Bär- & svamplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker Utsidans hamstrar

Ha, ha! Jag har flera björnbärsplantor (utan taggar) hemma, där jag bor på fasta Åland. Dessutom har jag blåhallon (kallas salmbär på Gotland) och andra mera vanliga bärbuskar. Men jag har också en öde ö. Det är bara det att även öde öar har besökare och de som rör sig mellan öarna vet vad som växer var. Så man ska inte ropa högt när man hittar godsaker.
Hm! Vad är det för björnbärsplantor utan taggar? Ok! Det brukar ju vara så att andra besöker öde öar. Jag trodde jag var smart när jag skrev det. ;) :)
Nej, det ska man verkligen inte göra!
 
Någon trädgårdssort som vi har planterat och delat om och om igen. Den växer ordentligt och när grenarna blir långa böjs de ner till marken och bildar nya rotplantor, bara att kapa och plantera om på annan plats:

 
Någon trädgårdssort som vi har planterat och delat om och om igen. Den växer ordentligt och när grenarna blir långa böjs de ner till marken och bildar nya rotplantor, bara att kapa och plantera om på annan plats:


Tack för infon och länken! :) Ja, dom sprider sig snabbt när grenarna tyngs ner till marken o slår rot på nytt. Precis som med vinbärsbuskar fast där får man gräva ner grenarna några veckor i jorden innan nya rötter har vuxit ut.
 
Nu är det nära tills hjortronen är mogna i norr. Jag hittade ett moget men kart fanns det hur mycket som helst utav. :)
20200711_091604.jpg

20200711_075239.jpg

1 vecka bort typ tills dom är klara för att plockas och frysas ner. :)
 
Herregud! Då är det väl början på vinter hos er??? ;) :) Är det så sent uppe hos er?
Kompis i Gällivare har skrivit till mig och sagt att det blir ett rekordår av alla bär uppe i deras trakter. :)

En lite grov uppskattning men allt är ju senare här uppe, sista tiden har det bara varit runt 10 grader.
Får ta mig upp till närmaste myren för att kolla hur det ser ut.
 
En lite grov uppskattning men allt är ju senare här uppe, sista tiden har det bara varit runt 10 grader.
Får ta mig upp till närmaste myren för att kolla hur det ser ut.

Ok! Ja men det är ju nästan uppe vid Ishavet så då är det väl inte så konstigt om det allt är senare där uppe.
Ja, det får du göra! :)
 
Idag har jag varit och hjortronrekat på en annan myr och där var det mer kart än på den myren som jag var på i lördags.
20200714_072216.jpg

20200714_072302.jpg

20200714_073047.jpg

...och det blev 14 mogna hjortron så nu är dom på G! :)
 
Idag fick jag ihop drygt 2 l hjortron på ca 1,5 tim. Väldigt mycket som är omoget ännu, men till lördag så är dom säkert mogna och då gäller det att man är tidigt ute på morgonen innan någon annan är vaken. ;) :) Det blev drygt 2 l rensat. :)
20200716_085826 1.jpg
 
Imorgon blir det en ny resa ut till hjortronmyren och hoppas på att allt är moget. Jag åker väl hemifrån vid 3.30-4 tiden typ. :)
 
Det blev ca 7 l hjortron idag på samma myr som i torsdags på ca 3,5 tim. Mindre moget än vad jag hade räknat med annars var det fina bär och nu är allt rensat o i frysen.
Först till kvarn. Var ska man sätta fyrtiosjuorna till kängor??? :)
Först till kvarn....jpg

20200718_090828.jpg

20200718_111558.jpg

:)
Frun tycker att det är bra nu!
Nu är det bara att hålla koll på blåbär, kantareller, Karl-Johan, vildhallon, svarta vinbär hemma i trädgården och lingon i nämnd ordning. En del av svampen plockar jag även i sept. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.