Bäst såg för stockar

Hej, har några stockar på stugan som jag behöver såga upp. Dom är 15-25 cm i diameter om jag minns rätt och främst tall, någon björk kanske. Mest såna som flutit upp på stranden och legat på land sen i somras, så borde vara relativt torra.

VIlken typ av såg (inte eldriven) är bäst i det här fallet?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Räknade lite in motordrivna sågar i elsågar. Ursäkta att jag var oklar. Alltså något helt handdrivet och inte otroligt tungt eller dyrt.

Bågsåg av bra kvalitet. dryg hundring på JULA. Ta den största tycker jag och få möjlighet att dra långa drag. Bygg sågbock!

Tack för tipset :) Har inte jula här men kan säkert hitta en såg... för 3-4x det priset! Men hur som helst helt överkomligt.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Vi hade en jäkligt stor bågsåg vid sommarstugan som vi var två personer som körde med, med tanke på att det var mycket långa drag och att man hjälptes åt gick det fort att såga och var inte så tungt.
Hittar du en sådan såg och någon som hjälper dig så går det nog fort att såga upp stockarna!

Beroende på antalet, skicket och hur många kap per stock så rör det sig om en redig arbetsinsatts oavsett val av handsåg. Bågsågen är dock att föredra men det finns lite olika att välja mellan. Välj den största du hittar med de största tänderna.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.