Att tillverka snöskor?

Funderar på att tillverka ett par snöskor och undrar om någon har lite mått? Har ett par billiga från jula men är inte nöjd med bindningen och skulle vilja ha dom större, är osäker på hur beda/långa man ska göra dom? Om man går upp ett par prisklasser hur mycket väger dom då?
Så det jag undrar är hur ser era snöskor ut?
- Längd?
- Bredd?
- Vikt?
- Placering av bindning?
- Typ av bindning?

Hade tänkt i stort tänkt köra på samma konstruktion som dom jag har, alltså med rör-ram och gummiduk men har någon ett annat förslag på konstruktion så lyssnar jag gärna...

Funderar på att tillverka ett par snöskor och undrar om någon har lite mått? Har ett par billiga från jula men är inte nöjd med bindningen och skulle vilja ha dom större, är osäker på hur beda/långa man ska göra dom? Om man går upp ett par prisklasser hur mycket väger dom då?
Så det jag undrar är hur ser era snöskor ut?
- Längd?
- Bredd?
- Vikt?
- Placering av bindning?
- Typ av bindning?

Hade tänkt i stort tänkt köra på samma konstruktion som dom jag har, alltså med rör-ram och gummiduk men har någon ett annat förslag på konstruktion så lyssnar jag gärna...

Kolla in böckerna "Ute", och "Mera Ute", den sista finns ritningar i, + tillvägagångssätt.

Rekommenderas för den händige !;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Söker man på engelskspråkiga sidor så finner man väldigt många beskrivningar och kurser, många av dem är väl ganska enkla saker som säkert inte fungerar speciellt länge.

De blir ett par traditionella snöskor i trä, är på det klara med hur jag ska bygga dem förutom på några små punkter. Hur gör man flätningen? Finns det nått bra substitut till att använda råhudremmar? Nylonremmar?

Finns det nått bra substitut till att använda råhudremmar? Nylonremmar?
Det har jag också funderat på. Ett tag tänkte jag att paracord 550 var det optimala men då läste jag att paracord töjer ut sig när det blir blött så nätet kan bli slakt... men jag har inte själv testat så kanske är töjningen försumbar.

Hej vintern närmar sig och här står jag utan snöskor! Nu tror jag mig ha kommit på det optimala materialvalet. Jag gör ramen i trä och sedan tar jag bälten från en gammal bil och flätar bottnen med! Bilbälten måtte hålla och de är breda och ganska lätta, det torde vara optimalt.

Hej vintern närmar sig och här står jag utan snöskor! Nu tror jag mig ha kommit på det optimala materialvalet. Jag gör ramen i trä och sedan tar jag bälten från en gammal bil och flätar bottnen med! Bilbälten måtte hålla och de är breda och ganska lätta, det torde vara optimalt.

va fanken, gå ner i källaren eller upp på vinden, tag där dina avlagda tennisrack, sätt på remmar för fötterna, låt en bit av skaftet vara kvar så du får lite styrning.

Men se upp för snöskosjukan !, planera inga aktiviteter efteråt om du tänker gå med snöskor en längre tid för första gången...

Bifogar en väldigt slarvig skiss, remmarna kan man ju jobba på så att det blir som man vill.
Rackets strängar är ju av det slaget att de inte töjer sig så lätt, natursenor finns väl bara på museum monterade på tennisrack...
Racket kan ju vara av trä eller annt lättare starkare material.

Så ut o leta tennisrack o experimentera !

Till utsidesmedlemmar som skrattar åt den här lösningen, behärska er !

Bilagor

• snöstennis.jpg
    snöstennis.jpg
    21.6 KB · Visningar: 4,482

Då skulle jag först kolla hur säkerhetsbälte tar upp vatten och töjer sig. De kommer väl användas i töväder oxå?

Till kajakens skädda har jag en tunn "skotlina". Den är helt stum och tar ej upp väta. Kolla i seglarbutiker. Borde man kunna ersätta råhudsremmar med. Eller bitar av byggpresenning med sydd kant och öljetter?

Har också haft ideer om snöskor, men just nu hör det till "de vilande" projekten.

Lycka till!
AV

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips