Men då faller ju väldigt många av de förslag hon fått?TS skriver att hon söker ett tält för året runt bruk.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa singeltält - tips!!
- Trådstartare mseeri1
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Som en kommentar till ovan...
Mina tankar:
Jag skickade iväg Trolltind SL av 2 anledningar vilka gjorde att jag inte ens tog ut det i naturen:
1/ För kort innermått. Jag är 180 cm och min vintersäck låg emot innertältet. Så vill inte jag ha det.
2/ Öppning på kortsidan, men det hade jag kunnat leva med.
Soulo:
Ett fort! Tål förmodligen allt utom år av vinterstormar. Dock, jag är en tjockis & det blev för trångt, så jag gick bakåt till ett Unna.
För mig blev Unna den perfekta kompromissen då det som var viktigast var vinteranvändning & för kanotpaddling d.v.s. att det är självstagande men ändå rymligt.
Som en bonus öppnar man dessutom på långsidan vilket är ett stort plus för mig som är vig som ett kassaskåp. Fastfruset i packis...
Mina tankar:
Jag skickade iväg Trolltind SL av 2 anledningar vilka gjorde att jag inte ens tog ut det i naturen:
1/ För kort innermått. Jag är 180 cm och min vintersäck låg emot innertältet. Så vill inte jag ha det.
Soulo:
Ett fort! Tål förmodligen allt utom år av vinterstormar. Dock, jag är en tjockis & det blev för trångt, så jag gick bakåt till ett Unna.
För mig blev Unna den perfekta kompromissen då det som var viktigast var vinteranvändning & för kanotpaddling d.v.s. att det är självstagande men ändå rymligt.
Som en bonus öppnar man dessutom på långsidan vilket är ett stort plus för mig som är vig som ett kassaskåp. Fastfruset i packis...
Big Agnes Copper Spur HV UL1 mtnGLO
Jag har ett HB Solulo och är supernöjd med det. Kan dock bli väldigt varmt på sommaren. Jag har precis inhandlat ett Big Agnes Copper Spur HV UL1 mtnGLO för att använda vår/sommar/höst. Det är lätt, har bra ventilation, hyfsat rymligt. Nackdelen är givetvis att inner och yttertält inte är sammankopplade... I vilket fall är min korta erfarenhet av detta tält positivt so far. Ska även tåla vind bra. Har dock själv inte testat det ovanför trädgränsen.
Jag har ett HB Solulo och är supernöjd med det. Kan dock bli väldigt varmt på sommaren. Jag har precis inhandlat ett Big Agnes Copper Spur HV UL1 mtnGLO för att använda vår/sommar/höst. Det är lätt, har bra ventilation, hyfsat rymligt. Nackdelen är givetvis att inner och yttertält inte är sammankopplade... I vilket fall är min korta erfarenhet av detta tält positivt so far. Ska även tåla vind bra. Har dock själv inte testat det ovanför trädgränsen.
Som en kommentar till ovan...
Mina tankar:
.
Jo det kunde varit 1 dm längre men jag som också e 180 och använder det ensam, ligger på diagonalen som är 240 som längst. Sen e jag ingen vintercampare heller så sällan ett problem med sommarsäcken.
Unna var för tungt för ett 1-persontält tycker jag så därför valde jag bort det
Unna var för tungt för ett 1-persontält tycker jag så därför valde jag bort det
Du är fri att ha det hur trångt du vill, men på vintern har iaf jag en ”shitload” av prylar som jag vill ha inne, för min vinter är ofta ”blöt” & då kände jag att de 7hg extra som Unna väger var väl investerade. Dessutom blir inte tältet 240 på diagonalen, för du är knappast 1 cm bred, utan får ha ryggan att skeda med.
Min lösning är som din, flera tält, men om du ska ha ETT tält som funkar till allt, då håller inte Trolltind SL hur mycket jag än hoppades på det som vintertält.
Men, detta är min uppfattning. Ni kanske klarar att gå extremt lätt även på vintern (?), men jag blir hiskeligt varm under fysiskt arbete, och behöver då även bära extremt mycket extrakläder för att inte kvällen ska bli en katastrof. För min del så tror inte jag på idéen att krypa ner kl. 17 & sedan vänta till 07:30 på att gå upp med en onödigt blöt sovsäck & tråkig kväll som följd.
Hur gör ni andra på vintern?
mm man kan köra utan innertältet på tentipi då blir vikten 1,8kg ganska lätt ,,tycker nog jag ,,men ska man ha ett stabilt och säkert tält i höglänt fjällterräng blir vikten högre , man får nog köra på sin egna magkänsla då man ska välja ett bra tält bland tipsen .
Jag vet inte hur modellen utan innertält funkar i fjället på vintern, men i södra Sverige har jag använt den till vintervandring.
Sätter man ihop vandringsstavarna med HMG polestraps, byter några y-pegs mot shephard hooks och har lägger till ett AliExpress-golv slutar vikten på 1,75kg. Byter man ut silnylon golvet mot ex polycro slutar vikten på ca 1,5kg istället. Men är man van vid 2-väggstält så är det ju ett visst steg att gå för att ha enväggstält med löst golv. Själv fick jag jobba med min insektsfobi när jag började.
Unna
Jag samlar pengar till ett Unna. Det jag förväntar mig är:
Ta bort innertältet för lättvikt på hösten och våren utanför mygginvationen.
Lika så som rastskydd vid regnig paddlingsäventyr typ lunch.
Hoppas det fungerar som skydd vid orrspel spaning.
Sedan givetvis med innertält på sommar. Vinter har jag Najmat. Tänker jag rätt?
Jag samlar pengar till ett Unna. Det jag förväntar mig är:
Ta bort innertältet för lättvikt på hösten och våren utanför mygginvationen.
Lika så som rastskydd vid regnig paddlingsäventyr typ lunch.
Hoppas det fungerar som skydd vid orrspel spaning.
Sedan givetvis med innertält på sommar. Vinter har jag Najmat. Tänker jag rätt?
Kika på MSR Hubba eller Hubba Hubba NX, fina grejer!
Älskar MSR! ...men hur kul är det att använda ett 3-säsongerstält med snön yrande i innertältet, eller ännu bättre; det vräker ner blötsnö & du måste få upp tältet... [emoji33]
Kika på MSR Hubba eller Hubba Hubba NX, fina grejer!
Kör de fortfarande med sina "inner first"-system och 1500mm vattenpelare? Eller har de ändrat nåt?
Kör de fortfarande med sina "inner first"-system och 1500mm vattenpelare? Eller har de ändrat nåt?
Ja. Typ. Det enda med Nordisk resning/Exoskeleton mig veterligen heter MSR Hubba Tour & är FORMIDABELT när du behöver mycket plats, du har liksom ett ”garage” (absid) stort nog för alla mc-kläder+packning samt 4 fullvuxna drickandes en öl. Har även myggnät i absiden så man kan njuta av utsikten men undgå myggen. Dock inget fjälltält/4-säsong.
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar