Bästa singeltält - tips!!

Innertält i myggväv brukar bli dragigt och går inte yttertältet ner till marken runtom blir det mycket dragig. Har prövat och förkastat.
Vårt vindiga och regniga klimat kräver yttertält som går ner och innertält i väv inte nät.

go tur
 
Jag har använt Unna året runt på fjället och det är inga problem att hålla innertältet torrt vid regn som en del ser som problem. Enda nackdelen (förutom vikten) jag ser med Unna är ventilationen. Det kan bli olidligt på sommaren om man måste stänga helt p.g.a. mygg och blött på vintern om tältet är nergrävt i snö och helt stängt p.g.a. hårt väder.

/QUOTE]


Ursäkta trådkapningen, men har varit i TS dilemma och för mig landade det i att jag köpte en Tarp & myggtält för rent sommarbruk & ett Soulo för vinter & kajakturer.

Men jag har precis sålt mitt Soulo (för trångt med vintersovsäck etc.) & köpt ett Unna, men blev bekymrad när du skriver om ”dålig ventilation”, så hur dålig är den..?
 
Jag skaffade ett Fjällräven Abisko Lite 1 förra våren som jag är nöjd med. Jag tycker att det är rätt så gott om plats (jag är 180 cm), välventilerat och över lag förhållandevis gott om plats både inne i tältet och för packning i absiden. Hur det fungerar med vinterkläder har jag däremot ingen aning om då jag aldrig övernattat i sådana förhållanden utan vedeldad kåta.
 
Ventilationen i Unna

När jag skrev att Unna har dålig ventilation jämförde jag (i mitt huvud) med "riktiga" vintertält som t.ex. Nammatj eller Saivo där man kan skapa korsdrag trots att tältet är delvis nergrävt i snö.

Återigen handlar det om prioritering och upplevd komfort :) Tror inte Unna är sämre än andra små tält. Problemet är att det bara är en ventil och att den är integrerad i dörren. Om man inte kan ha dörren öppen (eller drag under duken) blir det ju lätt fuktigt. Har en gång varit med om att vakna upp med genomblött innertält och rejält blöt sovsäck i Unna på vintern. Jag var tvungen att ha helt stängt p.g.a. hård vind och snödrev. Tältet begravdes i en halvmeter snö på natten och det var genomvått inne trots -10 och blåst.

Sommartid stör jag mig på att Unna bara har myggnät i översta tredjedelen av innerdörren. Ja jag vet att det finns innertält helt i myggnät att köpa.

Kanontält i övrigt. Enkel hantering, rymligt, flexibelt, liten packvolym. Eftersom det är så stort invändigt är det lättare att undvika att röra ev. blött innertält jämfört med Enan / Akto / Soulo.

Oj det här blev långt :)
 
kanske tentipi olivin combi är ett alternativ ?? någon som har erfarenheter av detta tält lätt och kan passa som enmanstält i tuffare väderförhållanden .
 
mm man kan köra utan innertältet på tentipi då blir vikten 1,8kg ganska lätt ,,tycker nog jag ,,men ska man ha ett stabilt och säkert tält i höglänt fjällterräng blir vikten högre , man får nog köra på sin egna magkänsla då man ska välja ett bra tält bland tipsen .
 
Någon som har jämfört Hilleberg Unna och Niak?

Köpte ett Rogen, men lämnade tillbaks det då jag inte behöver två absider. Dessutom var jag lite rädd för att det blir dragigt och kallt på fjället. Niak verkar ha liknande variant på yttertältet som inte går hela vägen ned till marken som på Rogen, därför siktar jag på Unna istället nu.

Nackdel med Unna som jag ser det är bara två mindre saker : 1. lite tyngre/klumpigare 2. ingen möjlighet till mesh i hela dörren om man inte köper mesh-innertält.
Avsaknaden av stor absid på Unna gör mig inget, jag har plats för ryggsäck vid fotändan.
Fördelar med mer vädertåligt och mindre "prassligt" är bra med Unna.
Soulo och Akto/Enan har jag tittat på, men det är trångt inne, så det går bort.
 
jag har två tält f.n.

ett pyramidtält på 1 kg som helt ok men ingen premiumkvalitet utan ett enklare kinaköp för ca 1000 kr.

det jag sover mest i är ett helsport trolltind superlight på 1,4 kg. Bra volym invändigt med bra sitthöjd och 120 cm bredd. Hela tältet ryms innanför bågarna så inga absider. är man ensam kan man göra som med Unna - haka av ett hörn för att skapa utrymme för kängor och ryggsäck eller matlagning. funkar fint både i fjäll och som kajaktält på klipphällar. Riktigt bra ventilation också så aldrig kondens.

nackdelarna är den halkiga och tunna golvduken. avsaknadrn av absid gör också att man får tänka sig för innan man kliver ut om det regnar, annars får man vatten på innertältet. jag hakar alltid av hörnet först.
 
Det finns inget "bästa" tält...

Svårt att ge dig tips, när det inte framgår om du tänkt vintertälta, fast att du sneglat på Soulo kanske tyder på det? I det fallet får man säkert valuta för kupolkonstruktionen, den högre vikten (och större volymen) på Soulo, men för mig känns den helt onödig att bära på under den snöfria säsongen.

Det finns ett antal välgjorda enbågstält, fullt dugliga på fjället vår/sommar/höst, som väger kring kilot - t ex Vaude Power Lizard, som Bomaye tipsade om ovan. Här finns en gedigen recension på det tältet.
Ett annat exempel är Helsports Ringstind Superlight, som lyckas vara klart rymligare för ungefär samma vikt. Det är inte lika högt i tak som Soulo, men jag som är 170 lång sitter uppe på mitten med god marginal. Här finns flera recensioner på detta tält.
Hillebergs Akto är både tyngre och mindre rymligt. Enan är något lättare, men fortfarande inte lika rymligt som Ringstind.
Exped Vela har en del fina detaljlösningar, men är också tyngre.

Det finns fler. Här en väl upplagd sida, där det lätt att jämföra alla specifikationer på en hel del.

Här finns fler minimalistiska varianter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...