Bästa mjuka brödet på fjällvandring?

ok, det har jag aldrig sett faktiskt, däremot blir de hårda om de inte ligger tätt. Hemma har jag dem i frysen, och tar upp och tinar på 5 minuter när jag behöver dem. Sällan jag har ett paket öppnat så värst länge. De brukar gå åt på ett par dar.
Några dagar brukar funka hemma, men sedan är det förhöjd risk. Vet som sagt inte om det går snabbare, långsammare eller lika "ute". Försöker också äta upp så fort paketet är öppnat.

/Patrik
 
Pumpernickel är en favorit. På vintern kan det vara idé att bre och lägga på ost redan hemma och packa tätt i plastlåda i små plastpåsar typ dagsranson för att undvika smulning.

På sommaren brer jag i samband med måltid. Smör håller konsistensen bättre än Bregott och margarin tycker jag under en vandring eller cykel/paddeltur.

Thure
 
Några dagar brukar funka hemma, men sedan är det förhöjd risk. Vet som sagt inte om det går snabbare, långsammare eller lika "ute". Försöker också äta upp så fort paketet är öppnat.

/Patrik
Hemma håller ett öppet paket tortillabröd lätt en vecka. Har utan problem haft dem i tät fryspåse i skafferiet i två, kanske tre veckor utan synlig påväxt. Men det är sällan de räcker så länge å andra sidan.

Samma ute på vandring. Brukar ha med ett 6-pack tortilla bröd, dvs de lite större. 4st äter vi till middag jag och frugan med någon smaskig röra och mjukost på toppen. Resterande två bröd går åt vid nästa dags frukost.
Men skulle vi inte äta några bröd till middag så håller bröden utan problem under hela vandringen för vår del, eftersom vi aldrig tältar mer än 4 nätter som mest.
 
Jag tar visserligen inte bröd med på vandring, men hemma är Röstånga Mölla en favorit i särklass.+ Det finns några varianter med olika mjöl- och fröblandningar, men ala är surdegsbakade (utan att vara sura/mörka, sådant är resultatet av ett kulturellt missförstånd), saftiga, så aromatiska som bara långjästa bröd kan bli, saftiga men kompakta som tegelstenar, så de vore hyfsat effektiva att ha med på vandring. Surdegsbakade långjästa bröd håller sig länge och blir inte trista med tiden - snarare tvärtom, smakerna mognar fram. Vi har haft dem liggande länge i rumsvärme utan problem.
Vet inte hur långt upp i landet deras distribution sträcker sig, men ett tips för minst sydvästskåningar.
 
Ett bra bröd skall inte innehålla något annat än mjöl, salt och vatten.
Helst enbart fullkornsmjöl. Stenmalet.
Min åsikt.
Om något annat är iblandat uppstår frågan, varför?
Men jag har finska rötter, så matbröd får inte vara sött.
Och rågbröd är normen.


/John
 
Romarna hade lite gåsfett i sitt. Romerska Legionerna gick på soppa och bröd.

Jojo, men så är de ju döda hela bunten också ...

Skämt åsido, sådantdär finsk svart bröd håller bra som tusan. Och det är fortfarande gott när det börjar bli torrt, blir mest segt liksom.

Annars är tortilla och liknande jäkligt lätt att göra även i fält. Kräver iofs en stekpanna av något slag, men den vikten sparar man in eftersom man slipper släpa på bröd (som ju innehåller rätt mycket vatten). Man borde kunna göra tortilla på grövre mjöl, men jag har aldrig testat.
 
Annars är det supergott att baka stekpannebröd till frukost. Vetemjöl, bakpulver, olja, vatten, salt, kardemumma. Man kan stoppa i lite havregryn el russin. Gör en deg, sen platta kakor, stek några min i stekpannan på köket. Med smör & korvskivor.
 
Min erfarenhet är att tortillabröd snabbt möglar när man öppnat det lufttäta paketet, mycket snabbare än "limp-bröd" och det oavsett märke på tortillabröd. Vet inte varför och inte heller om det gäller alla eller bara hemma hos oss. Öppnat paket tortilla som efter öppnning omsluts av annan vanlig fryspåse i rumstemp (omkring +20) brukar bara hålla några dagar innan påväxten kommer, hemma i köket. Är det bara jag som upplever detta? Vet inte heller om det blir bättre, sämre eller lika om man har med det ut i naturen.

/Patrik
Min fundering gäller framför allt inte tortillabröd utan allt bröd som förvaras i plastpåse (och det är ju det mesta man köper i vanlig affär). Mellan brödet och plasten uppstår gynnsamma förhållanden för mögel. Att förvara i papperspåse är bättre, å andra sidan torkar brödet ganska fort. På fjälltur stoppar jag därför först in brödet i en papperspåse och därefter ner i en plastpåse. Mitt eget hembakta fjällbröd (recept finns på min blogg) håller då minst en vecka och det tror jag att många andra bröd också skulle göra.
 
Tortilla ska bakas på majsmjöl, men det fuskas med det i Sverige

Finns aldrig maza harina att köpa på ICA … och det är sannerligen inte bara i Sverige man bakar tortillas på vete.

Men det finns gott om andra platta bröd att välja på. Kanske kan man göra lompe på torkad potatis? Eller chapati, eller …
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.