Avancerad tur i Sarek

Jag sitter och planerar en tur i Sarek som "tickar av" de bästa platserna. Rapadalen, Låddepakte, Sarektjåkkå. Vad mer? Fina dalar, glaciärer, toppar står på önskelistan, men vilka är värda att besöka. Får både vara klassiker och mindre kända.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror jag ska sikta in turen mer på de södra och centrala delarna av Sarek, då jag vandrat två gånger i norra Sarek. Man vill ju ha nya vyer.

Rapadalen är rätt lång, så jag funderar på att bara gå i den max två dagar. Vilken del är bäst? Upp på Låddepakte måste väl ändå.

Sen vill jag "krydda" med en del glaciärvandring, gärna från dal till dal. Vill dock helst slippa moränryggar och "skitiga" glaciärer. Vad sägs om Akavagge i Ålkatj-massivet? Är det glaciär större delen genom dalen?

Jag har hört om folk som går på glaciärer genom Sarektjåkkå-massivet. Var går man in (Mikka?) och vart kommer man ut?

Funderar också bestiga Akka som en slutgrej, men vet inte hur svårt det är från söder.

Vuojnestjåhkkå är en riktigt fin topp som jag inte tycker att man bör missa. Men om det är avancerade bestigningar du är ute efter är Vuojnestjåhkkå iofs fel. Den är raka motsatsen - mycket lättbestigen. Det är dock en fantastiskt vacker utsikt uppe på toppen.

Jag har hört om folk som går på glaciärer genom Sarektjåkkå-massivet. Var går man in (Mikka?) och vart kommer man ut?

Mihkájiegna <--> Alep Sarekjiegna samt Tjågnårisjiegna <--> Oarjep Sarekjiegna är väl de passager som jag hört att folk använder. Den förstnämnda torde väl ge den kortaste vägen mellan civilisationen och centrala Sarek (Mikkastugan) om man Startar i Sourva, passerar Sliehkkojávrre, sjöarna Nuortap/Oarjep Átjek, vidare SV ner i Guhkesvágge och sen upp i passet. Gick den vägen in till Guhkesvágge i höstas men inte upp i passet såklart eftersom jag var ensam. Ser dock lockande ut från dalen!

Ja Vuojnestjåhkkå är en fin topp. Gick förbi den från norr för ett par år sedan. Allt behöver tvunget inte vara avancerat. Skrev mest det i rubriken för att inte räkna bort glaciärer och toppar som kräver en del klättring.

Jag har aldrig riktigt haft start/mål i Sourva som ett alternativ. Utan egentligen anledning faktiskt. Men sen står ju Akka på önskelistan och det är ju en rätt rejäl omväg. Finns där nån stig som går till Sourva? Terrängen ser ju inte helt lättvandrad.

Äpar-massivet ser också imponerande ut. Där ska det tydligen finnas en snökam som är Sveriges längsta. Nån som vet nått mer om den?

Mihkájiegna <--> Alep Sarekjiegna samt Tjågnårisjiegna <--> Oarjep Sarekjiegna är väl de passager som jag hört att folk använder. Den förstnämnda torde väl ge den kortaste vägen mellan civilisationen och centrala Sarek (Mikkastugan) om man Startar i Sourva, passerar Sliehkkojávrre, sjöarna Nuortap/Oarjep Átjek, vidare SV ner i Guhkesvágge och sen upp i passet. Gick den vägen in till Guhkesvágge i höstas men inte upp i passet såklart eftersom jag var ensam. Ser dock lockande ut från dalen!

Årjep Sarekjekna - Tjågnårisjekna var vi ett sällskap som gick i början av juli. Rekommenderas, vi passade då även på att ta Buchttoppen från detta hållet, vilket torde vara en mer ovanlig variant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips