Bästa färdvägen Sarek?

Jag har 3 alternativa färdvägar till vandring i slutet av juli:

Sitojaure- Pastavagge -Pielavalta t.o.r.

alternativt

Sitojaure-Pastavagge-norr om Äpar-Sitojaure

alternativt

Staloluokta- Alajaure - Alkajaure-Tarraluoppal

Vilken färdväg är den: Vackraste? Lättaste (vadställen, branta skrån osv)?

Så tacksam för svar!

/Anna

Alajaure är definitivt en mycket vacker plats i vackert väder. Den tur du skrivit först är nog rätt lättgången.
Sito(Rinim) norr om Ähpar har jag gått mest av misstag,men det är fint och lättgånget,det är väl jokken som kommer från Pastavagge som bör passeras vid lågt vatten.
Sen närmare sjön mot Pielaslätten och när man ska runt mot Pastavagge finns många men inte svåra vad.
Det svåra vadet i Pastavagge har nog många andra vandrare upplysningar om,Själv vände jag tillbaka ned i Pastavagge innan jag nådde dit.
Använd sök på dessa geografiska namn;sen har jag skrivit i min blogg om turer längs dessa sträckor och har en del bilder i mitt album.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tack för svar! Idag känns det mest som vi vill vandra pastavagge - pietsaure. Samtidigt som suget efter själva rapadalen är stort - var där lite förra året och det är något speciellt med det stället. Funderar även på att vandra pastavagge-rapadalen-akste. Har du gjort det någongång? hur är det med vadställen i rapadalen? svåra?

Från Pastavagge kommer man ju mot Pielaslätten,sen kan man gå genom Snavvavagge och genom Rapadalen.
Vid lågvatten inga problem att passera vattendrag,men högvatten lär ju kunna bli problem.
Om man inte vill gå nedersta biten av Rapadalen mot Nammats så kan man välja gå uppåt vid nån renvaktarsktuga,minns inte vad jokken heter (nåt på V tror jag) och sen gå så man kommer mot Skierfe,mot Kungsleden till Aktse eller vända åter mot Saltoluokta.
Finns många turbeskrivningar på Utsidan av dessa vandringsvägar.

Alep Vassjajåkåtj heter nog jokken du syftar på, Britt.

Ett alternativ är att ni håller er till plan 1, men gör en dagstur till Rapadalen, via Snavvavagge. Ni får en finfin vy över Rapaselet från Snavvavagges södra del. Tillåter vädret kan ni till och med bestiga Låddepakte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips