Bästa och säkraste vattenfiltret!

Vad rekommenderas som vattenfilter i dagsläget? Vill ha nåt lättburet och snabbt att ta med till fjälls. Normalt brukar vi bara dricka det vi hittar, men nu har jag en snart 2-åring att ta hand om, och är lite nervös för att ge henne vatten rakt från bäcken...
 
Hmmmm. UV-behandling är bra när det är fråga om fasta installationer i vattenverk. Men då är vattent i princip rent. Vannligt fulvatten från en skogsbäck är även efter filtrering missfärgad, d.v.s. har ett högt färgtal på fikonspråk. Detta sätter ner effektiviteten hos en UV-lampa. I vilken utsträckning det sker kan jag inte säga på rak arm. Det kan dock kompenseras genom längre behandlingstid med UV-lampan.
 
Jag har kört med xinix aquacare-droppar sen en tid tillbaka, och känner mig trygg med dem.
Har ganska känslig mage tycker jag, men har hittills inte haft några problem som jag kan härleda till dricksvatten. Däremot blir man ju fast med dålig smak och eventuella kemiska föroreningar i vattnet.

Ny lösning som jag planerar för är: Grovfiltrering ned i vattensäck typ camelbak. I med aquacaredroppar. Inline kolfilter i drickslangen, eller genom slangen ned till extern flaska, för att få mer välsmakande vatten och förhoppningsvis minus en del tungmetaller etc. Kanske inte en 100% lösning men bättre än bara dropparna. Vad tror ni?

(Lifestraw som backup, ifall någon del i kedjan fallerar.)
 
Jag kör själv på produkter från Pure Hydration.

Valde dem för att man påstås få någon sorts skydd mot enstaka tungmetaller och annat utöver bakterier och virus. Inte satt mig in i det hela tillräckligt för att skaffa en bestämd åsikt om huruvida detta är relevant överhuvudtaget.

Men jag är klart nöjd med systemet i sig. Har både inline assembly som var väldigt enkelt att koppla in på min platypus och så enlitersflaskan. Som jag beställde med en extra vanlig kork också. Då kan jag ta med mig flaskan fylld med rent vatten och bara koppla in filter när jag blir tvungen att ta vatten jag inte riktigt litar på.

Tror inte någon annan har något tryggare, tror inte heller att just detta system skulle vara tryggare än konkurrenterna. Men det funkar bra, var någorlunda rimligt i inköpspris och den på papper så begränsade kapaciteten på 350 liter innan filterbyte är inget som är ett problem för mig.
 
Jag har kört med xinix aquacare-droppar sen en tid tillbaka, och känner mig trygg med dem.
Har ganska känslig mage tycker jag, men har hittills inte haft några problem som jag kan härleda till dricksvatten. Däremot blir man ju fast med dålig smak och eventuella kemiska föroreningar i vattnet.

Ny lösning som jag planerar för är: Grovfiltrering ned i vattensäck typ camelbak. I med aquacaredroppar. Inline kolfilter i drickslangen, eller genom slangen ned till extern flaska, för att få mer välsmakande vatten och förhoppningsvis minus en del tungmetaller etc. Kanske inte en 100% lösning men bättre än bara dropparna. Vad tror ni?

(Lifestraw som backup, ifall någon del i kedjan fallerar.)

Det där är ju den bästa och lättaste lösningen
 
Jag har kört med xinix aquacare-droppar sen en tid tillbaka, och känner mig trygg med dem.
Har ganska känslig mage tycker jag, men har hittills inte haft några problem som jag kan härleda till dricksvatten. Däremot blir man ju fast med dålig smak och eventuella kemiska föroreningar i vattnet.

Ny lösning som jag planerar för är: Grovfiltrering ned i vattensäck typ camelbak. I med aquacaredroppar. Inline kolfilter i drickslangen, eller genom slangen ned till extern flaska, för att få mer välsmakande vatten och förhoppningsvis minus en del tungmetaller etc. Kanske inte en 100% lösning men bättre än bara dropparna. Vad tror ni?

(Lifestraw som backup, ifall någon del i kedjan fallerar.)

Tycker det låter vettigt och lätt. Kör själv med Steripens grovfilter "Fits all" i nalgene canteen, + Micropurtabletter.
Har aldrig kört med blåsa/slang. Inlinefilter låter intressant! Länk, mer info?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.