Att torka mat...

Jag skall ut och vandra i Padjelanta i två veckor. Till dess hade jag tänkt att göra eget torrmat.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hur gör man?
Finns det några fällor?
Vad skall jag undvika?
etc.

Tack i förhand för er hjälpsammhet.

Torka mat

Hej!

Jag brukar torka mat till mina fjällturer.Det är viktigt att råvarorna är färska-nymald nötfärs och nyskivad lövbiff t.ex. Jag rekommenderar att du läser boken "Friluftsmat" av Anita Forssell, utgiven av Rabén Prisma/Svenska Turistföreningen. Där finns råd om torkning och tillagning samt liten näringslära. Det tar lite tid att torka själv,men det blir mycket goda måltider så det är värt mödan tycker jag.Hör gärna av dej om du vill ha mer konkreta råd!

Hälsn. BrittMarie

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Rådjur

Låg värme, länge i ugnen är väl det som gäller.
En höjdar måltid jag bjöds på i närheten av Helags var tärnad torkad marinerad rådjurssadel, torkad svamp stuvning i god sås (tack Magnus). Bara ett tips!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips