Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat))

Jag har idag investerat i ett Mammut Softskin. Var det ett bra köp eller rekommenderas något annat?
Min pojkvän köpte ett Trengoworld Air, och det är ju lättare och smidigare att packa men hur är det med komforten, någon som vet?

Jag har nött på ett MacKinley deluxe (200x63x9) i 13 år. Har fungerat ypperligt på alla underlag men tar för stor plats hoppackad. Ventilerna är inte helt supertäta men håller fortfarande en hel natt.
Tror att principen är den samma som din soft mat.

Jag köpte inför en resa där jag verkligen behöver allt utrymme i kajaken ett nytt. Det blev Thermarest All Season NeoAir. Verkar mycket skönt! Ska hårdtesta det snart. Poängen jag vill komma till är att:

Platta liggunderlag med eller utan fyllning är sköna men tar stor plats.

Många älskar Expeds Downmat men då denna har luftkanaler som går på längden kan jag inte använda den. Min rygg vill inte.

NeoAir och den din pojkvän köpt har kanaler på tvären vilket underlättar om man sover på sidan eller har känslig rygg. (Nu är detta min privata åsikt. Det finns säkert tusentals helnöjda Expedanvändare).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mammut softskin, är det det på 3,8cm som xxl säljer? För samma pris som det på xxls hemsida får du ett exped eller thermarest levererat hem från England. Själv stod jag inte ut på ett neoair med tvärsgående luftkanaler och det var rätt bökigt i large-versionen att både fylla och tömma på luft. Synmat kändes klart skönare men handpumpen var jobbig.

Om ni tänker er att sova på något mindre mjukt än gungfly så skulle jag rekommendera tjockare underlag, helst med isolering i också för att slippa kyla underifrån. Men en del lyckas ju somna på en cm skumplast. Andra är som jag lite prinsessan på ärten.

Egentligen behöver man provsova liggunderlag precis som man behöver provbära ryggsäckar under de förhållanden man sedan tänker använda dem.

Jag älmnade tillbaka mitt mammut, kände att det blir nog en aning otympligt på tur - och köpte istället ett likadant som min pojkvän köpte.
Invigde det i två nätter nu och ärr väldigt nöjd! Lätt och enkelt att blåsa upp och tappa ur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips