Bästa fickradion på fjället?

nermander; sa:
asp; sa:
Njae, inte helt rätt. Längre antenn ger alltid bättre förstärkning.

Så jag har blivit grundlurad som alltid trott att en antenn är en resonanskrets?

Generellt kan man säga att om du skall sända på antennen så måste den vara i resonans, men man kan fixa detta i antennanpassaren, själva antenntråden behöver inte vara perfekt avstämd. Vid mottagning är det inte lika noga, men om du har ont om plats och endast skall ta emot på en frekvens, så är antennen effektivast när den är i resonans. Jag har ju mest skrivit om kortvåg här eftersom det nog är det som funkar bäst ute på fjället (om det nu är där fickradion skulle användas) och då vill man nog kunna ta in flera olika frekvenser och då får man kompromissa.

Jag kan ha fel rent tekniskt, men detta är mina erfarenheter
 
Utan att gå in på några teknikaliteter kan jag berätta att jag köpt en Sangean ATS 606A FM/LW/MW/SW radio. Jag hade med den under senaste turen och till min förvåning var det inga problem med FM-mottagning i området mellan Kiruna och treriksröset. De kanaler som mottogs bäst var P3 och P4 medan P1 och P2 sändningarna inte var lika starka. Ibland använde jag en mycket enkel trådantenn som man fäste på den vanliga teleskopantennen, vilket förbättrade mottagningen en del. Radion har även separat uttag för extern antenn, men under denna fjälltur upplevde jag aldrig att det behövdes. Jag lyssnade dock inte så mycket på kortvåg.

/David
 
f_lindstrom; sa:
Det finns mobilelefoner som har inbyggd fm-radio. Kan vara något att tänka på när det är dags att byta telefon.

Jag har en nokia 5100 med inbyggd radio. Den fungerar ganska bra inom bebyggda områden, men när man kommer en bit "utanför" är det omöjligt att få in nånting!
 
Alternativ

Ett bra alternativ till radion om man vill höra väderleksrapporten är att lära sig läsa molnen. Det är inte speciellt svårt och det ger en mer exakt lokal prognos.

Tompa!
 
Re: Alternativ

kvasse; sa:
Ett bra alternativ till radion om man vill höra väderleksrapporten är att lära sig läsa molnen. Det är inte speciellt svårt och det ger en mer exakt lokal prognos.

Tompa!

Hmm, jo.
Ett annat alternativ är att sträcka ut handen och känna efter om det regnar. Då blir den lokala prognosen snudd på hundraprocentig. ;-)

Frågan är ju hur stor förvarning man vill ha. SMHI ser ju fronter och lågtryck långt innan cirrusmolnen dyker upp vid din horisont. I synnerhet om det är berg ivägen, så att horisonten befinner sig en kilometer bort...

Frågan är vilken förvarning du behöver. Följer du en led och har bra tält behöver du egentligen ingen förvarning alls. Blir vädret för dåligt så slår du läger. Inget mer med det.
Går du mellan stugor behöver du veta om det är dumt att ge sig ut på nästa etapp eller inte. Alltså en förvarning på ett halvt dygn.
Samma sak om du skall passera en knivigare passage, eller göra en topptur.
Går du helt fritt kan du behöva längre förvarning, för att göra vägval.
 
Jag struntar i stort sett i väderrapporterna, det blir som det blir. Däremot tycker jag det är trevligt att kunna lyssna på ffa P1 när jag är ute.

/Dave
 
Mellanvåg

asp; sa:
nermander; sa:
Jag har en Philips AE3670 med ca-mått 80x40x15 mm. Den fungerar på både FM och AM dvs UKV och MV. Det svenska sändarnätet är nerlagt på MV men våra norska grannar sänder fortfarande på mellanvåg, det gör att man kan lyssna på det norska vädret om man inte får in det svenska FM-nätet uppe i fjällen. Min lilla radio som f.ö. bara använder ett enda AAA-batteri har hittils fungerat utmärkt både i skogen och till fjälls. Tyvärr används hörlurssadden som antenn så det går inte att ansluta yttre antenn (utan att göra våld på apparaten). Radion tar lite ström, har använt den i två år utan att byta batteri! //p-a

Vikt och pris på din radio? Finns den fortfarande till salu?

P1 sänder faktiskt vissa tider på mellanvåg och det kan vara bästa alternativet för väderleksrapporter när man befinner sig t ex i svenska fjällen eller finska skärgården. Kortvåg är mindre användbart i Norden.

05:30 - 08:00 P1 på mellanvåg (1179)

Se http://www.srp6.net/table/show_week_sve.php?

Norska mellanvågsstationer:
Mellombølgefrekvenser:

Kvitsøy: 1314 kHz
Vigra: 630 kHz
Røst: 675 kHz
Ingøy: 153 kHz
Longyearbyen: 1485 kHz


Hälsningar Thure
 
Radio till mobil eller i mobil

Finns det någon bra radio som fungerar bra i naturen
ihop med mobil eller i mobil?
Vill inte ha med för många prylar och mobilen tar man ju med sig.
Nokia 5100 fungerar ju tydligen inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.