Bästa allround skaljackan?

Lånar tråden lite, söker också en skaljacka. Ska ha den till:

utförsåkning
Fiskeresor till fjälls/vandra
Klättring

mina önskemål är:
Slitstarkt 3lagers vattentätt
Lång rygg
Huva stor nog för hjälmen

kikat lite på haglöfs spitz, haglöfs roc spire och arctreyx beta ar.
Båda haglöfsjackorna är dock inte så långa i ryggen vet inte heller hur dom passar sig med hjälm. Vikt är inte så himla noga, den får hellre kännas rejäl. Less då min förra bergans jacka tappade en massa Membran dermatrax eller vad det heter. Det var dock en tvålagers.
 
Själv väljer jag specifika skalplagg för specifika ändamål. En enda jacka till allt blir alltför mycket en kompromiss och för det mesta ganska obekvämt, och inte billigare heller, om det skulle vara en förhoppning.
 
Själv väljer jag specifika skalplagg för specifika ändamål. En enda jacka till allt blir alltför mycket en kompromiss och för det mesta ganska obekvämt, och inte billigare heller, om det skulle vara en förhoppning.

jag är redo att kompromissa, egentligen söker jag typ en skidjacka som jag kan till att skydda mig mot regnet vår sommar höst. Fjällresorna på sommaren sker med båt eller helikopter är ingen sommarvandrare. Så ska jag vandra på sommar kan jag gott och väl kompromissa lite.
 
Mycket bra tankar i tråden. Lärorikt! Jag paddlar året runt. Jag söker en skaljacka att ha under pauser och i bas. Därför vill jag ha sköna fickor för händerna! Gärna 4-5 fickor för både händer och prylar. Tyvärr är det svårfunnet eftersom jackorna är gjorda för att bära ryggsäck. Jag har bra lager 2 och en bra regnjacka. Skaljackan behöver alltså inte vara regntät, men vindtät. Sällan är det vinstilla när man pausar eller gör bas i skärgården. Har tittat på Fjällräven och Lundhags friluftsjackor, toppsköna och bra, men packvolymen blir för stor. Någon som har ett bra förslag?
 
Det är ingen Tuliks det är en storm cag väldigt stor skillnad. Storm cagen är perfekt som pausjacka att dra utanpå allting. Då får ett till lager som är vatten och vindtätt vilket värmer väldigt mycket.
Du kan ju också ha den som regnjacka när det är för varmt o paddla med torris. Börjar det regna bara ta fram den ur ex fixaluckan och dra över allting. Har ingen själv ännu men har testat dom o hört hur dom lovprisas av ledare på paddlingar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.