bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar?

ja som rubriken lyder hur ska jag slippa få 10+ punkteringar varje gång jag cyklar lite offroad i västra texas? är det enda att helt undvika att lämna vägen? eller finns det däck som tål dessa satans taggar som går igenom däck,slang,skosulor och tält!
 
Senast ändrad:
lite utanför ämnet

Hade taggproblem med skotkärran, frekventa punkteringar på skotkärran pga av taggar från Slånbärsbuskarna, taggarna på gamla torra grenar var allra värst, just dom grenarna man klippte bort och så när man skulle släpa bort grenarna till rishögen så gick ngn av de torra grenarna av.

Men "Classe i sjön" hade hjul med ngn gul gummiblandning, utan luft, fungerar kanon, kan lasta tungt kanske inte riktigt så tungt som med Gummihjul, men då var det nog överlast.

Någon borde väl ha löst ditt "ökenproblem", kan ju inte vara ensam om problemet.
 
En chansning kanske kan vara:
Hitta på nåt smart sätt att hälla i en skvätt sån här eller liknande i slangarna? Eller köra slanglöst med gegga i däcken?
Vätskan brukar täta små punkor så det kanske kan funka?
 
En chansning kanske kan vara:
Hitta på nåt smart sätt att hälla i en skvätt sån här eller liknande i slangarna? Eller köra slanglöst med gegga i däcken?
Vätskan brukar täta små punkor så det kanske kan funka?
Det där tätar ju bara när det redan har blivit punktering, dvs det är ju inget förebyggande som läker i realtid, utan att nån luft pyser ut.

Nu har jag inte stenkoll på MTB-sulor, men Continental har slicks till MTB och racerdäck med punkteringsskydd. Dom är så pass stolta över dom att du tom får nytt däck och slang och du skulle få punka med dom. Så ett tips är att kolla upp Continentals utbud av däck.

Ett bondmeck vore ju att fylla upp slangarna med fogskum, men jag har svårt att tänka mig att det håller i längden, utan mosas sönder så att det blir som punka iaf. Dessutom svårt att både fylla upp slangarna och få av däcken sen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.