Bästa impregneringen för tvättad gore-tex

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

bergh

Avslutat
tycker det är märkligt att man ska behöva impregnera plast i 5000 kr-klassen för att det ska vara tätt....
 
mm..

håller med.. glömde göra det en gång med en fjällräven jacka i nåt annat membran och den läckte som ett såll.. man vart dyngsur.. trist..
 
Plast i 5000-kronors klassen

berghå; sa:
tycker det är märkligt att man ska behöva impregnera plast i 5000 kr-klassen för att det ska vara tätt....

Man behöver inte impregnera Gore-Tex kláder eller dito skor för att de ska hàlla tätt: tátheten sköter membranet om.

Däremot kan det vara lämpligt att impregnera yttermaterialet (textil, läder etc) vid jämna mellanrum för att bibehàlla dess vattenavisande förmâga.

Underlàter man att impregnera yttermaterialet kan detta med tiden börja mista sin vattenavisande förmàga, och börjar dâ suga àt sig vatten och bli lite tungt och otympligt. Vattnet kommer dock inte igenom membranet och in "under" jackan.

Om yttermaterialet vore av plast som Aron antyder sà skulle man â andra sidan inte behöva impregnera det (antar jag).

Mvh / Mats
 
jooo

g-tex behöver visst impregneras för att fortsätta andas och hålla tätt. det står ganska uttryckligen på alla membran produkter man idag köper..
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: jooo

ptte; sa:
g-tex behöver visst impregneras för att fortsätta andas och hålla tätt. det står ganska uttryckligen på alla membran produkter man idag köper..
malindo ovan har rätt. Impregneringen avser yttertyget, så ytspänningen ökar och det inte blöts ner så lätt. Membranets funktionssätt är ju ett annat, nämligen att hindra vattendroppar från att tränga in genom att de mikroskopiska hålen i membranet är för små, samtidigt som hålen ändå är tillräckligt stora för att tillåta ånggenomsläpp. Membranet är din garanti att jackan inte ska läcka, trots att yttertyget kan bli blött.
[Ändrat av Raskesven 2003-06-16 kl 00:30]
 
Ett litet tillägg till frågan.
Gore rekomenderar att man torkar kläderna varmt efter tvätt t.ex. i en torktumlare för att på så sätt "aktivera" impregneringen. Denna metod kan också tillämpas på frilufskläder utan GTX, Haglöfs rekomenderar detta till sina Rabotkläder exempelvis.

Om det verkligen fungerar låter jag vara osagt...

Mvh Tomas
 
novas husse; sa:
Ett litet tillägg till frågan.
Gore rekomenderar att man torkar kläderna varmt efter tvätt t.ex. i en torktumlare för att på så sätt "aktivera" impregneringen. Denna metod kan också tillämpas på friluftskläder utan GTX, Haglöfs rekomenderar detta till sina Rabotkläder exempelvis.

Om det verkligen fungerar låter jag vara osagt...

Mvh Tomas

Att värma kläderna efter tvätt (stryka, torktumla..)brukar vara nâgot man även rekomenderar till kläder med teflon-beläggning, för att denna ska fungera OK áven efter tvätt (vattenavvisande, látt att ta bort fläckar etc).

Mvh / Mats
 
Re: Plast i 5000-kronors klassen

malindo; sa:
Om yttermaterialet vore av plast som Aron antyder sà skulle man â andra sidan inte behöva impregnera det (antar jag).

En litet besserwisserism:
De flesta friluftskläder och -prylar är ju helt i plast. Men man ju göra olika saker med plast. Tyger av plast har vi ju sysslat med i över femtio år :)
(fast de behöver ändå impregneras för att inte binda vatten, som sagt)
 
Re: Re: Plast i 5000-kronors klassen

Nordesjo; sa:
De flesta friluftskläder och -prylar är ju helt i plast. Men man ju göra olika saker med plast. Tyger av plast har vi ju sysslat med i över femtio år :)
(fast de behöver ändå impregneras för att inte binda vatten, som sagt)
`

Sehr geehrter Herr Dr. Wisserbesser:

OK, en annan tänkte ju ett steg lángre dà, men fór vissa kollegor màste man visst förklara allt!: (blinkande, leende smiley)

Vi kör:

1: Aron anvánder "plast för 5000-spánn" pà ett vis som har till syfte att ge lásarna tanke-fels-asociacionen: "En galon-regnjacka för 5000 spänn, huh, vilket bedrágeri!"

2: Och en galon-regnjacka behöver man ju inte impregnera.

Med vänliga hálsningar fràn en annan odräglig besserwisser:

Dr. Malindo
 
Re: Re: Re: Plast i 5000-kronors klassen

malindo; sa:
1: Aron anvánder "plast för 5000-spánn" pà ett vis som har till syfte att ge lásarna tanke-fels-asociacionen: "En galon-regnjacka för 5000 spänn, huh, vilket bedrágeri!"

Ach so.
Ok, så uppfattade inte jag det, utan snarare som att Aron missupfattat funktionsplaggens funktion, typ: "varför ska man impregnera Gore-tex, det är ju vattentätt och dyrt".
Men jag kan ha fel. Eller förresten: det kan jag ju inte. Och om jag har fel är det inte mitt fel.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.