Bäst såg för stockar

Hej, har några stockar på stugan som jag behöver såga upp. Dom är 15-25 cm i diameter om jag minns rätt och främst tall, någon björk kanske. Mest såna som flutit upp på stranden och legat på land sen i somras, så borde vara relativt torra.

VIlken typ av såg (inte eldriven) är bäst i det här fallet?
 
Räknade lite in motordrivna sågar i elsågar. Ursäkta att jag var oklar. Alltså något helt handdrivet och inte otroligt tungt eller dyrt.
 
Bågsåg av bra kvalitet. dryg hundring på JULA. Ta den största tycker jag och få möjlighet att dra långa drag. Bygg sågbock!
 
Tack för tipset :) Har inte jula här men kan säkert hitta en såg... för 3-4x det priset! Men hur som helst helt överkomligt.
 
Vi hade en jäkligt stor bågsåg vid sommarstugan som vi var två personer som körde med, med tanke på att det var mycket långa drag och att man hjälptes åt gick det fort att såga och var inte så tungt.
Hittar du en sådan såg och någon som hjälper dig så går det nog fort att såga upp stockarna!
 
Beroende på antalet, skicket och hur många kap per stock så rör det sig om en redig arbetsinsatts oavsett val av handsåg. Bågsågen är dock att föredra men det finns lite olika att välja mellan. Välj den största du hittar med de största tänderna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.