Bästa mjuka brödet på fjällvandring?

Förklaringen är väl att det är ju dyrare med majssmjöl.

Naan är ju gott också, vitlöksvarianten man får hos indiern.

Naan är kalas, men kräver ägg, smör/ghee och yoghurt (eller liknande beroende på recept och autencitetskrav).

Men en helt vanlig vetedeg av enklaste märke går utmärkt att köra i stekpanna. Man stekte sannolikt bröd på häll långt innan man började bygga ugnar. Hällstekta, platta bröd i olika varianter finns världen över.

Min poäng var hur som helst att det faktiskt blir lättare (och hållbarare) att bära med sig torringredienserna. Degen kan jäsa i en ziploc eller liknande, någon kraftig plastpåse som går att återanvända,under dagen när man vandrar eller över natten. Så har man färskt bröd på ett par minuter när det är dags att äta.

Är du riktigt om dig och kring dig blandar du torrjäst, mjöl, salt i en påse. Då behöver du bara ta lagom mängd och tillsätta ljummet vatten.
 
är inte pinnbröd ändå det enklaste ute på turen? man kanske kan ha i lite vitlökssmör i degen också eller rosmarin?

Det är nog inte så bränsleeffektivt att steka pinnbröd över gaskök (över bensinkök skulle jag inte rekommendera alls, och ABSOLUT inte över spritkök). Kan du elda är det förstås en annan femma.
 
Min fundering gäller framför allt inte tortillabröd utan allt bröd som förvaras i plastpåse (och det är ju det mesta man köper i vanlig affär). Mellan brödet och plasten uppstår gynnsamma förhållanden för mögel. Att förvara i papperspåse är bättre, å andra sidan torkar brödet ganska fort. På fjälltur stoppar jag därför först in brödet i en papperspåse och därefter ner i en plastpåse. Mitt eget hembakta fjällbröd (recept finns på min blogg) håller då minst en vecka och det tror jag att många andra bröd också skulle göra.
Jo håller med om pappersförpackning. Gör samma med parmesanen som jag brukar ha med, det finns ett par märken som är i pappersförpackning.

Jag packar bröd och annat smått i matväg som jag vill hålla ordning på och inte krossa (kex etc), i plastbytta, där hålls innehållet bättre luftat än i påse även om det är stängt. Antingen smågodislåda (100 gram) eller lite mindre Lidls förpackning för kokospinnar (50 gram) - fast själva kokospinnarna är vidriga så de får någon annan äta upp så jag kan få lådan. :)
 
Jag förvarar bröd (fast hemma) som fowwe, av samma anledning.
Vattenhaltiga ömtåligare saker som ska förvaras kallt, inte bli kondensblöta men inte heller torka ut, har jag i glassbyttor e.d., i kylen, tillsammans med lite hoprullat hushållspapper i varje bytta, som då kan stängas helt utan att grejerna "svettas" därinne. Pappret får alltså agera kondenshindrande fuktbuffert enligt samma princip som fowwes brödförvaring. Typfall: små lösa salladsblad som babyspenat och ruccola, rädisor m m, men funkar även fint för mjuka vattenrika småkakor o.d.
 
I bland har jag blandat vetemjöl, bakpulver, salt och mjölkpulver i en plastpåse.

Sedan är det bara att blanda med vatten och steka i Trangian, bli lite som tunnbröd av skones/pizzadeg, man kan ju ta annat mjöl om man vill.
 
Roligt tråd och ännu roligare att de flesta verkar föredra finskt bröd. Annars borde väl gàhkku vara det optimala fjällbrödet. Är det ingen av er som har testat det?
 
GLÖM MJUKTBRÖD på långtur utan Sherpa ev torka lika mat och lägg i lite vatten kanske en inv. fuktig påse blir ok jag packar så mkt hårt som får plats när allt annat är packat ivf kan man ju lägga i en påse ovan ´topplocket´brukar lätt bli smulor annars.
Jag ska vakum packa en middag till första kvällen frame 18.15 i Finse N.då kanske lite eget bakat bröd(även den sämsta hemma bagaren kan åstadkomma bättre bröd än i affären jag har dock +40 års erf och inne på 3 dje. maskinen )
 
I bland har jag blandat vetemjöl, bakpulver, salt och mjölkpulver i en plastpåse.

Sedan är det bara att blanda med vatten och steka i Trangian, bli lite som tunnbröd av skones/pizzadeg, man kan ju ta annat mjöl om man vill.
Jag kan inte längre äta gröt på morgonen (vilket är en stor sorg för det hade gjort vandringslivet enklare) så jag kör numera stekpannebröd och då gör jag precis som Stordrulen - mjöl, bakpulver, salt och mjölkpulver i en ziploc-påse och sedan häller jag i med vatten och knådar till degen snabbt i påsen när jag ska göra bröden. Jag gör dem ungefär 1 cm tjocka och steker på så låg värme jag kan, några minuter på varje sida. På med ghee eller smör beroende på vandringens längd och tid på året, så har jag en frukost som gör att jag står mig bra till lunch.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.