Bär- & svamplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker Utsidans hamstrar

Nu är det färdigplockat med blåbär. Jag o frun gjorde en sista tripp upp till hygget och plockade knappt 20 l på ca 1,5 tim. Det var fint väder med hög luft, inga knott el. mygg och en frisk skön nordostlig vind uppifrån Ishavet.:)
Vi är som hamstrar och lägger på lager i frysen.:) OBS! Det finns plats för lingonen och höstens älgkött i frysarna. :)
 
Jepp!:) Stackars dig! Behöver du assistens med att plocka? 😗
Vi har nu ca 40 l rensade blåbär i frysen. Det blir gott till frukost, blåbärssylt o blåbärspaj.:)
Nja, tack för erbjudandet men jag assisterade svärdottern som är lite ovan. Jag brukar plocka för hand och ganska snabbt dessutom men hade ny plockare med som jag ville testa och vi kunde konstatera att det är stor skillnad på modellerna. Min kompis som "ääälskar att plocka blåbär"var också med (hon har redan 60 liter i frysen) och hon plockade dubbelt så snabbt med sin plockare men när vi bytte gick det inte bättre för henne. Den modell hon har är tydligen slut på hela ön. Bären var ganska små och mår nog inte dåligt av att stå i skogen ett tag till men det fanns massor så det blir till att åka några gånger till.
 
Nja, tack för erbjudandet men jag assisterade svärdottern som är lite ovan. Jag brukar plocka för hand och ganska snabbt dessutom men hade ny plockare med som jag ville testa och vi kunde konstatera att det är stor skillnad på modellerna. Min kompis som "ääälskar att plocka blåbär"var också med (hon har redan 60 liter i frysen) och hon plockade dubbelt så snabbt med sin plockare men när vi bytte gick det inte bättre för henne. Den modell hon har är tydligen slut på hela ön. Bären var ganska små och mår nog inte dåligt av att stå i skogen ett tag till men det fanns massor så det blir till att åka några gånger till.

Varsågod!:) Där ligger man i lä hör jag! Allt ska ju rensas också! Jag plockar ca 14 l/tim (13 l i hinken o 1 l i repan) på nedanstående hygge under bra blåbärsår och då är jag stelopererad i v fotled. Jag plockar nerifrån o upp går bra men det är värre för mig att gå ner då jag hela tiden måste se var jag sätter v fot så att jag inte snubblar. Våra blåbär var för det mesta stora men även lite mindre men det var inte mycket.
Ingen konkurrens med nalle igår heller.:)
20200731_113554.jpg

Vi har 2 st sådana här plockare men gulmålade.
 
Jo, det ska vara trådgaller, inte plast! Det kunde vi konstatera. Trä ju snyggt men går knappast att få tag på här. Och läste du längst ner på annonsen? "Tillfälligt slut väntas hem vecka 32"
Verkar vara många som plockar bär i år.
 
Jo, det ska vara trådgaller, inte plast! Det kunde vi konstatera. Trä ju snyggt men går knappast att få tag på här. Och läste du längst ner på annonsen? "Tillfälligt slut väntas hem vecka 32"
Verkar vara många som plockar bär i år.

Ja, jag såg det i annonsen. Vi köpte våra plockare på Coop Kalix 2013.
Om du ber mig snällt så kan jag köpa en åt dig pris+frakt.:)
 
Om du ber mig snällt så kan jag köpa en åt dig pris+frakt.:)
Tack för vänligt erbjudande men det löser sig säkert ändå! Det är lite "meckigt" att skicka grejer till Åland, pga att vi har skattegräns mot Finland. Jag handplockar tills vidare, det har ju gått bra tidigare. Och då slipper jag rensa när jag kommer hem, bara att paketera och frysa in!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...