Bästa vägen till Rapadalen

Ja, det finns många sätt att ta sig till Rapadalen.
Absolut snabbaste sättet är såklart helikopter, (Fiskflyg, StoraSjöfallet-Aktse). Men ska man vandra, vilket vi är ute efter, så är den snabbaste vägen till Aktse enl följande: Nattåg till Murjek, anslutande buss till Tjåmotis (linje 94), bokad "taxi"med Harry Skarin (070-3371766) till Sitoälvsbron, vandring "cykelstigen" till nedre båtlänningen vid Sjön Laitaure 10km, båt med familjen Länta (aktsebo.se), eller 6 km vandring till, så är ni framme vid Aktse vi 17-tiden samma dag som ni anländer med tåget.
Låna Claes Grundstens bok "Vandra Kungsleden 2" där står allt ni behöver veta om ledbeskrivning.
Förslagsvis: Spendera två dagar i Aktse, en dag till dagstur till Skierfe och en dagstur in i Rapadalen (båt in och ut samma dag), sen två dagars vandring till Saltoluokta.
Mvh Richard
 
Många bra tips och förslag, det uppskattas!

Vi har Claes Grundstens bok om Sarek som vi läst endel i. Känns ju inte som en omöjlighet att få till en hyffsad tur under den tid vi tänkt. En tur han beskriver följer rapadalen från skierffe in till skårkistugan, sen via basstavagge tillbaka till Rinim och vidare. En tur som visar mer av rapadalen, men kanske blir allt för mycket att hinna med? Går det båtar mellan rinim och sitojaurestugorna?
 
Rapadalen gör sig bäst ovanfrån tycker jag. Mycket snår och blötmarker därnere, men följer man den "normala" leden går man max nån mil i dalen och resten i bergen. Att sitta och beskåda utsikten från Låddepakte ner mot rovdjurstorget är väldigt vackert.
 
Många bra tips och förslag, det uppskattas!

Vi har Claes Grundstens bok om Sarek som vi läst endel i. Känns ju inte som en omöjlighet att få till en hyffsad tur under den tid vi tänkt. En tur han beskriver följer rapadalen från skierffe in till skårkistugan, sen via basstavagge tillbaka till Rinim och vidare. En tur som visar mer av rapadalen, men kanske blir allt för mycket att hinna med? Går det båtar mellan rinim och sitojaurestugorna?

Jag tycker inte den tid ni har till förfogande räcker till att följa Rapadalen till Pieleslätten och Bastavagge tillbaka med start och slut i Saltoloukta. Ni har några rejäla stigningar på vägen, en sträcka på högre höjd på norra sidan av Rapadalen som kan vara svårnavigerad i dålig sikt samt ett antal jockar att vada, inte minst i Basatvagge, som kan ställa till problem vid regn.
Claes Grundstens bok är bra som guide, men hans dagsetapper är ganska långa och kräver bra väder, erfarenhet av att gå oledat och hyfsad ork. Mer rimligt är att planera ca 10km per dag i Sarek om ni inte har tidigare erfarenhet att vandra i området.
Väljer ni att hålla er till Kungsleden kan ni ex övernatta i stugorna och tillryggalägga längre dagsetapper pga mindre packning för att utnyttja den begränsade tid ni har kring Aktse, men så fort ni viker av från leden blir packningen tyngre (tält, sovsäckar, liggunderlag, kök, proviant, bränsle mm).
 
För ett antal år sedan planerade jag och en vandringskamrat en längre Sarektur. På grund av knäproblem tvingades vi planera om på plats, och istället genomförde vi en säkrare tur som visade sig bli riktigt trevlig.
Dag 1 Saltoluokta-Sitosjaurestugorna
Dag 2 Båt till Svine. Tältplats mellan Bassoajvve och Doaresoajvve
Dag 3 Skierfe med usikten. Sedan norrut via Abbmojavrre till Niehterjavrasj.
Dag 4 Genom Niehtervagge för utsikt ner i Rapadalen. I stort sett rakt österut och ner mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkko. Vidare mot och medströms Abbmojåhkå fram till en av mina allra bästa tältplatser någonsin, strax innan jokken svänger mot NO, där det blir för mycket "ravin". Ungefär där parkgränsen gör en 90-graders-sväng
Dag 5 Längs Kungsleden till halvvägs mellan Sitojaure och Saltoluokta.
Dag 6: Vidare norrut.

Man måste dock stå ut med stenighet när man börjar ge sig iväg norrut.

Lycka till!

HåkanF

PS Vill man spara den maffigaste utsikten kan man givetvis vandra denna tur åt motsatt håll.


Nu närmar vi oss resan och vi kommer köra på en variant av den här rutten, dock kommer vi ställa bilen vid sitoälvsbron och gå till Aktse.


Ett par frågor har dykt upp:
Vi har förstått att det finns plats att lämna bilen vid bron, stämmer det?
Vad kan det ta i tid att vandra från bron till Aktse? Ca 17km har jag läst men hyffsat bra stig?


Tack för bra rutt-tips :)

Bonusfråga: Säg att allt går kanon och vi känner att vi har tid över. Finns det någon lämplig topp att bestiga utmed rutten. Vi funderade på Niehter-toppen.
 
Tur...

Ett par frågor har dykt upp:
Vi har förstått att det finns plats att lämna bilen vid bron, stämmer det?
Vad kan det ta i tid att vandra från bron till Aktse? Ca 17km har jag läst men hyffsat bra stig?


Tack för bra rutt-tips :)

Bonusfråga: Säg att allt går kanon och vi känner att vi har tid över. Finns det någon lämplig topp att bestiga utmed rutten. Vi funderade på Niehter-toppen.

1. Det finns gott om plats med att lämna bilen vid bron och man räknar generellt med att man går ca 3km/h i terräng...men efter vägen så håller ni säkert 4-4.5km/h. Och vill man inte gå den tråkig sträckan så kan man boka transport med 4-hjuling till bryggan hitom Aktse och båt ändå fram.

Sedan är det inga problem, ni hinner enkelt upp på Niehter om ni så vill.

Turförslag:
Gå upp på Skierfe, vidare mot Ridok eller Niether...och sedan går ni mot höjd 1112 och följer Lulep Vassjajågåsj neråt...det går en liten stig på hitsidan...ni följer den ner till den större stigen i botten av rapadalen och följer den till båtplatsen för upphämtning till Aktse, och tillbaka till bilen.

Denna tur kan såklart göras omvänt men är lite svårare då, kräver mer kartkunskap och att man kan läsa terrängen.
Lulep bjuder på en del fina vattenfall och deltan där man kan bada..och en Härlig vy över inre delen av rapadalen.

Tidåtgång: Aktse ToR 3 dagar.
 
Många bra tips och förslag, det uppskattas!

Vi har Claes Grundstens bok om Sarek som vi läst endel i. Känns ju inte som en omöjlighet att få till en hyffsad tur under den tid vi tänkt. En tur han beskriver följer rapadalen från skierffe in till skårkistugan, sen via basstavagge tillbaka till Rinim och vidare. En tur som visar mer av rapadalen, men kanske blir allt för mycket att hinna med? Går det båtar mellan rinim och sitojaurestugorna?

Gick denna ifjol. Startade vid sitoälvsbron runt 18 och tältade vid Aktse. Resten av turen du beskriver och tillbaka till sitoälvsbron tog fem dagar (endast topptur till skierfe). Väntade ut båtskjuts i rinim i några timmar, det finns ingen mottagning där och jag tror inte det är några regelbundna avgångstider. Öppnade lite väl hårt för min fysik och både höga vägen och Bastavagge blev rätt slitiga. Av den anledningen blev turen kortare än först planerat, men en väldigt fin expresstur! Kan tilläggas att det var en solotur, första besöket i parken och med väldigt lätt packning och tunna meshskor. Finns ju mer lättgångna vägar och jag skulle nog inte ha gjort denna tur på den tiden med vanlig packning.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
För ett antal år sedan planerade jag och en vandringskamrat en längre Sarektur. På grund av knäproblem tvingades vi planera om på plats, och istället genomförde vi en säkrare tur som visade sig bli riktigt trevlig.
Dag 1 Saltoluokta-Sitosjaurestugorna
Dag 2 Båt till Svine. Tältplats mellan Bassoajvve och Doaresoajvve
Dag 3 Skierfe med usikten. Sedan norrut via Abbmojavrre till Niehterjavrasj.
Dag 4 Genom Niehtervagge för utsikt ner i Rapadalen. I stort sett rakt österut och ner mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkko. Vidare mot och medströms Abbmojåhkå fram till en av mina allra bästa tältplatser någonsin, strax innan jokken svänger mot NO, där det blir för mycket "ravin". Ungefär där parkgränsen gör en 90-graders-sväng
Dag 5 Längs Kungsleden till halvvägs mellan Sitojaure och Saltoluokta.
Dag 6: Vidare norrut.

Man måste dock stå ut med stenighet när man börjar ge sig iväg norrut.

Lycka till!

HåkanF

PS Vill man spara den maffigaste utsikten kan man givetvis vandra denna tur åt motsatt håll.

Rent naturupplevelsemässigt, hur tycker du att denna tur gör sig jämfört med: Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapadalen (höga vägen)-Aktse-Saltoluokta ?
 
1. Det finns gott om plats med att lämna bilen vid bron och man räknar generellt med att man går ca 3km/h i terräng...men efter vägen så håller ni säkert 4-4.5km/h. Och vill man inte gå den tråkig sträckan så kan man boka transport med 4-hjuling till bryggan hitom Aktse och båt ändå fram.

Sedan är det inga problem, ni hinner enkelt upp på Niehter om ni så vill.

Turförslag:
Gå upp på Skierfe, vidare mot Ridok eller Niether...och sedan går ni mot höjd 1112 och följer Lulep Vassjajågåsj neråt...det går en liten stig på hitsidan...ni följer den ner till den större stigen i botten av rapadalen och följer den till båtplatsen för upphämtning till Aktse, och tillbaka till bilen.

Denna tur kan såklart göras omvänt men är lite svårare då, kräver mer kartkunskap och att man kan läsa terrängen.
Lulep bjuder på en del fina vattenfall och deltan där man kan bada..och en Härlig vy över inre delen av rapadalen.

Tidåtgång: Aktse ToR 3 dagar.
Bra tips som jsg inte tänkt på. Memoreras.
HåkanF
 
Rent naturupplevelsemässigt, hur tycker du att denna tur gör sig jämfört med: Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapadalen (höga vägen)-Aktse-Saltoluokta ?
Din färdväg ger mer upplevelsemässigt. Min färdväg är lättare att korta av om npgot skulle hända. Din väg är en av standardrutterna. Min väg är lite mer ovanlig.
Om jag vara fick besöka Sarek en enda gång så skulle jag föredra din väg.
/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.