DIY / GDS Snöskor

Efter tips från Skogsbaronen, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54180# inlägg #14, har jag förfärdigat ett par snöskor enkelt och till liten kostnad.

Allt material från Biltema;

-Antislirmattor, 60x23cm. 99:-/2 mattor.

-VP-rör 20 mm.Till ett par snöskor av 2 mattor behövs ca 2 meter rör, till ett par snöskor av 4 mattor behövs 2x2 meter. 14,90:-/2m.

-VP-rörböjar 90 grader 20mm, 8 st/skopar. Nu hittar jag inte dessa på hemsidan men tror de kostar 24,90:-/3 st.

-Buntband, 140mm använde jag. 29,90:-/100st.

-Spännremmar 2 st/snöskopar, 25 mm x ca 1,5 meter (köp 2-pack 2,5 meter och korta av, billigast så), 34,90:-/2st.

Till korta skor användes en matta/sko.
Till långa skor användes 2 mattor/sko, dessa lägges omlott så att önskad längd uppnås samt viss stabilitet bibehålles, fästes ihop med minimum 4 buntband.
Mattan uppvärmes i främre änden med kokhett vatten och böjes till önskad vinkel.
VP-rören kapas så man får 2 st långa längsgående, längd beror på längd sko, samt 2 korta ca 80mm.
De 2 längsgående VP-rören värmes i ena änden tillsammans med rörböjarfjäder i kokhett vatten och böjes till samma vinkel som mattan.
VP-rören sammanfogas sedan med rör-böjarna, 4 st/sko.
Gör man rörramen lite för 'stor', komprimeras den sedan av buntbanden så allt blir i spänn.
Fäst ramen på mattan med buntband.
Måtta ut längd på spännremmarna och kapa/smält ändorna, fäst sedan remmarna genom mattan just FRAMFÖR snöskons tyngdpunkt, så skons bakdel strävar nedåt och underlättar gång.
KLART!

De korta mäter ca 58x23cm, de långa 93x23cm.
P1040899.jpg

Yngsta dottern får de små skorna, tack för det pappa!
P1040901.jpg

edit: Ja just det, vikterna!
De korta väger ca 480 gram/sko med spännremsbindningarna, de långa ca 780 gram/sko med dito bindningar.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så här bra fungerar de korta i nästan 1 meter lössnö.
P1040905.jpg

Storasyster låtsas inte vara avundsjuk...

Så här djupt i snön sjunker ca 90kg tillverkare med de långa snöskorna.
P1040911.jpg

De korta blir för små för mig när snön är så här lös...

Ja blev riktigt nöjd med dem, tack än en gång för tipset om antislirmattorna.
Jag har länge letat nått bra material att använda till billiga slitochslängsnöskor ooch det här blev riktigt bra.
Återstår att se hur de håller i längden, jag har väl gått nästan 1km idag med de långa i riktigt lös snö och de böjs en hel del ibland - kanske de behöver styvas upp liite till i längsled för min kroppsvikt.

VP-rör - ja rör i allmänhet - är kanske inte det bästa, då de kläms ihop vid böjning.

Jag har för mig att jag har sett någon slags fyrkantsprofil i plast med invändiga ribbor i kryss, men jag kan inte minnas var.
Väldigt störande när man förtränger saker =)

Fast å andra sidan tar det ju 5 minuter att byta ut de längsgående VP-rören när de väl går sönder, och de är ju väldigt billiga =)

VP-rör - ja rör i allmänhet - är kanske inte det bästa, då de kläms ihop vid böjning.

Jag har för mig att jag har sett någon slags fyrkantsprofil i plast med invändiga ribbor i kryss, men jag kan inte minnas var.
Väldigt störande när man förtränger saker =)

Fast å andra sidan tar det ju 5 minuter att byta ut de längsgående VP-rören när de väl går sönder, och de är ju väldigt billiga =)

Ja, tar inte många minuter att byta om nån del skulle mankera:)
Skulle förstås kunna förstärka med 16mm VP-rör invändigt i de längsgående rören...

Produktutveckling?

Är den beskrivna varianten fortfarande state-of-the-art eller är det så 2012?
Patrik

Tydligen state-of-the-art fortfarande:)

Tips på förbättringar:
-Styva upp skorna i längsled om tung person ska använda dem. Jag har löst det med täljda trästavar i rören.
-Andra remmar än Biltemas. Som är för 'halkiga' i materialet.
-Ta upp hål för tårna/framfoten i mattan så att foten kan pivotera. Kvar att göra. Behövs nog förstärkning av något slag? Tänker mig en metallplatta med taggar som fästs med buntband...eller bara en träplatta...

Antislirmattor

Kvarnträsk

Allt material från Biltema;

-Antislirmattor, 60x23cm. 99:-/2 mattor.

-VP-rör 20 mm.Till ett par snöskor av 2 mattor behövs ca 2 meter rör, till ett par snöskor av 4 mattor behövs 2x2 meter. 14,90:-/2m.

Hej!
Fick du verkligen tag på antislirmattor 60x23cm? Nu finns det bara 44x16,5 på Biltema.
mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips