Hur bäst slipa morakniv?

Hej,
Jag är en trogen anhängare av moraknivar. Jag använder vanligtvis 511 eller classic 1 till jakt, friluftsliv och allmänt hemmafix. Jag vill tro att jag har hygglig koll på hur man slipar dessa, men vill ha tips på hur jag kan förbättra mig. Min sliprutin ser ut enligt följande:
1. Jag börjar med att grovslipa eggen med grovsidan av mitt Julabryne ( http://www.jula.se/bryne-122014 ). Detta gör jag genom att dra eggen fram och tillbaka.
2. Jag går över till finsidan. Jag börjar med att göra enligt 1, men går sedan över till att gå från spets till rot med en skärande rörelse. Jag växlar ofta från höger till vänsteregg.
3. Jag skärper mot diskbänken med något trubbigare vinkel än eggen. Här växlar jag sida för varje drag.
4. Om jag vill ha extrem skärpa, så tar jag en bit läder med autosol på. Denna lägger jag på brynet och polerar eggen med en reverserande rörelse.

Hur gör ni?

PS Jag vill inte ha tips som innefattar sliputrustning för +1000kr
 
Kör en runda på min spyderco sharpmaker. 30 el 40 graders vinken beroende på vad jag ska ha den till och vilket stål.

Rekommenderar verkligen en sådan.
 
Kör en runda på min spyderco sharpmaker. 30 el 40 graders vinken beroende på vad jag ska ha den till och vilket stål.

Rekommenderar verkligen en sådan.

Hej,
Kollade på denna på youtube. Passar verkligen denna för att slipa moraknivar? De har ju ingen sekundäregg. Jag inbillar mig att det är anledningen till att moraknivar täljer så bra. Tackar ändå för erbjudandet.
 
Ett redskap som "garanterar" att man hela tiden slipar med samma vinkel skulle nog kunna förbättra ytterligare. Lansky, DMT etc har ju olika varianter.. Att sedan polera med en filtskiva med polervax istället för på läderbit för hand, gör att du även där kommer kunna hålla en mer konstant vinkel och få mer kontroll?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Kanii Bäst såg för stockar Utrustning allmänt 7
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
sandwichman Myggmedel. Vilket är bäst? Utrustning allmänt 56
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
sajberjohan Morakniv E. Jönnson? Utrustning allmänt 7
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.