med mer detaljerade frågor och funderingar. Lycka till önskar Pelle!
 
Ni tar Er dit (till startpunkten) med tåg, flyg, bil eller buss. Möjligen till fots eller på cykel. Något beroende på var Ni bor vilket hade kunnat underlättat svarandet något.

Om Ni inte ens kan ta reda på såna grundläggande saker så är min fundering om Ni överhuvudtaget skall ge Er ut på fjället. Och det är seriöst menat.

Då tar vi det igen fast tydligare. Vi har funderat på att börja i t.ex Saltoloukta, men är osäkra på om man hinner till Rapadalen och tillbaka. Aktsestugorna ligger ju bra till men dit verkar det inte gå någon väg.

Frågan är alltså vilken startpunkt som är bäst, och vilken väg från startpunkten till Rapadalen och tillbaka som är lämpligast.

Vi behöver inte hjälp med att transportera oss dit :)
 
Vill ni vandra genom dalen eller nöjer ni er med att se dalen från ovan?

HåkanF

Vi har läst att bästa sättet att se rapadalen är att gå upp utmed berget på norran sidan så det är så vi tänkt, vi har inte tänkt att gå ner i dalen då folk inte verkar rekomendera det..

Vi har skissat lite på en tur från Saltoloukta men blev osäkra på om vi hinner. Ska se om jag kan lägga upp den här senare idag :)
 

avslutad210712

Gäst
Vi har läst att bästa sättet att se rapadalen är att gå upp utmed berget på norran sidan så det är så vi tänkt, vi har inte tänkt att gå ner i dalen då folk inte verkar rekomendera det..

Vi har skissat lite på en tur från Saltoloukta men blev osäkra på om vi hinner. Ska se om jag kan lägga upp den här senare idag :)

Har inte gått där själv men lite kartstudier säger att Ni bör hinna fram och åter både från Saltoluokta som Kvikkjokk på fem sex dagar. Och i valet mellan de start/slut-punkterna skulle jag välja Saltoluokta eftersom Ni slipper en massa skogsvandring då.
 
Utsiktspunkten som du skriver heter Skeirfe och ligger strax norr om Aktse. Ni bör hinna dit via Kungsleden tor från Saltoloukta eller varför inte ta Kungsleden från Saltoloukta till Kvikkjokk?
 
Ett alternativ är bil till Tjaktjajaure norr om Tjåmotis. Där finns parkeringsplats och vandringsled till Aktse, ca 1,5 - 2 mil.

Beroende på säsong finns möjlighet till båtskjuts delar av vägen (På Lajtaure) samt in i Rapadalens deltas nedre del.
 
För ett antal år sedan planerade jag och en vandringskamrat en längre Sarektur. På grund av knäproblem tvingades vi planera om på plats, och istället genomförde vi en säkrare tur som visade sig bli riktigt trevlig.
Dag 1 Saltoluokta-Sitosjaurestugorna
Dag 2 Båt till Svine. Tältplats mellan Bassoajvve och Doaresoajvve
Dag 3 Skierfe med usikten. Sedan norrut via Abbmojavrre till Niehterjavrasj.
Dag 4 Genom Niehtervagge för utsikt ner i Rapadalen. I stort sett rakt österut och ner mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkko. Vidare mot och medströms Abbmojåhkå fram till en av mina allra bästa tältplatser någonsin, strax innan jokken svänger mot NO, där det blir för mycket "ravin". Ungefär där parkgränsen gör en 90-graders-sväng
Dag 5 Längs Kungsleden till halvvägs mellan Sitojaure och Saltoluokta.
Dag 6: Vidare norrut.

Man måste dock stå ut med stenighet när man börjar ge sig iväg norrut.

Lycka till!

HåkanF

PS Vill man spara den maffigaste utsikten kan man givetvis vandra denna tur åt motsatt håll.
 
För ett antal år sedan planerade jag och en vandringskamrat en längre Sarektur. På grund av knäproblem tvingades vi planera om på plats, och istället genomförde vi en säkrare tur som visade sig bli riktigt trevlig.
Dag 1 Saltoluokta-Sitosjaurestugorna
Dag 2 Båt till Svine. Tältplats mellan Bassoajvve och Doaresoajvve
Dag 3 Skierfe med usikten. Sedan norrut via Abbmojavrre till Niehterjavrasj.
Dag 4 Genom Niehtervagge för utsikt ner i Rapadalen. I stort sett rakt österut och ner mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkko. Vidare mot och medströms Abbmojåhkå fram till en av mina allra bästa tältplatser någonsin, strax innan jokken svänger mot NO, där det blir för mycket "ravin". Ungefär där parkgränsen gör en 90-graders-sväng
Dag 5 Längs Kungsleden till halvvägs mellan Sitojaure och Saltoluokta.
Dag 6: Vidare norrut.

Man måste dock stå ut med stenighet när man börjar ge sig iväg norrut.

Lycka till!

HåkanF

PS Vill man spara den maffigaste utsikten kan man givetvis vandra denna tur åt motsatt håll.

Ett kanontips som borde passa många
 
Jag har gått Sourva-rapadalen-saltoluokta på 5 dygn men då ingick nån mil nere i dalen också och ettt par jobbiga stigningar, men en väldigt fin tur på 12-13 mil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 8
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...