Bästa och säkraste vattenfiltret!

Vad är viktigt att få bort?

Jag söker ett vattenfilter som jag kan koppla på slangen till min camelbak och på så sätt kunna ta vatten från vilken källa som helst och hälla rakt ner i vattenpåsen. Som jag förstått det efter massa googlande finns det i stort sett två alternativ för s.k. inline filters. Sawyers och Aquapure's traveller. Av dessa två är det bara Aquapure's som tar bort virus från vattnet och jag undrar (detta låter kanske dumt) hur viktigt det är att bli av med virus ur dricksvattnet?

Jag ska iväg i drygt fyra månader i höst/vinter. Kina, Nepal, norra Indien och Sri Lanka. Tanken är att helt slippa köpa buteljerat vatten och förlita mig på ett filter. Resan kommer innehålla mycket vandring och då Aquapure's filter klarar UPP TILL 350 liter vatten tror jag inte att det kommer räcka. "Klarar" man sig Sawyers filter som bara tar bort bakterier men som lämnar virus? Sawyer ska ju klara en miljon gallons innan det säckar ihop...

Finns det mycket virus i kranvattnet i nämnda länder? Eller blir mitt bästa alternativ att köpa två stycken filter från Aquapure? Sawyer har även en modell som tar bort virus men den verkar inte fungera som en inline till en vattenpåse.

Finns det kanske något filter därute jag inte känner till men som kan passa mina behov? Jag vill helst undvika vattenreningspiller. Använde sådana under någon månad i Västafrika tills jag tröttnade på smaken, drack kranvatten och fick Gardia (samtidigt som jag brottades med Malaria, inget att rekommendera).

Här är en länk till vad Sawyer tar respektive ej tar bort:
http://www.sawyer.com/tech-water.html

Tacktack, hejhej
 
Jaha ja nu blev jag ju tvungen att beställa en Aqua Pure Traveller. Ska bli väldigt spännande o testa. Jag återkommer med "betyg".:)
 
Både engelska och tyska nylon Melittafilter klarade inte av slit när vi prövade, de läckte igenom avsevärda mängder. PappersMelittafilter i Ortliebs läckande filterhållare fungerar vida bättre, dubblar dessutom till bryggkaffe på turen.

Ca 5 l filtrerat vatten per dygn/person räknade vi med vid kallt väder, sommartid i öken kan behovet öka till 15-20 l/p och dygn. Så 350 l kapacitet är ingen långtidslösning.
När man är beroende av vatten som i öken behövs reservdelar och reservfilter till vattenverket.
Waterworks II har fungerat väl för oss, liksom gravitationsfilter av rejälare kapacitet. Vård av vattenverket dagligen är ofta en förutsättning.
go tur
 
Använder man bara filtret för dricksvattnet så blir det inte några 5L dygnet - matlagningsvattnet kan man ju ofta grovfiltrera med nylonkaffefilter och koka.

Ett alternativ mot avancerade filterpumpar och så är att koka det och dra det genom ett partikel och kolfilter , nått eget med aktivt kol - blir som kranvatten
 
Använder man bara filtret för dricksvattnet så blir det inte några 5L dygnet - matlagningsvattnet kan man ju ofta grovfiltrera med nylonkaffefilter och koka.

Ett alternativ mot avancerade filterpumpar och så är att koka det och dra det genom ett partikel och kolfilter , nått eget med aktivt kol - blir som kranvatten

Vill du utveckla det och gärna ange källor?

I stan förbrukar de flesta mer än 350 l/dygn.
 
Geigerrig

Rekommenderar en Geigerrig med deras inline-filter. Eftersom man pumpar upp lufttryck i blåsan så behöver man inte suga vattnet genom filtret utan det rinner/sprutar av sig själv utan problem. De har två filtertyper. Har själv bara provat crypto-filtret. Att blåsan är lätt-tvättad är ett stort plus (kör ut-och-in i diskmaskin), så man kan köra rent vatten i blåsan när man har tillgång till det, utan filtret.

http://www.geigerrig.com/hydration-packs/accessories-reservoir-bladders-bite-valves-backpacks.html
http://www.geigerrig.com/hydration-packs/accessories-Inline-virus-filter.html
http://www.geigerrig.com/hydration-packs/accessories-Inline-water-filter.html
 
Kan hålla med om att 350 liter är lite, men nu ska jag inte till öknen, vad jag vet iaf. Tänkte ha det vid enklare turer i gamla Svedala. Om jag gillar det kanske det är värt o byta filter lite oftare.;)
 
Ni som har erfarenhet av dessa filter. Hur upplever ni att det påverkar smaken på vattnet? Minskar smaken av exempelvis järn eller skog, som man kan uppleva ibland?
 
Ja alltså väldigt mycket försvinner av skogs,järn och så - desutom det man kan bli sjuk av.

Dock är dom ännu bättre metoderna att koka och köra det genom partikel och aktivt kol - då kan man ta dyvatten med motorolja som nästan är gegga och fixa kranvatten av.
Dock tar det lite tid.

Men det är ganska onödigt även generellt - man grovfiltrerar och kokar eller klorar med vanligt klorin eller tablett även i ganska tät jordbruksinfrastruktur i närheten.

Jag kokar,kör igenom partikel/kolfilter när jag tar sumpvatten som det störtat ett flygplan med kärnvapen och 100 ton flygbränsle i - inte innan, nästan iaf - men det blir rent

Den oroliga,den som har bråttom eller den känslige köper ett pumpfilter går fort och enkelt.
Kostnaden för ett pumpfilter är inte så hög och man får några tusen liter.
 
Sawyer vandfilter

Hej. Håber det går jeg skriver på dansk. Jeg kan varmt anbefale Sawyer vandfiltere. Jeg har købt Sawyer Mini som er en del af min personlige nødtaske, og mine test er rigtige gode med det. Jeg tidligere brugt Lifestraw, men Sawyer Mini kan rense meget større mængder vand.
 
Skippa silvret

Jag har försökt att hitta ett vattenfilter som även renar vattnet från virus. Det verkar dock vara stört omöjligt utan att de innehåller silver. Är det någon som vet om ett bra alternativ? Annars återstår endast att koka det renade vattnet för extra säkerhet. (Möjligen kan klorering funka, men kräver viss reaktionstid.)

Silver vill vi ju inte ha i miljön. Källa (bland annat):

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Silver/
http://www.svensktvatten.se/Global/...nsumentprodukter Råd och Rön sep 2008 (1).pdf
http://www.chalmers.se/sv/institutioner/ee/nyheter/Sidor/nanosilver-fran-klader.aspx
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...