Backspegel till cykeln: tips?

Ska snart ut och cykla (en vecka) och har fått tips att skaffa backspegel till cykeln eftersom vi kommer cykla på bilvägar.

Någon som har tips på bra köp? Biltema verkade ha en för barn som var billig, 15 spänn för den exklusiva varianten, men jag gissar att den inte går på mitt styre.

/Eva
 
Har haft två.

Jag hade först Zefals för styrendsmontage, den var väldigt bra och lite vidvinklig. Tyvärr förolyckades den p.g.a. vandaler.

Har nu Cat-Eyes för styrändsmontage, den är OK men inte ika bra som Zefalen var.

Har själv svårt numer att tänka mig cykla utan att ha backspegel.
 
Biltemas backspegel

Jag har en backspegel från Biltema (efter tips från en tjej jag cyklade ikapp på väg hem från jobbet i våras). Själva spegeln är OK, men armen är bara 15 cm lång vilket är lite för kort för att det skall funka bra - jag ser mest mig själv eller för mycket ut i vägen. Jag har monterat den innanför själva gummihandtaget på styret, vill inte ha den längst ut och i vägen för handen.

Sen är det en vanesak att faktiskt titta i den, jag vrider fortfarande på huvudet när jag hör något nalkas bakifrån.
 
På hjälmen

Jag vet att bl a cykel city har en variant som är liten och som man sätter på hjälmen, vet ej pris, men tänker själv köpa så småningom.
 
biltema- coop- cyclecomponents.com

Hej!

Har själv två backspeglar från biltema och en från coop. De kompletterar varandra. Den på biltema ger ett vitt spektrum medan den från coop ger ett smalt. Biltemas så ser man bilarna först när de är mycket nära den från coop ger en verklig bild och avstånds bedömning. Jag har dem precis bredvid varandra så att man ser båda samtidigt, då får man både ett brett spektra och kan dessutom uppfatta bilarna långt innan de kommer, dessutom slipper man "döda vinkeln" som coop:s ger. Nackdelen är att de ger ökad motvind. Men det är behagligt om man bara motionerar.

Annars har cyclecomponents.com ett brett och bra utbud av backspeglar för den som vill undvika motvind.

Mikael
 
Tillägg kompatibel

Glömde säga att om backspegeln inte är kompatibel till styret så fixas det lätt med barends duck-tejp och ett snöre för stabilitet vid tejpning.

Tejpa fasat backspegeln på barenden och justera sedan barendsen så att backspegeln kommer precis där du vill ha den.

Fördelen med att tejpa den på en barends är att man kommer ut från kroppen och kan se in bakom sig själv.

Mikael
 
förändrats

KOm på att biltemas backspeglar numera återger en verklig bild till skillnad från de tidigare som gav ett vidare synfält mot att avståndsbedömningen blev kraftigt försämrad den var alltså konvex konkav eller vad det nu blir?

Mikael
 
Tack för tips! Att ha flera backspeglar som kompletterar varandra kan ju fungera bra om man har mycket utrymme på styret, men med allt annat som ska få plats (t ex styrväskan) känns det tveksamt just nu =)

Som vanligt är man ute i sista stunden... Vi hade ju kunnat beställa grejer om vi tänkt lite tidigare. Det verkar inte höra till vanligheterna att ha cykelbackspeglar i lager hos cykelhandlarna. Nu har vi kollat här i Umeå utan framgång. Men efter att ha pratat med en trevlig kille på en affär i Uppsala (delstopp) så har jag bokat =) de två cat-eye-speglar han hade. Så nu blir det det. Får se hur de fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.